Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Lagstiftningen är inte det minsta perfekt. Alla straff är skrattretande låga.
Inte ens i Filippinerna där det är dödsstraff på missbruk så har dom inte fått bukt med bruket. Vad för magiska krafter sitter vi på som inget annat land i världen har?
Citera
2025-06-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
På vilket vis förbättrar det samhället eller mig om folk är pårökta?
Folk är redan det och bruket ökar inte vid en avkriminalisering.
Citera
2025-06-04, 21:42
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:

Som med allt i livet så finns det fördelar och nackdelar. Man kan ju försöka se det ur andra perspektiv, t.ex. så förekommer det ju cannabis i länder där det är otroligt hårda straff och i vissa fall dödsstraff, varför försvinner det inte?

Hur kommer det sig att andra länder som är lika utvecklade som oss, om inte mer, kan ha det lagligt utan att det blir en knarkkollaps i samhället? Varför ser vi inte dessa hälsofaror, som vi blev itutade i högstadiet, i dom som brukar cannabis?

Det är mycket saker vi människor gör som kanske inte verkar rationella för andra. Vi trycker i oss socker, koffein och alkohol. Vi äter extremt onyttigt så som friterat och blir överviktiga. Vi pysslar med extremsporter med stor risk för dödsfall. Vissa individer ifrågasätter ju t.o.m nyttan med att privatpersoner ska få äga och framföra fordon, även dom undrar vad samhällsnyttan är med avgaser och partiklar från vinterdäck. Andra religiösa undrar vad samhällsnyttan är med sex utanför äktenskap. Vi kan hålla på hur länge som helst, men i slutändan så kokar det hela ner i en fråga om moral.

I slutändan måste vi inse att alla är olika och vill leva sitt liv på olika sätt. Vissa kommer ta mer risker och andra kommer leva som fromma präster, men vi kan inte påtvinga varandra dessa livsstiler, för det viktigaste vi människor har är frihet. Om alla fick förbjuda allt de inte tyckte om så hade livet varit oumbärligt.

För att förtydliga, nu pratar vi om bruk och inte missbruk då missbruk är ett tillstånd av sjukdom. Vilket också då blir märkligt att vi ska straffa sjuka människor.
Citera
2025-06-04, 22:02
Medlem
sjekk brennbunkt sine nye episoder på NRK om psykiatri og FACT

ganske venstrevridd fra et libertarianskt perspektiv (meir bruk av tvang uten gyldeg/sakleg grunnlag)

politiet vil ha mindre å gjøre med psykisk lidelse samtideg som de mener psykisk lidelse er nedprioritert i tilegg til at NRK hevder at FACT er krafteg underbemannet (meir skattører til fanteri)

så til spørsmålet

ka er lausinga etter politiet sin holdningspunkt i brennpunkt?

uendeleg laaaang skjermetid tvungent da politiet mener patienten har for mye makt samtideg som de har en avslappet holdningspunkt på rus at de har forstått at repressalier neppe hjelper i forebyggende hensikt
Citera
2025-06-04, 22:45
Bannlyst
Tror det är rätt väg att gå faktiskt för Norge
Citera
2025-06-04, 22:53
Medlem
zombie-nations avatar
Sverige är ett bisarrt land där man vill att folk dör.
Citera
2025-06-04, 22:56
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Inte min erfarenhet, men jobbar nära med de som är långt nere i sitt missbruk...
Substitutionsbehandling reducerar kostnader i samhället. Därför finns det.
Du bör göra en studieresa utomlands. Där substitutionsbehandling existerar för att: det hjälper
Du uppvisar i tidigare kommentarer en människosyn som också är oförenlig med det jobb du påstår dig göra. Av den anledningen sorterar jag vidare inlägg från dig i papperskorgen, där de hör hemma
Citera
2025-06-04, 23:00
Helt naturligt. Bra utveckling. Inte hela vägen, men ett litet steg i rätt riktning.

Jag bor i ett relativt liberalt EU land.

Jag lever nog hälsosammare än de flesta svenskar i min ålder. Jag dricker 1-2 öl som mest till grillen, men jag röker gärna spliff. Käringen säger till och med att jag får röka hur mycket jag vill, men att jag gör bäst i att hålla mig till en enstaka öl. Men jag röker bara ibland på kvällarna. Jag brukade röka dagligen men det blir lätt ganska långtråkigt.

