2025-06-03, 14:08
Medlem
Är det värt pengarna att uppgradera från en 2023?
Citera
2025-06-03, 14:10
Medlem
triptykens avatar
Dom kostar mellan 22 tuss och 50 tuss... o.O

Så nej det är verkligen inte värt det. Köp en annan sorts laptop begagnat och installera om den och vips så har du "fått" mellan 10 och 40 tusen att göra annat för.
Citera
2025-06-03, 14:50
Medlem
Är ändå sjukt nöjd med min gamla, även om den inte riktigt hänger med för tyngre video editering. Har inte stött på någon PC som kan mäta sig i byggkvalitet och batteritid heller..

Får se vad det blir i slutändan

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Dom kostar mellan 22 tuss och 50 tuss... o.O

Så nej det är verkligen inte värt det. Köp en annan sorts laptop begagnat och installera om den och vips så har du "fått" mellan 10 och 40 tusen att göra annat för.
Citera
2025-06-03, 14:56
Avslutad
Jag köpte en MacBook Pro 2021 (M1) för att MacBook Air inte hade större storlek på skärm, 16''. Superbra dator, men hade jag köpt idag så hade det blivit en Air med 15'' skärm, betydligt lättare och smidigare. Min dotter har en Air (M1) och den klarar tex av att processa grafik/rendera film nästa lika snabbt som min Pro och att Air saknar fläkt verkar inte spela någon roll. Men kör man väldigt mycket grafik och ljudprocess så funkar det kanske inte med en Air? Behov av många portar kan ju också tala för att köpa en Pro.

Frågan om en Mac är värd pengarna jämfört med en PC brukar ju närmast vara en religiös fråga, så jag hoppar över den :-)
Citera
2025-06-03, 15:07
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyborjarens86

Det kan du ju bara avgöra själv. Har du behov av bättre prestanda och eventuellt mer lagring / minne / större skärm (än vad du har idag) så visst. Annars håller ju en dator från 2023 många år till.
Citera
2025-06-03, 15:07
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Är ändå sjukt nöjd med min gamla, även om den inte riktigt hänger med för tyngre video editering. Har inte stött på någon PC som kan mäta sig i byggkvalitet och batteritid heller..

Alltså det ÄR dina pengar så du ska självklart göra det som gör dig nöjd med dom... det var bara det att jag var tvungen att kolla hur mycket en sån dator kostar och herresatan vad det är dyrt.

Så iom frågan kan jag ju bara säga "nej" och "köp nåt billigare".

(Sen installerar jag alltid om datorer jag köper till ett annat OS så för mig hade det nog inte vart värt med en Mac PC istället för en Windows PC)
Citera
2025-06-03, 15:13
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:

Jag har en Macpro Pro M1 Pro 14” och känner definitivt inte något behov av att uppgradera.
Citera
2025-06-03, 15:19
Medlem
Kanske bara behöver köra en ominstallation då..

Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Jag har en Macpro Pro M1 Pro 14” och känner definitivt inte något behov av att uppgradera.
Citera
2025-06-03, 15:21
Medlem
Kan vara värt att titta på Air då med andra ord.. Då kommer man ner lite i pris iaf.

PC/Mac är absolut en känslig fråga
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Jag köpte en MacBook Pro 2021 (M1) för att MacBook Air inte hade större storlek på skärm, 16''. Superbra dator, men hade jag köpt idag så hade det blivit en Air med 15'' skärm, betydligt lättare och smidigare. Min dotter har en Air (M1) och den klarar tex av att processa grafik/rendera film nästa lika snabbt som min Pro och att Air saknar fläkt verkar inte spela någon roll. Men kör man väldigt mycket grafik och ljudprocess så funkar det kanske inte med en Air? Behov av många portar kan ju också tala för att köpa en Pro.

Frågan om en Mac är värd pengarna jämfört med en PC brukar ju närmast vara en religiös fråga, så jag hoppar över den :-)
Citera
2025-06-03, 16:38
Medlem
Citat:

Det låter synnerligen märkligt, om jag tolkar dig rätt, att du idag har en MBP 2023 och den inte hänger med för tyngre videoredigering. Vad gör du för extrem redigering då…?

Mig veterligen är det extremt liten faktisk skillnad mellan MPB -23 och MBP -24 i SoC och det handlar mer om hur många GB RAM etc man väljer till, men även den absolut klenaste MBP med standard SoC och RAM klarar väldigt mycket vad gäller videoredigering utan att börja sega.
Citera
2025-06-05, 00:07
Medlem
Skulle sagt nej, du har tillräckligt ny
Citera
2025-10-02, 21:10
Avstängd
funplacess avatar
nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera