2025-06-05, 23:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du slåss mot väderkvarnar. Med en mer nyanserad av "systemet" och vad syftet med Transportstyrelsens agerande är bör man finna att systemet trots allt är ganska bra. Inget system är perfekt och det går alltid att förbättra. Men att så ensidigt måla fan på väggen som du gör är helt enkelt inte friskt.
Jag konstaterar bara fakta. Det finns ändlösa exempel på de mest bisarra problem inom hälso- och sjukvården, socialtjänsten och så vidare. Det här med PEth-problematiken är bara ett ytterligare problem i en ändlös lista av problem med myndigheters maktövergrepp. Dina floskler gör ingen skillnad.

För att återgå till tråden så kan du kommentera kurvorna som avses mitt inlägg här:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Som sagt: Jag skulle vilja se ett resonemang om hur promillehalten förhåller sig till PEth-värdena från fakbab och SVT1970. Men de klarar förmodligen inte av det. Vi får se…
2025-06-05, 23:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag konstaterar bara fakta. Det finns ändlösa exempel på de mest bisarra problem inom hälso- och sjukvården, socialtjänsten och så vidare. Det här med PEth-problematiken är bara ett ytterligare problem i en ändlös lista av problem med myndigheters maktövergrepp. Dina floskler gör ingen skillnad.

För att återgå till tråden så kan du kommentera kurvorna som avses mitt inlägg här:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Som sagt: Jag skulle vilja se ett resonemang om hur promillehalten förhåller sig till PEth-värdena från fakbab och SVT1970. Men de klarar förmodligen inte av det. Vi får se…

Det går inte att säga vad promillehalten är kopplat till kurvorna eftersom det som hen försöker modellera endast är PEth. Det är för övrigt heller inte intressant eftersom syftet med PEth-testerna inte har med promillehalt att göra utan bara syftar till att påvisa långvarig och hög alkoholkonsumtion, vilket enligt forskningen ökar risken för olyckor i trafiken även om man inte kör med 0,2 promille eller högre i blodet.
2025-06-05, 23:36
Medlem
Regeringen och riksdagen bestämmer lagar och regler och om nu 0,3 i peth ska gälla så får dom fatta beslut i det och skriva om lagen därefter.

Svårare än så är det inte, för vi kan inte ha enskilda individer som saboterar folks liv på "bara för att dom tycker så".

Har man någon annan åsikt som auktoritär person bör man avskedas med omedelbar verkan i liknelse med stöld eller typ sabotage av landet Sverige.

Som sagt, svårare än så är det inte.
2025-06-05, 23:42
Medlem
Citat:
Det går inte att säga vad promillehalten är kopplat till kurvorna eftersom det som hen försöker modellera endast är PEth. Det är för övrigt heller inte intressant eftersom syftet med PEth-testerna inte har med promillehalt att göra utan bara syftar till att påvisa långvarig och hög alkoholkonsumtion, vilket enligt forskningen ökar risken för olyckor i trafiken även om man inte kör med 0,2 promille eller högre i blodet.

Vilken forskning då? Vilken forskning stöder att "Peter" som drack två plattor öl på en vecka var en livsfarlig chaufför trots att han körde 100% nykter?
2025-06-06, 00:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Bra, då kan vi konstatera att SVT1970, som sagt, har fel här:

Vidare, åter till kurvorna från Tyr96sn213bda:

PEth över 0,3 kan nås inom 14 dagar vid ett standardglas om dagen. Tycker du att det är en ”långvarig och hög alkoholkonsumtion, vilket enligt forskningen ökar risken för olyckor i trafiken”?
2025-06-06, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Socialstyrelsens ”riskbruk” handlar om så små mängder att det mer blir en filosofisk fråga om hälsosamma levnadsvanor tillsammans med kost, träning och så vidare. Det är långt från mängder som påverkar lämpligheten att köra bil. Det vi ser är ren aktivism från läkare och tjänstemän på Transportstyrelsen – det enda rimliga är att omedelbart upphöra med testerna och åtala de ansvariga för tjänstefel.

Det enda rimliga är ett omedelbart politiskt beslut om skyndsam nedläggning av myndigheten. Sex månader max, så ska transportstyrelsen vara avvecklad i sin helhet.

Behändigt nog för tjänstemännen så har sossarna avskaffat tjänstemannaansvaret i Sverige, så att någon får stå till svars för detta myndighetsmissbruk förefaller mycket avlägset. Det vore mycket förvånande om nuvarande regering tog tag i detta, med tanke på den prestationsnivå Ulf Kristersson och hans gelikar visat upp hittills.
2025-06-06, 06:54
Medlem
Skywipers avatar
Privat angiveri till myndighet bakom körkortsingripanden – jämförs med Stasi.

Transportstyrelsen utreder svenskar för alkoholmissbruk baserat på anonyma tips – och kan dra in körkort utan tydliga bevis eller rättsligt stöd. Kritiker liknar systemet vid angiverikulturen och Stasi i det forna DDR och varnar för att myndigheten överskrider sina befogenheter. Politiker kräver nu extern granskning.

Att privatpersoner anger varandra som alkoholister till Transportstyrelsen är inte ett brott, förklarar Lundin, och inte heller är det förbjudet för myndigheten att agera på privat angiveri. Men man får inte på så lösa uppgifter tvinga något till läkarbesök med blodprov eller dra in ett körkort.

Uppgifterna har även nått riksdagens trafikutskott, där man är mycket kritisk och menar att det behövs en extern översyn av myndighetens arbete. Att körkortslämplighet kan utredas med anonyma tips från privatpersoner som huvudsakligt underlag beskrivs som “djupt olämpligt”.

Man menar att det som framkommit visar att problemen är långt större än vad som tidigare varit känt och att det krävs en oberoende granskning av hela Transportstyrelsens hantering av körkortsfrågor.

Transportstyrelsen har tidigare kritiserats för sin användning av så kallade PEth-tester, blodprov som mäter alkoholkonsumtion. I vissa fall har körkort dragits in enbart på grundval av dessa tester, utan andra bevis på trafikfara. Testernas tillförlitlighet i sig har ifrågasatts.

https://samnytt.nu/privat-angiveri-till-myndighet-bakom-korkortsingripanden-jamfors-med-stasi

Mikael Andersson från TS anser uppenbarligen det vara helt i sin ordning då systemet funnits i snart 30 år.

Det blir nog full rulle på TS nu och mycket att göra då jag misstänker att somliga nu fått bra tips på hur man exempelvis kan jävlas med den jobbiga grannen.
2025-06-06, 08:00
Medlem
Celestrons avatar
Citat:

Jag vill bara citera riksdagledamoten Thomas Morell:
"Om jag köper en bil som går 200 km/h; Ska jag då bli av med körkortet, för jag KAN ju trampa plattan i botten och bryta mot hastighetsbegränsningen?

Och om jag har en morakniv i verktygslådan; Ska jag då åka dit för knivbrott, för jag KAN ju använda den på ett otillbörligt sätt?"

Du resonerar på exakt samma sätt. En person som har ett riskbruk av alkohol(enl socialstyrelsen), KAN ju sätta sej bakom ratten när han har druckit, och bör därför bli av med körkortet.
2025-06-06, 08:12
Medlem
Jag kollade statistik på Transportstyrelsens egna sida angående dödsolyckor i trafiken månad för månad och Juli månad sticker inte ut på något sätt.
Det är ju sensationellt för den månaden när folk har semester sups det ju så in i h-e jämfört med övriga året.
Om nu alkoholen skulle försämra köregenskaperna så drastiskt trots man kör nykter och lagligt borde antalet dödsolyckor vara markant konstant genom åren högre den månaden men det är det ju inte.

Länk:https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/statistik-och-analys/statistik-inom-vagtrafik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/
2025-06-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag vill bara citera riksdagledamoten Thomas Morell:
"Om jag köper en bil som går 200 km/h; Ska jag då bli av med körkortet, för jag KAN ju trampa plattan i botten och bryta mot hastighetsbegränsningen?

Och om jag har en morakniv i verktygslådan; Ska jag då åka dit för knivbrott, för jag KAN ju använda den på ett otillbörligt sätt?"

Du resonerar på exakt samma sätt. En person som har ett riskbruk av alkohol(enl socialstyrelsen), KAN ju sätta sej bakom ratten när han har druckit, och bör därför bli av med körkortet.

För att spinna vidare så läste jag ett utmärkt inlägg på FB som jag tar mig friheten att delvis citera.

Det finns tydliga skillnader vid vilka värden olika individer kan uppnå 0,3 i PEth.

En del kan göra det vid 10 glas i veckan och andra först vid 42 glas.

Trots det har TS bestämt att man druckit minst 28 glas trots att man bara druckit 10 glas.

Nu till den utmärkta jämförelsen.

Ponera följande (grovt förenklat) polisen har 10 000 laserpistoler.

Vid 100 km/h visar 6000 av dessa just 100 km/h, 2000 visar 50 km/h, resterande 2000 visar 150 km/h.

Om du då kör 100 km/h i enlighet med hastighetsbegränsningen på aktuell väg och blir stoppad i en hastighetskontroll, och polisen råkar använda en av de sistnämda laserpistolerna så blir du av med körkortet.

