Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-04, 13:28
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige har en lång tradition där tanken om att staten vet bättre än individen alltid varit stark. I de flesta andra länder får staten inte mandat att bestämma vilka ämnen medborgarna får och inte får stoppa i sin egen kropp.

För 20 år sedan var jag säker på att vi nu skulle kommit längre i denna fråga men uppenbarligen var jag alldeles för naiv. Politikens kvarnar maler extremt långsamt i Sverige.

Nu hoppas jag att jag, utan att riskera straff, ska kunna nyttja droger på min ålders höst för att stilla smärta, ångest, få matlust osv. Vi får se om det blir så. Förmodligen inte även om jag har långt kvar till pensionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Det tragiska är att vi snarare gått åt andra hållet, mot mer repressiv lagstiftning. Högern med SD i spetsen är ofantligt onyanserade kring denna fråga. Jag ser inte heller något ljus i tunneln och fler människor kommer råka illa ut. Helt i onödan.

Jag vill nog påstå att det repressiva paradigmet även i Sverige börjar falla samman. Man kan kolla på debatter i riksdagen där tonen mot narkotika har blivit betydligt mjukare, mer fokus mot folkhälsa än straff. Den kollektiva beskyllningen av partyknarkare 2023 var den sista dödssucken. Sen hur lång tid saker tar är svår att sia om. Nästa politiska steg sker i Sverige när propositionen för narkotikautredningen 2023 presenteras. Förmodligen sker det i september eller oktober i år. De flesta partier, alla utom M, KD, S, har i sitt partiprogram eller bland ledamöter i socialutskottet efterfrågat en utvärdering av narkotikastrafflagen.
Senast redigerad av spyder123 2025-06-04 kl. 13:46.
Citera
2025-06-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Detta kommer ju enligt experterna leda till att folk plötsligt känner ett behov av att testa heroin och DMT osv, gärna samtidigt och dessutom bakom ratten. Nej men allvarligt, stort grattis Norge. 100% av befolkningen tar nytta av detta, ingen tar skada, pengar sparas, hälsa sparas, gängen bekämpas.
Obligatoriskt test av Dmt bör skrivas in i grundlagen.
Citera
2025-06-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Vad innebär det, att du vill kriminalisera alkohol också?

Vi borde återinföra danstillståndet medan vi är igång. Det är allvarligt att folk roar sig utan statens medgivande.

Det låter som du är beroende och försvarar ditt missbruk.
Det gjorde i alla fall jag som alkis.
Citera
2025-06-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Och vi har redan det andra med folk som knarkar trots att det är kriminaliserat. Hade vi haft en kriminalisering av alkohol så hade det sett ännu värre ut än vad det gör idag.

Om du vill ha en skademinimering så avkriminaliserar vi och legaliserar lättare narkotika på en kontrollerad och reglerad marknad.

Och det har du vetenskaplig oberoende fakta på ?
Är du beroende själv?
Citera
2025-06-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Och det har du vetenskaplig oberoende fakta på ?
Är du beroende själv?
Ytterligare en som projicerar...
Citera
2025-06-04, 14:22
Mycket bra, mycket bra. Väldigt föredömligt exempel på hur sådana här frågor i ett initialt skede skall skötas. Nån som vet när Sverige skall ta efter?
Citera
2025-06-04, 14:26
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
De stjäl och gör inbrott även om de går på ex. Metadon - skämtar du?
Det blir färre som gör det. Substitutionsbehandling hjälper
Citera
2025-06-04, 14:31
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Vad svamlar du om? Är du hög?
Jag vände din logik mot ditt resonemang, med eget påhittat exempel. Så... frågan är om du är hög?
Citera
2025-06-04, 14:37
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag vill nog påstå att det repressiva paradigmet även i Sverige börjar falla samman. Man kan kolla på debatter i riksdagen där tonen mot narkotika har blivit betydligt mjukare, mer fokus mot folkhälsa än straff. Den kollektiva beskyllningen av partyknarkare 2023 var den sista dödssucken. Sen hur lång tid saker tar är svår att sia om. Nästa politiska steg sker i Sverige när propositionen för narkotikautredningen 2023 presenteras. Förmodligen sker det i september eller oktober i år. De flesta partier, alla utom M, KD, S, har i sitt partiprogram eller bland ledamöter i socialutskottet efterfrågat en utvärdering av narkotikastrafflagen.
Jag känner ingen större optimism i den frågan med tanke på sveket från främst M, gällande oss vapenägare. Där utlovades explicit förbättringar (lättnader av onödig byråkrati). Men det var bara tomma löften och lögner. Vad gjorde man istället? Gick helt på polismyndighetens rek. och tom försämrade läget.

Men hoppas verkligen att du har rätt, för det vi gör i Sverige är horribelt vad anbeträffar narkotikapolitik.
Citera
2025-06-04, 14:42
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Det låter som du är beroende och försvarar ditt missbruk.
Det gjorde i alla fall jag som alkis.
Vad har mina vanor i dina åsikter kring narkotikapolitik i Sverige att göra?

Svara istället på frågan om vad du menar med din kommentar, bör vi kriminalisera alkohol, om ja, varför? För att du inte kunde hantera spriten och nyligen blivit nykterist?
Citera
2025-06-04, 15:10
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag säger bara att det finns en abnorm övertro, bara att läsa denna tråd, på att Metadon hjälper missbrukare att lämna sitt knarkarliv och detta är ytterst naivt att tro. Självklart hjälper det någon/några, men det gör även andra metoder och även inga metoder alls. Att de som går på Metadon eller liknande preparat även skulle bli mer laglydiga är bara löjligt att tro...

Jag håller faktiskt med dig. Carl Jung menade att missbrukaren kommer fortsätta tills de får en andlig upplevelse och att det är detta de saknar i sina liv och detta tomrum de försöker fylla. Något som såklart metadon inte kan göra. Sen finns det väl dem som bara är själviska och inte bryr sig men även det är ju en andlig kris på sitt sätt. Men det är svårt för samhället att erbjuda någon slags mening med livet eller en känsla av mening med livet. Ju mer välfungerande, andligt och homogent samhälle så desto mindre cyniska och uppgivna hedonister i det brukar det ju vara.
Citera
2025-06-04, 15:15
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Varför ska droger göras lagliga? Hårdare straff är bättre än lägre straff.

Säg ett land som fått bort eller minskat drog användning pg a stränga straff? Till och med Thailand har gjort det lagligt. Dom släppte ut 12 000 pers från fängelset som satt där för att dom rökt cannabis. Inga dödsfall än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in