2025-06-05, 06:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tja

Jag har sjukpension från försäkringskassan och får ut 12500kr per månad efter skatt.
Ska få lite bostadstillägg också på typ 1500kr snart men det vet jag inte om man får utomlands.

Iaf så funderar jag på om jag skulle klara mig på kring 12000 kr i usa?
Bo i en lägenhet i en en mindre stad nånstans och inte göra så värst mycket.
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.

Eller måste jag resa till Sverige? Kanske kan resa till Mexico bara och sen till usa igen?

Får man en lägenhet för 3000kr och kan hyra bil för några hundra dollar per månad så ehövs inte så mycket mer.
Det finns inget som heter sjukpension.
Ytterligare en trolltråd eller?

Det heter sjukersättning och flyttar du utomlands så får du söka hos försäkringskassan för att behålla den om du flyttar utomlands.

Sjukersättning ersätter det som förr kallades för förtidspension eller sjukpension.

Ryck upp dig för faen och börja jobba istället.
Citera
2025-06-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Nämn någon stat i stället så kan nog någon hitta ett land som liknar det?

12 tusen blir inte mycket i Amerikat.
12 tusen svenska kronor är väl grovt räknat som 1200 kronor i USA i köpkraft.
Citera
2025-06-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
En helt orealistisk kalkyl givetvis. Du klarar inte att leva som hemlös i usa för den summan ens.
Skitsnack. Jag har en vän i USA som lever på cirka $900 (8500kr) per månad i Kansas och hon har bil, mat, sjukvård, äter ute då och då. Sjukvård är gratis i USA om du tjänar under en viss mängd, du betalar inte ens de småavgifter som vi betalar i Sverige.

Till TS: Du kan leva mycket gott på 12000 kr / månad i Oklahoma, Kansas, småstäder i Texas eller West Virginia.

Hyran kommer äta merparten av din budget. Beroende på vilken form av laglig status du har i USA så kan du få tillgång till "income restricted housing", det finns lite olika sorters- inkomstbaserad hyra, subventionerad hyra, etc.

Exempel på vad du får för 5000kr/månad i WV utan income restricted: https://www.zillow.com/b/745-main-st-wheeling-wv-9B2Hx5/

Income restricted kan du få detta för 2400kr/månad, mycket billigare än Sverige! https://www.zillow.com/apartments/wheeling-wv/wheeling-station-apartments/5YyFLK/

Mat är svinbilligt i USA, likaså bilar och bensin. Du behöver inte besikta bilen i de flesta delstater så bara att köra en skitbil utan stress. Sjukvård kommer du få gratis, om det är panik så ring bara efter en ambulans, de får inte neka dig sjukvård.
Citera
2025-06-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter ju helt omöjligt. Klarar man sig på 12 tusen per månad i något (vettigt) land? Tror inte du klarar dig på det dubbla i USA om jag ska vara ärlig. Försäkringar, tex. sjukförsäkringar kostar multum. Även boende är dyrt.
Han behöver inte sjukförsäkring. Om du behöver sjukvård i USA så går du bara till ER/ringer ambulans- de får aldrig neka dig sjukvård och du kan bara skita i att betala. Har många vänner i USA som är "fattiga" och de konsumerar hundratals gånger mer sjukvård än jag konsumerar i Sverige, betalar aldrig ett öre.

I USA gäller "treat first and bill later". Om du inte betalar skulden så skriver sjukhuset av det, speciellt om du är fattig och inte har något som kan beslagtas. Det hade kostat mer att skicka en indrivare till en potentiella sjukvårdsskuld än indrivaren hade fått ut.
Senast redigerad av user7a261m 2025-06-05 kl. 07:29.
Citera
2025-06-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Den precis som garantipension gäller bara så länge du bor i Sverige. Men visst undantag kan ges.

samt øvriga norden
Citera
2025-06-05, 08:41
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Fast om jag är svensk medborgare är jag väl försäkrad genom Sverige?

Jag klarar mig galant på 12k i Sverige och bor centralt i en av de 10 största städerna, 6k i hyra sen äger jag ingen bil men brukar hyra ibland.
Kollat på leasing men skulle bli ganska lite kvar för annat än mat om jag gjorde så.

Bostad är största kostnaden var man än bor tror jag.
Det har inget med medborgarskap att göra utan om var du bor. Flyttar du utomlands slutar du också vara försäkrad i Sverige. Så du kan inte tillbringa merparten av din tid utomlands om du vill fortsätta vara försäkrad i Sverige.
Citera
2025-06-05, 08:41
Medlem
USA har en PPP på 139 och Sverige 113 (siffror från OECD). Det betyder att 12,000 i Sverige motsvarar 9,700 i USA.

