2025-06-06, 15:21
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har noterat att de som inte börjar med droger före 20 års ålder kommer aldrig att börja med droger. Man kan säga att 100% av drogmissbrukarna började i tonåren eller tidigare med någon eller några droger.

Så förslaget att inte få börja med droger före 25 år kommer att vara ruggigt effektivt om man bara hade kunnat följa den regeln.
Själv började jag dricka först efter 30.
Citera
2025-06-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Katarina Barrling journalist reflekterar i en artikel i nationaldagens SvD över innehållet i Bo Wennström, professor emeritus i rättsvetenskap och polisforskare bok ”Att vända bort blicken: Om underminering – dess filosofi, politik och praktik”.
I boken beskrivs hur kriminalitet, parallella strukturer och främmande makt underminerar Sverige, ja redan har underminerat landet, därtill hjälpt av vår benägenhet att gång på gång vända bort blicken från problemen.

Sammanfattningsvis står följande:

Det svåraste hindret ligger kanske ändå i den svenska mentaliteten, [I]och vägran att erkänna att människor frivilligt kan välja ondska. I stället fylls svenskans ordförråd på med förmildrande terminologi. Kontraktsmord kallas ”skjutningar”. Människor ”rekryteras”, och ”radikaliseras”, ungdomar ”dras in” i kriminalitet. Ingenstans finns något ansvarigt subjekt, förutom ”samhället” då.[/i]

Följaktligen fortsätter svaren att handla om fler sociala insatser och mer resurser från ”samhället”. Visserligen har det skett förändringar under senare år, som straffskärpningar och större fokus på brottsoffren. Men Wennström menar att något verkligt paradigmskifte ändå inte ägt rum. Benägenheten att se också brottslingen som ett offer, för utanförskap och andra samhälleliga missförhållanden, den verkar sitta lika fast i det svenska sinnet som sommarens jordgubbar och glasskiosk. Också den en struktur att exploatera, för den internationella mångmiljardindustri som underminerar Sverige.

Jag får nog ta och läsa Wennströms bok, för det känns som det är i den riktningen ljuset ska riktas.
Svenne Banan (jag) måste släppa sargen och våga stå upp för det svenska samhället med tillit och samhörighet och samtidigt fördöma klansamhället, hot och våldsverkan, infiltration, utpressning och maffiastruktur.
Vi kanske ska börja i den änden att vi offentligt skriver i media om att det är Svenne Banans ynka knarkköp för några hundringar varje vecka är det som håller den grova kriminaliteten igång i landet.
Den senaste sprängningen i Tumba där en mamma och ett barn skadades beror i grund och botten på att Svenne B har köp knark av någon i ett gäng som känner sig kränkta av/konkurrerar med ett annat drog-gäng.

Någon som tänker lika som jag?
Eller kanske har helt motsatt uppfattning?

Det fetmarkerade blir nästan parodiskt, och vi som förstår skrattar öppet åt vad du skriver. Du tror att de frivilligt väljer ondska? Jag skrattar hela vägen till din egna utbytta förståelse i en handvändning, för vad du själv vill uppleva. Med dina pengar på kontot. Kuken finns fortfarande här, och ja, jag är gravt allvarlig. Förneka och kom ingenstans.
Citera
2025-06-06, 15:41
Medlem
Paris24s avatar
Jag kan inte se någon fördel av att fördöma brott i Sverige mer än man redan gör. Varken för offren eller förövarna. T.ex som i USA där man ska gråta ut i domstolen hur hemskt brottet var, få 5 x livstid, 17 fångar i en cell i Florida, poliser överallt, osv annat som helt enkelt inte fungerar. Det svenska konceptet är inte idealt men går åt rätt håll, några ska iallafall sitta i fängelse ibland. men när de kommer ut ska samhället ge dem jobb och hjälpa med bostad så de slipper vara skurkar.

Indoktrineringen med ord sker tvärtom på brottssidan. Det är med ord, pengar, status som äldre brottslingar lurar en 15 årig förortskille att skjuta någon. Han är hjärntvättad. Så samhället får hjärntvätta tillbaka "det är bättre att studera och jobba".
Citera
2025-06-06, 15:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippt
Det fetmarkerade blir nästan parodiskt, och vi som förstår skrattar öppet åt vad du skriver. Du tror att de frivilligt väljer ondska? Jag skrattar hela vägen till din egna utbytta förståelse i en handvändning, för vad du själv vill uppleva. Med dina pengar på kontot. Kuken finns fortfarande här, och ja, jag är gravt allvarlig. Förneka och kom ingenstans.
Jo man kan frivilligt välja ondska. Nazismen som går ut på att döda andra människor bara för hur de är födda är ren ondska och hela Tyskland valde denna ideologi helt frivilligt. Tyskland ansågs innan Hitler-tiden vara världens mest utvecklade och kunskapsstyrda nation. Hitler bytte detta till sin motsats på bara några år, med prat och strategi.
Citera
2025-06-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo man kan frivilligt välja ondska. Nazismen som går ut på att döda andra människor bara för hur de är födda är ren ondska och hela Tyskland valde denna ideologi helt frivilligt. Tyskland ansågs innan Hitler-tiden vara världens mest utvecklade och kunskapsstyrda nation. Hitler bytte detta till sin motsats på bara några år, med prat och strategi.

