Citat:
Ursprungligen postat av
lanbanan123
Men fattar inte riktigt. Om sepsisen är stabiliserad, måste ju antibiotikan ha hjälpt? Hur stabiliseras den annars? Men hur kan samtidigt smärtor och feber öka då?! Får inte ihop det. Kanske är naiv men känns också som det tar så lång tid för vården. Varför påbörjades odling så sent som igår?! Varför går man inte in med kirurgiska ingrepp eller kamera? Jag trodde inte man överlevde obehandlad sepsis i så många dygn, har hört att risken att dö ökar med 7-8% för varje TIMME. Jonna är uppe på 4 DYGNET nu?
Jag satt och sökte lite nu och hittade att sepsis kan uppkomma av en bakterie. Så först startar något i kroppen som sedan i sin tur orsakar blodförgiftning. Även om behandling sätts in för sepsisen så finns alltså grundorsaken då kvar.
Är det det detta handlar om?
Man kan angripa blodförgiftningen, men orsaken till den kan man inte angripa? Eller då om det hela gått för långt.
Jonnas kropp vittnar ju om att något mycket dåligt hela tiden fortsätter att hända i hennes kropp.
Usch, jag hatar tystnaden just nu. Stackars Jocke, vilken fruktansvärd situation för honom att befinna sig i, för det brukar ändå vara värre för den som står bredvid och bara kan se på än för den som t. ex är sjuk:-(
Men det kan ju vända igen, som det gjorde igår, men denna gången åt rätt håll.
Må allt sluta väl🙏
edit
Jo, om odling och att allt verkar ha tagit sådan tid så kan jag tänka mig att vid just infektioner så är det lite av ett detektivarbete för läkarna innan de vet vad som fattas patienten och vad de då ska kunna göra åt det.