Du försöker då hävda att du omöjligt kan ha kört så fort eftersom topphastigheten på din bil inte ens ligger i närheten av 150 och att mätutrustningen måste vara felaktig.

Och svaret du får är: jo du körde 150 eftersom våra laserpistoler visar rätt i snitt.

Skulle det kännas rättssäkert???

Om laserpistoler hade dessa felvisningar skulle de aldrig bli godkända men med Peth-tester är det tydligen enligt TS ok trots ännu större variationer.
2025-06-06, 08:31
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
För att spinna vidare så läste jag ett utmärkt inlägg på FB som jag tar mig friheten att delvis citera.

Det finns tydliga skillnader vid vilka värden olika individer kan uppnå 0,3 i PEth.

En del kan göra det vid 10 glas i veckan och andra först vid 42 glas.

Trots det har TS bestämt att man druckit minst 28 glas trots att man bara druckit 10 glas.

Nu till den utmärkta jämförelsen.

Ponera följande (grovt förenklat) polisen har 10 000 laserpistoler.

Vid 100 km/h visar 6000 av dessa just 100 km/h, 2000 visar 50 km/h, resterande 2000 visar 150 km/h.

Om du då kör 100 km/h i enlighet med hastighetsbegränsningen på aktuell väg och blir stoppad i en hastighetskontroll, och polisen råkar använda en av de sistnämda laserpistolerna så blir du av med körkortet.

Du försöker då hävda att du omöjligt kan ha kört så fort eftersom topphastigheten på din bil inte ens ligger i närheten av 150 och att mätutrustningen måste vara felaktig.

Och svaret du får är: jo du körde 150 eftersom våra laserpistoler visar rätt i snitt.

Skulle det kännas rättssäkert???

Om laserpistoler hade dessa felvisningar skulle de aldrig bli godkända men med Peth-tester är det tydligen enligt TS ok trots ännu större variationer.

Ja, det blir ju bara värre och värre.
Läste det senaste om angiveriet från privatpersoner
https://carup.se/ditt-korkort-kan-dras-in-via-privata-alkoholtips/

Kanske dags att byta namn på Transportstyrelsen till Transport-vanstyrelsen!
2025-06-06, 08:48
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Privat angiveri till myndighet bakom körkortsingripanden – jämförs med Stasi.

Transportstyrelsen utreder svenskar för alkoholmissbruk baserat på anonyma tips – och kan dra in körkort utan tydliga bevis eller rättsligt stöd. Kritiker liknar systemet vid angiverikulturen och Stasi i det forna DDR och varnar för att myndigheten överskrider sina befogenheter. Politiker kräver nu extern granskning.

Att privatpersoner anger varandra som alkoholister till Transportstyrelsen är inte ett brott, förklarar Lundin, och inte heller är det förbjudet för myndigheten att agera på privat angiveri. Men man får inte på så lösa uppgifter tvinga något till läkarbesök med blodprov eller dra in ett körkort.

Uppgifterna har även nått riksdagens trafikutskott, där man är mycket kritisk och menar att det behövs en extern översyn av myndighetens arbete. Att körkortslämplighet kan utredas med anonyma tips från privatpersoner som huvudsakligt underlag beskrivs som “djupt olämpligt”.

Man menar att det som framkommit visar att problemen är långt större än vad som tidigare varit känt och att det krävs en oberoende granskning av hela Transportstyrelsens hantering av körkortsfrågor.

Transportstyrelsen har tidigare kritiserats för sin användning av så kallade PEth-tester, blodprov som mäter alkoholkonsumtion. I vissa fall har körkort dragits in enbart på grundval av dessa tester, utan andra bevis på trafikfara. Testernas tillförlitlighet i sig har ifrågasatts.

https://samnytt.nu/privat-angiveri-till-myndighet-bakom-korkortsingripanden-jamfors-med-stasi

Mikael Andersson från TS anser uppenbarligen det vara helt i sin ordning då systemet funnits i snart 30 år.

Det blir nog full rulle på TS nu och mycket att göra då jag misstänker att somliga nu fått bra tips på hur man exempelvis kan jävlas med den jobbiga grannen.

Ja, det är sanslöst.
Det finns något som heter falsk angivelse i lagen och kan ge upp till 2 års fängelse.
Men att falskeligen anmäla någon för fylleri till transportstyrelsen på detta sätt i t.ex utpressningssyfte är
alltså fullt lagligt!

I 30 år har det alltså pågått. Hur är det ens möjligt? Förstår att många trodde brevet var fejk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in