Du tror att de som väljer "ondska" per definition väljer den? Förklara dig själv? Är ondska bara ett ord och hur har du kommit fram till din egna definition? Här någonstans drar du från konversationen och kommer inte skriva ett enda ord till, har jag rätt? Jag säger inte att man inte kan välja ondska, för det är fullt möjligt. Vill du ägna tjugo år att definiera den? Då blir du själv den du räds åt att peka ut. Fjant. Precis som åsnorna som styr dig.
Senast redigerad av Klippt 2025-06-06 kl. 15:57.
Citera
2025-06-06, 15:58
Medlem
Citat:
Varför skulle ett drogfritt samhälle vara en utopi som är omöjlig?
För att vi är längre ifrån ett sådant samhälle än någonsin trots en livstid av repressiv narkotikapolitik.
För att mänskligheten alltid gillat att berusa sig.
Citera
2025-06-06, 15:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippt
Du tror att de som väljer "ondska" per definition väljer den? Förklara dig själv? Är ondska bara ett ord och hur har du kommit fram till din egna definition? Här någonstans drar du från konversationen och kommer inte skriva ett enda ord till, har jag rätt? Jag säger inte att man inte kan välja ondska, för det är fullt möjligt. Vill du ägna tjugo år att definiera den? Då blir du själv den du räds åt att peka ut. Fjant. Precis åsnorna som styr dig.
Wiki:Ondska
Ondska är i många kulturer ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord, handlingar eller händelser som av majoriteten i en bestämd omgivning ses som fördärvliga eller hemska.

Det är inte särskilt svårt att veta att nazism och kommunism är ondska, liksom mord, brott mot barn och äldre osv. Även du vet vad ondska är och jag förstår inte ditt utbrott. Öm tå antagligen. Jag själv lever mitt liv helt utan ondska, prova.

Sverige är Sverige just genom den minimala ondskan som finns i samhället. Man ska inte ta det för givet.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-06 kl. 16:01.
Citera
2025-06-06, 16:07
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jag ger staten men än gärna 100kr/g eller till och med 200kr för lagligt gräs som är kontrollerat, taxerat och reglerat. Vi är väldigt många som håller med om detta.

Men eftersom politikerna är bakåtvända och inser inte att de sabbar det för hela samhället genom att inte ta över 90% av marknaden från kriminella och få in en stor jäkla summa som kan gå till bättre saker i samhället, fria upp polisen till att pyssla med grövre brott och minimera gängens dragkraft till barn och unga genom att en stor inkomstkälla försvinner.

Ja då har jag inga problem med att stötta kriminella eftersom vi kör hårt mot hårt.
Legalisera och jag ser till att stötta staten med ett par tusen i månaden, annars får de andra pengarna helt enkelt.
Enkel matematik.

Fast måste ni knarka? För annars kan vi ju legalisera mord, hade sparat staten en massa pengar.
Varför är ditt behov att knarka större än något annat? Är det en meningsfullt liv?
Men ja, det är ju ganska typiskt för människan att skönmåla och att inte vilja ta konsekvenserna.
Citera
2025-06-06, 16:08
Medlem
Citat:
Det är lite naivt tro att kriminaliteten försvinner bara för att droger blir gratis till alla. De kriminella kommer hitta andra kriminella sätt att tjäna grova pengar och har redan gjort det också.

Men visst är det så. De som drogar mycket har svårt att ha vanliga jobb och ett vanligt liv, så drogerna skapar i sig kriminalitet. Skulle man välja mellan ett helt drogfritt samhälle och ett samhälle där droger är gratis till alla, vilket tror du blir ett bra samhälle utan någon som helst våld och kriminalitet?

Finns inget som är så lukrativt och riskfritt som droger. Varför skulle de kriminella avstå sådana möjligheter om de nu fanns?
Citera
2025-06-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast måste ni knarka? För annars kan vi ju legalisera mord, hade sparat staten en massa pengar.
Varför är ditt behov att knarka större än något annat? Är det en meningsfullt liv?
Men ja, det är ju ganska typiskt för människan att skönmåla och att inte vilja ta konsekvenserna.

Att röka en holk skadar ingen annan. Att mörda någon skadar inte bara offret utan dess anhöriga. Tramsar du nu som försöker jämföra att röka en holk på balkongen med ett mord?
Citera
2025-06-06, 16:10
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att vi är längre ifrån ett sådant samhälle än någonsin trots en livstid av repressiv narkotikapolitik.
För att mänskligheten alltid gillat att berusa sig.

Mänskligheten har alltid gillat våld och en del sexuellt våld, det får vi aldrig bort. Dags att legalisera våldtäkt?
Ingen normalt fungerande individ behöver illegala droger.
Citera
2025-06-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy

Vet med dig om att allting i oändligheten behöver uppleva en stadig överdos för att förstå sig själv som metod till verklighet. Är du inte redo, så är du inte redo. Det är det vi växer genom för din skull. Eller hur? Du har redan varit där, även dina äldre. Och jag vet om det. Var försiktiga med hur ni fortsätter era liv, för jag vill ha paradiset. Är det redan upplevt så får ni förklara mitt liv, utan att förklara er själva, ty det vore en likhet - vilket inte är mig själv.
Senast redigerad av Klippt 2025-06-06 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in