2025-03-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad jag kan minnas, så var det väl inte åldersgräns på energidryck förr? Men jag förstår fullt ut varför det är åldersgräns på energidryck, och backar åldersgränsen 100%.

Ungar kan nämligen bli "lite" dimmiga av sig om de dricker energidricka.

Åldersgräns på energidryck är ett nytt påfund, infördes av vissa butiker för runt tio år sen eller så.

Backar du åldersgräns på kaffe och godis också? Det utgör nämligen också en hälsorisk vid överkonsumtion, precis som mycket annat.
Citera
2025-03-02, 12:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är fortfarande ingen åldersgräns rent juridiskt mer än att ett antal affärer och affärskedjor valt att inte sälja till barn.
Fullt tillåtet att sälja till lekskolebarn.
Jaha? Hade för mig att det var en juridiskt åldersgräns som gällde.

Hursomhelst, så anser jag att det är ett vågat drag att sälja energidryck till barn. Har du sett ungar efter att de har fått i sig energidricka?

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Åldersgräns på energidryck är ett nytt påfund, infördes av vissa butiker för runt tio år sen eller så.

Backar du åldersgräns på kaffe och godis också? Det utgör nämligen också en hälsorisk vid överkonsumtion, precis som mycket annat.
OK. Men till skilnad från kaffe, så finns det väl flera (både barn och vuxna) som har dött efter att ha dryckit energidricker som Red Bull och liknande?

Annars så finns det ju flera skäl till att varför barn inte ska äta för mkt godis heller.
Citera
2025-03-02, 12:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jaha? Hade för mig att det var en juridiskt åldersgräns som gällde.

Hursomhelst, så anser jag att det är ett vågat drag att sälja energidryck till barn.

OK. Men till skilnad från kaffe, så finns det väl flera (både barn och vuxna) som har dött efter att ha dryckit energidricker som Red Bull och liknande?

Annars så finns det ju flera skäl till att varför barn inte ska äta för mkt godis heller.
Borde vara samma risk om de drack kaffe. Är ju samma gift (koffein).
Citera
2025-03-02, 12:05
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Borde vara samma risk om de drack kaffe. Är ju samma gift (koffein).
Det kan man väl kanske tycka. Dock så menar jag att det stor skilnad på energidryck och kaffe, dessutom så har jag heller aldrig sett barn som dricker kaffe.
Citera
2025-03-02, 14:46
Medlem
Citat:

Det är definitivt fler som dött av sjukdomstillstånd relaterade till fetma än överkonsumtion av energidryck. En åldersgräns på godis vore ur det perspektivet rimligare än en åldersgräns på energidryck, även om jag personligen såklart är emot bådadera.
Citera
2025-06-06, 18:06
Medlem
Soneking1s avatar
Det finns ingen egentligen åldersgräns på att dricka energidryck men butikerna säljer inte till barn
Citera
2025-06-06, 20:07
Medlem
Är det olagligt för mindreåriga att bli bjuden och dricka energidryck hemma hos familjen?

Det hade varit ett incitament att vara hemma.
Citera
2025-06-06, 22:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Är det olagligt för mindreåriga att bli bjuden och dricka energidryck hemma hos familjen?

Det hade varit ett incitament att vara hemma.
Nej det finns inga juridiska åldersgränser här. Fullt lagligt att sälja till blöjbarn. Åldersgränsen är satt av butikerna.
Citera
2025-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Nej det finns inga juridiska åldersgränser här. Fullt lagligt att sälja till blöjbarn. Åldersgränsen är satt av butikerna.

Alltså finns det ingen lag som säger så?
Citera
2025-06-07, 15:57
Avslutad
Citat:
Alltså finns det ingen lag som säger så?

nix det är bara en överrenskommelse som handlarna gjorde. lite som att de slutat sälja alvedon i tablettform då för många ungdomar försökte ta livet av sig
Citera
2025-06-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
nix det är bara en överrenskommelse som handlarna gjorde. lite som att de slutat sälja alvedon i tablettform då för många ungdomar försökte ta livet av sig

men energidryck tar väll inte livet av mig?

Är gammal.
Citera
2025-06-07, 16:02
Avslutad
Citat:
men energidryck tar väll inte livet av mig?

Är gammal.

anekdotisk så klart men en kompis som jobbar på akuten säger det händer flera gånger i veckan att unga personer kommer in med hjärtklappning men sen visar det sig att de druckit en sjujäkla massa redbull och är förvånade över att dom mår dåligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in