Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-04, 19:53
Bannlyst
12000 i USA… det motsvarar ett liv i kartongtillvaro under San Franciscos broar. Om man kommer över gränsen.
Citera
2025-06-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
TS skulle förmodligen inte ens klara utfrågningen av TSA[?] vid ankomst.
Varför?
Citera
2025-06-04, 20:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Pensionen sänks inte med åren. Sjukvård fås genom försäkringskassan, du har väl själv plastkortet de ger dig? Tandvård är svindyrt i Sverige.

Nej. Bättre att bosätta sig på balkan med pensionen än att leva fattig-pensionär i Sverige.

Jag är inte otrevlig, jag reagerar bara på att DU utan insyn öht försöker övertyga TS till att leva i misär och som fattig i Sverige när han lika gärna kan leva gött i södra Europa. Sluta med din krabbor i en hink mentalitet.

Såklart att jag har det. Men det är inte foolproof om man tänker stanna utomlands länge. Det är egentligen bara avsett för "tillfällig utlandsvistelse", och det är dessutom olika villkor för olika länder. Patientavgiften som gäller för landets egna medborgare måste man också betala själv. Så här står det på Fk:s hemsida:

Vad händer när jag har anmält?
När du har anmält till oss utreder vi om du ska vara fortsatt försäkrad i Sverige. Vad som gäller för dig påverkas av vilket land du flyttar till.

Försäkrad i Sverige

Om du flyttar till ett annat land inom EU/EES eller till Schweiz
Du kan inte omfattas av socialförsäkringslagstiftningen i Sverige och ett annat land inom EU/EES eller Schweiz samtidigt. Vi bedömer utifrån din situation om du ska omfattas av svensk lagstiftning eller inte. Vi tittar till exempel på vad syftet med din vistelse i det andra landet är, hur länge du ska vara borta, om dina familjemedlemmar flyttar med dig, vad du har för bostad i Sverige och i det andra landet.
Citera
2025-06-04, 20:29
Avstängd
Giant Squids avatar
Varför vill man flytta till USA och bo som en Svensson?

Jag var allvarlig med Slab City inlägget. Typ som Christiania.
Det finns många autonoma hippie samhällen runt om i världen där 12000 säkra varje månad är en förmögenhet i sammanhanget
Våga pröva något annorlunda om du har lite stadiga pengar. Belöningen kan vara större än om du måste betala de dubbla för att på i en tråkig lägenhet mitt i smeten.
Har du inte jobb att bry dig om heller så kommer du leva som en kung och bara fokusera på dina hobbys.
Alla andra kommer du snabbt anse som losers.
Släpp loss lite.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-06-04 kl. 20:32.
Citera
2025-06-04, 20:31
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skall TS gå till doktorn blir det dyrt. Dra rätt ett stukat finger kostar nog 50k med röntgen osv..

Tips, skaffa bra försäkringar..

Bra försäkringar eller billiga när det gäller 12 lax?
Citera
Medlem
Whirls avatar
USA måste vara sämsta landet i världen att flytta till med dina omständigheter. Hur kommer du ens på tanken?
Citera
Medlem
BananaYoos avatar
Du borde kunna deala med en motell/hotellägare på ett rätt öde motell/hotell att få bo där extra billigt om du berättar dina avsikter. Att inte kräva städning eller att du använder onödigt mycket vatten och el. Lova att ta ett par öl i baren om det finns en sådan. Jag skulle även rekommendera att du skriver ett utförligt brev där dom kan läsa om dina avsikter med din vistelse, då tror jag att du skulle komma undan betydligt billigare än 3000 kr i månaden, kanske till och med skrämmande billigt. Om du inte är klockren på engelska så skulle detta kunna hjälpa dig, det bosktavligen kryllar av skumma typer i USA. Det bästa där är bäst, det sämsta är sämst. Min erfarenhet.

Och att du ger sken av att du använder rummet som en bas och packningsförvaring för ditt utforskande av amerika. Dom gillar sådan retorik. Men det är klart att det blir lite av en chansning eftersom denna taktik gör sig bäst fysiskt än på något annat sätt.

Edit: såg nu att det inte är 90 dagars semester du är ute efter. Men taktiken kan fortfarande fungera ifall du är ute efter ett bra boende och vill utforska närområdet på bra bostäder. Amerika är underbart men tufft, det är garanterat värt att börja med en "semester" någon månad i önskvärt område.
Senast redigerad av BananaYoo 2025-06-04 kl. 20:41.
Citera
2025-06-04, 20:52
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tja

Jag har sjukpension från försäkringskassan och får ut 12500kr per månad efter skatt.
Ska få lite bostadstillägg också på typ 1500kr snart men det vet jag inte om man får utomlands.

Iaf så funderar jag på om jag skulle klara mig på kring 12000 kr i usa?
Bo i en lägenhet i en en mindre stad nånstans och inte göra så värst mycket.
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.

Eller måste jag resa till Sverige? Kanske kan resa till Mexico bara och sen till usa igen?

Får man en lägenhet för 3000kr och kan hyra bil för några hundra dollar per månad så ehövs inte så mycket mer.

NEJ! Det räcker inte på långa vägar, så du gör vettigast i att bara glömma det hela och sikta på något annat land, som tex Asien som många har föreslagit.

Dessutom kan du inte åka fram och tillbaka med ESTA, och du kan inte åka till något närliggande land för att förnya 90 dagar, du måste lämna hela nordamerikanska kontinenten, dvs åka tillbaka till Sverige. Och du kan som sagt inte åka tillbaka med vändande flyg, för det första så skulle dom bli välidgt misstänksamma i passkontrollen, och för det andra så finns det en oskriven regel att man ska stanna utanför usa minst lika länge som man varit där innan man återvänder, om man inte har en bra ursäkt till att resa in igen så snart efter att man åkt hem.
Citera
2025-06-04, 20:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Nja - det går att leva utan bil i mindrea amerikanska städer. Jag gjorde det faktiskt en period. Går att cykla, men amerikanserna tyckte man var rätt udda som inte hade bil.
OK, beror väl lite på stad antar jag. Bodde också i USA (Dallas) för i och för sig ganska länge sedan och där var det totalt omöjligt skulle jag vilja säga. Allt låg utspritt något så fruktansvärt. Med det sagt så har jag inte sett hela USA och vet inte direkt hur det ser ut idag.
Senast redigerad av Karman 2025-06-04 kl. 21:28.
Citera
2025-06-04, 20:54
Avstängd
moshans avatar
Finns säkert nån liten kvart i ett ghetto du kan hyra i andra hand!
Citera
2025-06-04, 21:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Det finns massor av människor i USA som har din summa eller t.o.m mindre i pension. Följer flera såna personer på youtube. Skillnaden är att samtliga bor i stort sett gratis i avbetalda hus eller i billiga pensionärslägenheter.
Citera
2025-06-04, 21:09
Medlem
outback4s avatar
Hitta nått boende på Kensington Philadelphia kanske? Kan vara nått som duger i din prisklass, dom som lever där har inte 12000 kr som inkomst direkt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in