2023-08-18, 16:25
Medlem
Antar att det beror på att det är beroendeframkallande och att butikerna vill ta sitt ansvar. Det är ju inte förbjudet att sälja till ungdomar dock. Minns att det började bli vanligt någon gång när jag själv gick i skolan i tonåren. Kändes rätt så patetiskt att bli leggad för att köpa läskedrycker som man handlat själv sedan man var ett litet barn och RedBull och andra knock-off-märken började bli populära. Sedan att i vuxen ålder bli leggad av en liten flicksnärta som var yngre än vad man själv var bara för att hon är rädd för att göra fel på jobbet, för att köpa något som man köpte som 7 åring i kiosk kändes lite sisådär.

Vet inte riktigt varför man försöker sätta åldersgräns på saker. Tror att det blir mer av en cool grej om det är förbjudet. Det var ingen som tyckte det var häftigt med energidricka ur min generation. Vet inte om det är det idag, men kan tänka mig det. Cigg och snus däremot, det var hårdvaluta på skolgården, just för att det var lite svårare att komma över.
Citera
2023-08-18, 17:05
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Kändes rätt så patetiskt att bli leggad för att köpa läskedrycker som man handlat själv sedan man var ett litet barn

Själv brukade jag ibland när jag var kanske 7-10 år cykla till kiosken för att köra cigaretter och kvällstidning till pappa (och fick växeln till snask). Mamma (som inte rökte) var inte allt för positiv till det.
Citera
2023-08-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Själv brukade jag ibland när jag var kanske 7-10 år cykla till kiosken för att köra cigaretter och kvällstidning till pappa (och fick växeln till snask). Mamma (som inte rökte) var inte allt för positiv till det.

Just det. Tror det förbjöds någon gång under 90-talet. Man kan i och för sig förstå din morsa, för där finns det ganska avsevärda skadeverkningar på sikt, och ett svårt beroende att bli av med. Koffein är inte direkt samma sak. Varenda människa i Sverige är ju torsk på koffein. Alla de där barnen som inte får köpa Monster på ICA kommer ändå gå den vägen när de börjar jobba och bjuds på kaffe på arbetet. Frågan är dock om förbudet avhåller en unge från att skaffa cigaretter. Jag tror inte det. Känns snarare som att det kan locka barn som är lite rebelliska av sig.
Citera
2023-08-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Fast försäljning av energidryck är inte reglerad av staten det är upp till varje butik att bestämma

Visst är det så, dock skrev jag ju enbart att många saker är reglerade. Allting behöver definitivt inte vara via staten.

Där jag bor finns det t ex. en mellanstor ICA butik där ägaren sedan lång tid tillbaka tog bort alla tobaksprodukter från butikens sortiment. Rimligtvis handlar det om väldigt stora pengar för en enskild handlare, så än mer respekt för att ta ett sådant ställningstagande.
Citera
2023-08-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Visst är det så, dock skrev jag ju enbart att många saker är reglerade. Allting behöver definitivt inte vara via staten.

Där jag bor finns det t ex. en mellanstor ICA butik där ägaren sedan lång tid tillbaka tog bort alla tobaksprodukter från butikens sortiment. Rimligtvis handlar det om väldigt stora pengar för en enskild handlare, så än mer respekt för att ta ett sådant ställningstagande.
Tror dock inte dom har så stor vinstmarginal på tobak
Citera
2025-01-27, 22:35
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
De får inte sälja receptfria läkemedel till en minderårig.
De får inte sälja mat som är otjänlig och kan leda till sjukdomar.

Det kanske din lokala turkkiosk gör.

Vilken butik anser du att man bör handla i?

Fast fortfarande är dessa försäljningsrestriktioner reglerade i lag. 15-årsgränsen på engergidryck är något som butikskedjorna själva infört och det är för att de inte vill att barn ska dricka sådant.
Citera
2025-02-05, 13:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Vi har ingen åldersgräns för kaffe men skulle de minderåriga börja dricka rejält med kaffe, 8-10 espresso varje dag efter skolan och bli darriga och få hög puls så skulle kaféerna snabbt införa frivillig åldershräns och sedan skulle det dyka upp krav på lagstiftad åldersgräns för att få dricka kaffe varvid kidsen skulle börja dricka kaffe i smyg i stora mängder.

Åldersgränsen för energidrycker skapar mystik och begär hos de unga.
Citera
2025-02-28, 21:58
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast cigaretter har lagstadgad åldersgräns. Där kan butiken åka dit om dom skulle sälja till minderåriga. En helt annan sak när det gäller energidryck där det är en åldersgräns som butikerna valt att införa.

Stämmer numera även e cigarett och nikotinportioner så har det inte alltid varit på 80 talet och en bra bit in 90 talet var det tillåtet att sälja till under 18 år

Rätt sjukt egentligen

Snus 18 år
Vape 18 år
Cigaretter 18 år
Öl max 3,5% 18 år
Spel 18 år

Om vi jämför detta så är Snus och vape mindre farligt än Cigaretter så varför samma åldersgräns

Spel kan vara bra du kan ha tur och bli multimiljonär
Citera
2025-03-01, 01:22
Medlem
Den svarta marknaden hade inte mått bra av legalisering av droger, tobak och sprit.

Frågan är om det finns en svart marknad för energidryck?
Citera
2025-03-01, 07:59
Medlem
Sossementaliteten är tyvärr väldigt utbredd i samhället, vilket åldergräns på energidryck är ett tydligt exempel på. Att barn kan köpa flera kilo godis om dagen och bli smällfeta är däremot helt ok, menar man. Body shaming är fascistiskt osv...
Citera
2025-03-02, 01:53
Medlem
Generalanderssons avatar
Vad jag kan minnas, så var det väl inte åldersgräns på energidryck förr? Men jag förstår fullt ut varför det är åldersgräns på energidryck, och backar åldersgränsen 100%.

Ungar kan nämligen bli "lite" dimmiga av sig om de dricker energidricka.
Citera
2025-03-02, 06:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad jag kan minnas, så var det väl inte åldersgräns på energidryck förr? Men jag förstår fullt ut varför det är åldersgräns på energidryck, och backar åldersgränsen 100%.

Ungar kan nämligen bli "lite" dimmiga av sig om de dricker energidricka.
Är fortfarande ingen åldersgräns rent juridiskt mer än att ett antal affärer och affärskedjor valt att inte sälja till barn.
Fullt tillåtet att sälja till lekskolebarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in