2025-06-04, 17:04
Medlem
Tja

Jag har sjukpension från försäkringskassan och får ut 12500kr per månad efter skatt.
Ska få lite bostadstillägg också på typ 1500kr snart men det vet jag inte om man får utomlands.

Iaf så funderar jag på om jag skulle klara mig på kring 12000 kr i usa?
Bo i en lägenhet i en en mindre stad nånstans och inte göra så värst mycket.
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.

Eller måste jag resa till Sverige? Kanske kan resa till Mexico bara och sen till usa igen?

Får man en lägenhet för 3000kr och kan hyra bil för några hundra dollar per månad så ehövs inte så mycket mer.
Citera
2025-06-04, 17:09
Medlem
En helt orealistisk kalkyl givetvis. Du klarar inte att leva som hemlös i usa för den summan ens.
Citera
2025-06-04, 17:13
Medlem
Det kanske går om du lever riktigt, riktigt snålt men vad ska du där att göra när du kan leva gott på de pengarna i andra länder?

"Cheapest city in the United States
Decatur, Illinois, is the most affordable city, with a single person's monthly expenses around $1,559. Other budget-friendly cities include Harlingen, Texas, at $1,801, and Edinburg, Texas, at $1,614 (Source: Livingcost.org)."
Citera
2025-06-04, 17:15
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Nämn någon stat i stället så kan nog någon hitta ett land som liknar det?

12 tusen blir inte mycket i Amerikat.
Citera
2025-06-04, 17:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tja

Jag har sjukpension från försäkringskassan och får ut 12500kr per månad efter skatt.
Ska få lite bostadstillägg också på typ 1500kr snart men det vet jag inte om man får utomlands.

Iaf så funderar jag på om jag skulle klara mig på kring 12000 kr i usa?
Bo i en lägenhet i en en mindre stad nånstans och inte göra så värst mycket.
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.

Eller måste jag resa till Sverige? Kanske kan resa till Mexico bara och sen till usa igen?

Får man en lägenhet för 3000kr och kan hyra bil för några hundra dollar per månad så ehövs inte så mycket mer.

Ser lite mörkt ut :

Googles AI returnerar följande svar på frågan " Var är lägenhetspriserna billigast i USA"

De mest budgetvänliga staterna i USA för lägenheter är Oklahoma, West Virginia, Arkansas, North Dakota och Iowa, med genomsnittliga månadshyror för en etta på 895-955 dollar, enligt CoStar. Oklahoma City är den mest prisvärda storstaden, med en genomsnittlig hyra på 839 dollar, enligt Earnest.

Låter lite mycket tycker jag. Kanske t.o.m felaktigt. Kanske de bara plockat priser från de stora metropolerna i delstaterna med perfekt modern standard.

Kanske du får en bättre deal om du förhandlar med ett hotell för en fast kostnad på 3 månader

du hyr privat (lägg ut en annons och berätta hur mycket du är beredd att betala)

Är du beredd att hyra en enkel kvart i en Trailer park ? Finns en del som gör det. Då kommer du inpå livet på helt vanliga människor dessutom.

Eller vill du vara icognito ?

Senast redigerad av Upplyften 2025-06-04 kl. 17:24.
Citera
2025-06-04, 17:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Du skull möjligen kunna leva på en liten segelbåt för de pengarna och ankra på svaj.
Citera
2025-06-04, 17:39
Medlem
Karmans avatar
Låter ju helt omöjligt. Klarar man sig på 12 tusen per månad i något (vettigt) land? Tror inte du klarar dig på det dubbla i USA om jag ska vara ärlig. Försäkringar, tex. sjukförsäkringar kostar multum. Även boende är dyrt.
Citera
2025-06-04, 17:41
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
https://www.moneygeek.com/insurance/health/average-cost-of-health-insurance/

The average cost of health insurance in 2025 is $539 per month or $6,468 annually, with a max out-of-pocket limit of $6,115 per year for a 40-year-old with an individual Silver plan.

Virginia has the lowest health insurance premiums, with a typical 40-year-old paying an average of $390 per month. On the other end, West Virginia has the highest average premiums at $864 per month

https://www.phoenix.nu/sjukvard-i-usa-vs-sverige-vad-ar-skillnaden/

Hur dyrt är det med sjukvård i USA?
Ett vanligt läkarbesök kostar omkring 600 kronor, medan det kostar mellan cirka 40 000 och 250 000 kronor att behandla ett brutet ben. Att vara inlagd på sjukhus kostar cirka 13 000 kronor per natt exklusive mediciner, utredning, behandling och eventuell uppföljning av ett läkarteam.
Senast redigerad av DrottningXVIGustaf 2025-06-04 kl. 18:11.
Citera
2025-06-04, 17:44
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Måste han inte tänka på försäkringar, rese, olycksfall, sjukförsäkringar som tar hem honom till vård om det skulle köra ihop sig? Är väl inte helt lyckat att vara sjuk utan det i Filippinerna utan att vara försäkrad?
Jag tycker att det känns ganska bra för att genom försäkringsbolaget Har du troligen 90 dagar försäkring.
Sedan kan man lösa dem och försäkring för typ 500 spänn per månad Det finns alltid lösningar om man vill lösa lösningar.
Citera
2025-06-04, 17:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker att det känns ganska bra för att genom försäkringsbolaget Har du troligen 90 dagar försäkring.
Sedan kan man lösa dem och försäkring för typ 500 spänn per månad Det finns alltid lösningar om man vill lösa lösningar.
I och för sig. Men jag fattade det som att TS planerar att bo utomlands. Det du beskriver är väl mer som en semester? Men så klart finns det lösningar långsiktigt också. Frågan är bara vad de kostar. 500 kr per månad låter billigt?
Citera
2025-06-04, 17:51
Medlem
Får man ha med sig sjukpension till USA?
Citera
2025-06-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter ju helt omöjligt. Klarar man sig på 12 tusen per månad i något (vettigt) land? Tror inte du klarar dig på det dubbla i USA om jag ska vara ärlig. Försäkringar, tex. sjukförsäkringar kostar multum. Även boende är dyrt.
Fast om jag är svensk medborgare är jag väl försäkrad genom Sverige?

Jag klarar mig galant på 12k i Sverige och bor centralt i en av de 10 största städerna, 6k i hyra sen äger jag ingen bil men brukar hyra ibland.
Kollat på leasing men skulle bli ganska lite kvar för annat än mat om jag gjorde så.

Bostad är största kostnaden var man än bor tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in