Det funkar för mig. För husfridens skull.. Jag hade gärna druckit mer men jag blir irritabel av alkohol. Det vet jag om själv.

Benzos har vi utskrivna. Läkarna skriver ut det om man frågar om det. Både diazepam och alprazolam. Jag käkar nån ibland när jag inte kan sova. I Sverige fick man köpa av nån langare.

Gräset/haschet (givetvis så bra det bara kan vara och det finns säkert 50 sorter att välja mellan) köper jag från en medlemsförening i närheten. Det är som ett kafé, bara att dom säljer hasch och gräs bakom en disk. Man skulle kunna tro att det är ett tillhåll för knarkare, men sist stötte jag på ett gäng 65+are som diskuterade fiskedrag. Skönt ställe att fika på och dom har en heltidsanställd barista. Årsavgiften ska givetvis betalas och för att bli medlem måste man bli rekommenderad av en annan medlem. Dom vill liksom hålla en bra och anständig nivå. Varannan helg är det konserter och dom visar fotboll med projektorn när det är nåt viktigt. Finns WiFi, dagstidningar och ett litet bibliotek. Polisen är okej med upplägget. I Sverige fick man köpa av någon langare.

I Sverige är alla omständigheter kring droger så jävla omständiga och ansträngande. Folk kommer alltid knarka och i Sverige sköts hela den världen av skumma ljusskygga kriminella aktörer. Det är helt sinnessjukt när man tänker på det. Man får köpa av langare.

Det är kanske vettigare att lägga alla resurser på kriminaliteten och inte slutledsbrukare. Folk kommer alltid att vilja berusa sig. Det är ofrånkomligt och ett resultat av trauman. Att straffa knarkare är den största synden och den största björntjänsten en nation kan göra åt sig själv. Inhumant rent ut sagt. Att straffa traumatiserade människor är ju att sparka på någon som redan ligger. Finns inte ens skattepengar att dra in till staten i den ekvationen.

Det enda olagliga jag håller på med är min lilla svampodling. Men den nördiga hobbyn skadar nog ingen tror jag. Kalla mig gärna knarkare. Jag skiter i vilket. Jag stormtrivs med mitt liv. Det gjorde jag verkligen inte i Sverige. För varje år jag spenderat utanför Sverige så saknar jag det allt mindre.

Heja Norge!
Senast redigerad av Smegmium 2025-06-04 kl. 23:44.
Citera
2025-06-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Vad har mina vanor i dina åsikter kring narkotikapolitik i Sverige att göra?

Svara istället på frågan om vad du menar med din kommentar, bör vi kriminalisera alkohol, om ja, varför? För att du inte kunde hantera spriten och nyligen blivit nykterist?

Då är du en missbrukare alltså.
Allt knark borde bli illegal enl min mening.
Sen vad du menar är helt klart, du försvarar så du kan fortsätta knarka.
Citera
2025-06-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Ytterligare en som projicerar...

Utveckla?
Citera
2025-06-04, 23:24
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Då är du en missbrukare alltså.
Allt knark borde bli illegal enl min mening.
Sen vad du menar är helt klart, du försvarar så du kan fortsätta knarka.
Vilken fin diskussion det blir av detta eller hur?

Du kanske kan komma med något annat än fabulerade personangrepp tagna ur din kreativa fantasi? Prova att besvara direkta sakfrågor du fått exempelvis.

Jag misstänker starkt att du inte äger en egen åsikt. Du följer en ström. Har jag fel så kan du ju besvara den enkla fråga jag ställde: Borde vi kriminalisera alkohol också?
Citera
2025-06-04, 23:59
Medlem
Citat:

Sen när är det lagstiftningen som avgör om folk är pårökta eller inte? Folk röker bevisligen på trots att det är olagligt.
En mer relevant fråga är vad du har med att göra om folk röker på?
Det är ju inte så att någon kräver att vi ska göra det olagligt att inte röka på, så det är ju inte svårare än att du fortsätter låta bli.
Jag röker inte heller på. Inte fan är det lagboken som tagit det beslutet åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in