Ett mer realistiskt förslag är att titta på Grekland, med en PPP på 68. 12,000 i Sverige motsvarar ungefär 20,000 i Grekland. Andra länder att fundera på kan vara Lettland (71) och Bulgarien (64). Alla dessa länder har också den stora fördelen att vara med i EU.
Citera
2025-06-05, 08:46
Medlem
alisvenssons avatar
Kommer du att få tillstånd att bo i usa med de förutsättningarna? Kanske bäst att klara ut den biten först
Citera
2025-06-05, 08:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Skitsnack. Jag har en vän i USA som lever på cirka $900 (8500kr) per månad i Kansas och hon har bil, mat, sjukvård, äter ute då och då. Sjukvård är gratis i USA om du tjänar under en viss mängd, du betalar inte ens de småavgifter som vi betalar i Sverige.

Till TS: Du kan leva mycket gott på 12000 kr / månad i Oklahoma, Kansas, småstäder i Texas eller West Virginia.

Hyran kommer äta merparten av din budget. Beroende på vilken form av laglig status du har i USA så kan du få tillgång till "income restricted housing", det finns lite olika sorters- inkomstbaserad hyra, subventionerad hyra, etc.

Exempel på vad du får för 5000kr/månad i WV utan income restricted: https://www.zillow.com/b/745-main-st-wheeling-wv-9B2Hx5/

Income restricted kan du få detta för 2400kr/månad, mycket billigare än Sverige! https://www.zillow.com/apartments/wheeling-wv/wheeling-station-apartments/5YyFLK/

Mat är svinbilligt i USA, likaså bilar och bensin. Du behöver inte besikta bilen i de flesta delstater så bara att köra en skitbil utan stress. Sjukvård kommer du få gratis, om det är panik så ring bara efter en ambulans, de får inte neka dig sjukvård.

Helt irrelevant om inte TS är Amerikansk medborgare eller gift med amerikansk medborgare.
Med hans förutsättningar kan han max stanna 90 dagar i USA.
Har han ens råd med flygbiljetten tor ?
Citera
2025-06-05, 09:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jo ris blir det en del men efter så många år här är jag van, dock är Kina nudlarnas förlovade land så det blir en hel del av den varann också(färska nudlar) och potatis är faktiskt inte alls ovanligt
Smörgåsar i form av sandwiches men även formfranska, margarin och pålägg finns i de större supermarkets , också i mindre convenient stores typ Lawson håller med sådana varor. Härom dagen köpte jag goda råg/fullkorns bagels på Sam’s Club(wallmart), även internationella hotell brukar hålla med gott ”västerländskt” bröd i sina delikatess butiker, sen finns ju IKEA där man kan köpa knäckebröd och kaviar, gravad lax osv
Jag kan tänka mig att i.a.f i Manilla finns alla såna möjligheter ?
Alltså det är ganska naturligt att man kan köpa nudlar pasta göra lasagne tacos och andra bra rätter.
Det finns många bra maträtter på Filippinerna men inte så stort urval. Man kan liksom köpa potatis men potatisen är ju ganska dyr med tanke på att man inte odlar potatis i samma utsträckning.
Det finns någonting som heter sweet potato som är väldigt billigt Problemet är att det smakar inte så Galant. Om du åker på större köpcentrum Kan du hitta bra grönsaker och andra trevliga saker naturligtvis. Man kan köpa bröd för väldigt billiga pengar och smör finns i många olika former.
Osten är väl ganska dyr samtidigt använder man inte pålägg som man gör i Sverige.
Det är många som bara äter bröd utan någonting i detta landet
Citera
2025-06-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Det har inget med medborgarskap att göra utan om var du bor. Flyttar du utomlands slutar du också vara försäkrad i Sverige. Så du kan inte tillbringa merparten av din tid utomlands om du vill fortsätta vara försäkrad i Sverige.

Tror du har fel.

Har man fått intyg på att man inte kommer arbeta mer i sitt liv så kommer inte försäkringskassan dra in det bara för du flyttar utomlands.
Bostadstillägg vet jag inte men det är möjligt dom kan dra in det
Citera
2025-06-05, 11:19
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Som andra redan nämnt så lär det absolut gå att elva på 12k, heck, du kan leva ganska okej på 12k även i sverige om du lever ensam.

En lägenhet i usa är knappast så svårt att hitta för några hundra dollar, så dom som säger att att du inte ens komer kunna betala hyran snckar skit och endast skit.

Kolla här, här finns ett flertal lägenheter för kring 500 usd inte jättelångt från new york, såklart kommer du hitta fler lägenheter ju längre bort från storstäderna du kommer.

https://www.redfin.com/neighborhood/550033/RI/North-Kingstown/Allentown/rentals/filter/property-type=multifamily,max-price=550,viewport=44.95241:41.50369:-73.59149:-78.17279,no-outline?ut m_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=dsa-2445207448524&utm_content=753215881114&utm_campaig n=1040121&gclid=Cj0KCQjwgIXCBhDBARIsAELC9Zg4iteznJ KhPffa2-9bWnAf5MRLJqqlEikjvXaczkpynBFqEhSIyogaAlG0EALw_wcB

Sen är ju frågan hur usas myndigheter ställer sig till att du är sjukpensionär och vill bo i deras land, fråga dom kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in