Citat:
Ursprungligen postat av
Celestron
Jag vill bara citera riksdagledamoten Thomas Morell:
"Om jag köper en bil som går 200 km/h; Ska jag då bli av med körkortet, för jag KAN ju trampa plattan i botten och bryta mot hastighetsbegränsningen?
Och om jag har en morakniv i verktygslådan; Ska jag då åka dit för knivbrott, för jag KAN ju använda den på ett otillbörligt sätt?"
Du resonerar på exakt samma sätt. En person som har ett riskbruk av alkohol(enl socialstyrelsen), KAN ju sätta sej bakom ratten när han har druckit, och bör därför bli av med körkortet.
För att spinna vidare så läste jag ett utmärkt inlägg på FB som jag tar mig friheten att delvis citera.
Det finns tydliga skillnader vid vilka värden olika individer kan uppnå 0,3 i PEth.
En del kan göra det vid 10 glas i veckan och andra först vid 42 glas.
Trots det har TS bestämt att man druckit minst 28 glas trots att man bara druckit 10 glas.
Nu till den utmärkta jämförelsen.
Ponera följande (grovt förenklat) polisen har 10 000 laserpistoler.
Vid 100 km/h visar 6000 av dessa just 100 km/h, 2000 visar 50 km/h, resterande 2000 visar 150 km/h.
Om du då kör 100 km/h i enlighet med hastighetsbegränsningen på aktuell väg och blir stoppad i en hastighetskontroll, och polisen råkar använda en av de sistnämda laserpistolerna så blir du av med körkortet.
Du försöker då hävda att du omöjligt kan ha kört så fort eftersom topphastigheten på din bil inte ens ligger i närheten av 150 och att mätutrustningen måste vara felaktig.
Och svaret du får är: jo du körde 150 eftersom våra laserpistoler visar rätt i snitt.
Skulle det kännas rättssäkert???
Om laserpistoler hade dessa felvisningar skulle de aldrig bli godkända men med Peth-tester är det tydligen enligt TS ok trots ännu större variationer.