Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Tja
Jag har sjukpension från försäkringskassan och får ut 12500kr per månad efter skatt.
Ska få lite bostadstillägg också på typ 1500kr snart men det vet jag inte om man får utomlands.
Iaf så funderar jag på om jag skulle klara mig på kring 12000 kr i usa?
Bo i en lägenhet i en en mindre stad nånstans och inte göra så värst mycket.
Man får väl bara stanna i usa i 90 dagar sen måste man hem till Sverige igen men sparar jag pengar i ca ett år så skulle jag bara kunna resa hem och sen tillbaka typ dagen efter.
Eller måste jag resa till Sverige? Kanske kan resa till Mexico bara och sen till usa igen?
Får man en lägenhet för 3000kr och kan hyra bil för några hundra dollar per månad så ehövs inte så mycket mer.
NEJ! Det räcker inte på långa vägar, så du gör vettigast i att bara glömma det hela och sikta på något annat land, som tex Asien som många har föreslagit.
Dessutom kan du inte åka fram och tillbaka med ESTA, och du kan inte åka till något närliggande land för att förnya 90 dagar, du måste lämna hela nordamerikanska kontinenten, dvs åka tillbaka till Sverige. Och du kan som sagt inte åka tillbaka med vändande flyg, för det första så skulle dom bli välidgt misstänksamma i passkontrollen, och för det andra så finns det en oskriven regel att man ska stanna utanför usa minst lika länge som man varit där innan man återvänder, om man inte har en bra ursäkt till att resa in igen så snart efter att man åkt hem.