2025-06-06, 09:03
Medlem
En serie på ett 30-tal oförklarliga sabotage riktade mot telemaster utreds av polisen, kan SVT avslöja.

Merparten av fallen har koppling till E22:an på svenska östkusten – och är del av en större ökning av misstänkta sabotage mot telekomsektorn.

Angriparna stjäl inget, utan klipper sönder kablar och förstör säkringar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/granskning-angrepp-mot-30-tal-telemaster-utreds-som-sabotage
Citera
2025-06-06, 09:03
Moderator
Parongatans avatar
Inlägg med länkar till stämningsansökan, FUP samt TR-domslut:

(FB) Angrepp mot 30-tal telemaster – utreds som sabotage (2025-06-06)

(FB) Angrepp mot 30-tal telemaster – utreds som sabotage (2025-06-06)

/Moderator
Senast redigerad av Parongatan Idag kl. 01:34.
Citera
2025-06-06, 09:14
Medlem
Utredningen leds av enheten för grova brott i Kalmar som har ett uppdrag att samordna fallen i Småland och Östergötland.
Vore inte MUST ett bättre alternativ?
Citera
2025-06-06, 09:16
Medlem
Så vilka kan det vara tror ni?
Citera
2025-06-06, 09:18
Medlem
Det är väl troligtvis en arg anarkoprimitivist som inte gillar mobiltelefoner och/eller strålningen. Säkert en enstaka individ i så fall, finns ingen sådan rörelse/organisation i Sverige.

Coolt, den sortens initiativ är ovanliga i Sverige.

Alternativt något kriminellt projekt i större skala där man vill försvåra mobilspårning, men det känns långsökt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Utredningen leds av enheten för grova brott i Kalmar som har ett uppdrag att samordna fallen i Småland och Östergötland.
Vore inte MUST ett bättre alternativ?

MUST genomför naturligtvis sina utredningar helt separat, utan kontakt med åklagare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Möjligen Strålskyddsstiftelsen, men mer troligt främmande makt som vill visa vad de kan.
Citera
Medlem
Har det inte varit ganska så mycket mindre typer av sabotage på sistone som bränder i avfallsanläggningar, inbrott i vattentäkter och nu med telemasterna. Förmodligen Ryska sympatisörer/kriminella som genomför detta mot betalning.
Citera
2025-06-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Mannensomintevetnågotalls

Nej, i så fall hade jag sagt "det var ryssen", vilket är hivemindstandarden i dessa fall.
Citera
2025-06-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Lite beroende på hur konspiratorisk du är:
SÄPO - för att få mer pengar
CIA - för att vi är för LGBTQA++
En elallergiker
Gängkriminella - för att mobilpositioneringen inte ska fungera
IS - vi är inte islamister
FSB - hämnd för vårt stöd till Ukraina
Ukraina - Hämnd för att våra sanktioner mot Ryssland är så mesiga
NATO - false flag operation
Citera
2025-06-06, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt
Det är väl troligtvis en arg anarkoprimitivist som inte gillar mobiltelefoner och/eller strålningen. Säkert en enstaka individ i så fall, finns ingen sådan rörelse/organisation i Sverige.

Coolt, den sortens initiativ är ovanliga i Sverige.

Alternativt något kriminellt projekt i större skala där man vill försvåra mobilspårning, men det känns långsökt.
Haha ditt jävla rysstroll.

Är de som saboterar vattenverk folk som är allergiska mot vatten?

Är de som överbelastar Swish folk som hatar pengar?
Citera
2025-06-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Haha ditt jävla rysstroll.

Är de som saboterar vattenverk folk som är allergiska mot vatten?

Är de som överbelastar Swish folk som hatar pengar?

Jag förstår att det för många svenskar (eftersom att vi är ett folk utan verklighetsuppfattning) har väldigt svårt att på ett intellektuellt plan ta till sig att det existerar t.ex. inhemsk aktivism/vandalism, eller att att infrastrukturen inte är så pass perfekt att inte Swish går ner ibland.

Precis som att jag, till skillnad från allmänhet och media, inte tror att varenda människa som röstar till höger om "valfritt liberalt parti" inte lejts av Vladimir Putin, så tror jag inte heller att typ KGB åker fram och tillbaka på E22an i nån skåpbil på jakt efter någon redundant mobilmast att göra smärre åverkan på.

Inte för att jag är "rysstroll" utan för att jag är en logiskt fungerande människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in