2025-06-03, 13:35
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotto
En timme senare och inget nytt:-(

Jag läste på hänt.se att i förmiddags var febern tillbaka och att smärtorna börjat öka, men att själva sepsisen är stabiliserad.
Natten som var ska heller inte ha varit bra för henne.
Ska det helt enkelt ha gått för långt detta med hur bakterien ätit sig in i kroppen och som det stod igår, att den "bitit sig fast"?
Feber som inte ger med sig och smärtor som ökar istället för att minska så kanske det just nu inte ser så bra ut?
Ett besked kommer säkert under dagen och ja, jag vill väl egentligen inte spekulera:-(

Borde väl bli operation för att avlägsna det som är i ryggen, man brukar behöva ta bort det angripna för att få bukt med vävnadsdöden.....men hur görs det i ryggen?
Citera
2025-06-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Borde väl bli operation för att avlägsna det som är i ryggen, man brukar behöva ta bort det angripna för att få bukt med vävnadsdöden.....men hur görs det i ryggen?
Ja, hur man tar bort en rygg i så fall?:-(
En äldre person jag kände en gång fick en infektion i ryggen, den blev förlamad. Vad det var för infektion vet jag tyvärr inte, men den överlevde, men blev som sagt förlamad och levde då vidare med det några år tills hög ålder tog den.
Men det här verkar ju vara något helt annat. Som en typ av mördarbakterie. Jonna hade ju också kraftiga smärtor i ryggen och läkaren trodde det var ryggskott.
Det var i fredags och idag är det tisdag och hon har fortfarande ont och har fortfarande feber och angripen av något var hon förmodligen redan innan det började göra så ont som det gjorde.
Fy fasen alltså:-(
Citera
2025-06-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brotto
En timme senare och inget nytt:-(

Jag läste på hänt.se att i förmiddags var febern tillbaka och att smärtorna börjat öka, men att själva sepsisen är stabiliserad.
Natten som var ska heller inte ha varit bra för henne.
Ska det helt enkelt ha gått för långt detta med hur bakterien ätit sig in i kroppen och som det stod igår, att den "bitit sig fast"?
Feber som inte ger med sig och smärtor som ökar istället för att minska så kanske det just nu inte ser så bra ut?
Ett besked kommer säkert under dagen och ja, jag vill väl egentligen inte spekulera:-(

Men fattar inte riktigt. Om sepsisen är stabiliserad, måste ju antibiotikan ha hjälpt? Hur stabiliseras den annars? Men hur kan samtidigt smärtor och feber öka då?! Får inte ihop det.

Kanske är naiv men känns också som det tar onödigt lång tid för vården. Varför påbörjades odling så sent som igår?! Varför går man inte in med kirurgiska ingrepp eller kamera? Jag trodde inte man överlevde obehandlad sepsis i så många dygn, har hört att risken att dö ökar med 7-8% för varje TIMME. Jonna är uppe på 4 DYGNET nu?
Senast redigerad av lanbanan123 2025-06-03 kl. 13:50.
Citera
2025-06-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanbanan123
Men fattar inte riktigt. Om sepsisen är stabiliserad, måste ju antibiotikan ha hjälpt? Hur stabiliseras den annars? Men hur kan samtidigt smärtor och feber öka då?! Får inte ihop det. Kanske är naiv men känns också som det tar så lång tid för vården. Varför påbörjades odling så sent som igår?! Varför går man inte in med kirurgiska ingrepp eller kamera? Jag trodde inte man överlevde obehandlad sepsis i så många dygn, har hört att risken att dö ökar med 7-8% för varje TIMME. Jonna är uppe på 4 DYGNET nu?
Det verkar ju som att bakterien som klibbat sig fast i ryggen är svår att komma åt med antibiotika. Inte bra om den angriper vävnaden under tiden :/ kan tänka mig att det är det som gör ont. Borde det inte gå att behandla lokalt?

Tänker också att det inte är nån mening att uppdatera om hon genomgått ultraljud/röntgen och väntar på svar.
Senast redigerad av Patchoulioud 2025-06-03 kl. 13:56.
Citera
2025-06-03, 13:57
Medlem
Med tanke på hur dålig hon verkar vara, så förstår jag inte varför dem inte skickar henne till Karolinska, där finns experter och bra hjälp.

Ber till högre makter att hon klarar detta ❤️❤️
Citera
2025-06-03, 13:59
Medlem
Citat:
Men fattar inte riktigt. Om sepsisen är stabiliserad, måste ju antibiotikan ha hjälpt? Hur stabiliseras den annars? Men hur kan samtidigt smärtor och feber öka då?! Får inte ihop det. Kanske är naiv men känns också som det tar så lång tid för vården. Varför påbörjades odling så sent som igår?! Varför går man inte in med kirurgiska ingrepp eller kamera? Jag trodde inte man överlevde obehandlad sepsis i så många dygn, har hört att risken att dö ökar med 7-8% för varje TIMME. Jonna är uppe på 4 DYGNET nu?

Finns många anledningar till att det kan se stabilt ut för sen bli värre igen..

1. Återaktiverad infektion
2. Inflammation trots infektionen minskat
3. Fel antibiotika eller resistens
4. Ny komplikation eller sekundär infektion
5. Påverkade organ eller vävnadsskador
Citera
2025-06-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Det verkar ju som att bakterien som klibbat sig fast i ryggen är svår att komma åt med antibiotika. Inte bra om den angriper vävnaden under tiden :/ kan tänka mig att det är det som gör ont. Borde det inte gå att behandla lokalt?

Tänker också att det inte är nån mening att uppdatera om hon genomgått ultraljud/röntgen och väntar på svar.

Aa..fattar bara inte hur det kan ta så lång tid de visste ju redan igår att det var en bakterie i ryggen som angriper vävnader och kotor? vad väntar man på då
Citera
2025-06-03, 14:01
Medlem
Citat:
Jag satt och sökte lite nu och hittade att sepsis kan uppkomma av en bakterie. Så först startar något i kroppen som sedan i sin tur orsakar blodförgiftning. Även om behandling sätts in för sepsisen så finns alltså grundorsaken då kvar.
Är det det detta handlar om?
Man kan angripa blodförgiftningen, men orsaken till den kan man inte angripa? Eller då om det hela gått för långt.
Jonnas kropp vittnar ju om att något mycket dåligt hela tiden fortsätter att hända i hennes kropp.

Usch, jag hatar tystnaden just nu. Stackars Jocke, vilken fruktansvärd situation för honom att befinna sig i, för det brukar ändå vara värre för den som står bredvid och bara kan se på än för den som t. ex är sjuk:-(
Men det kan ju vända igen, som det gjorde igår, men denna gången åt rätt håll.
Må allt sluta väl🙏

edit
Jo, om odling och att allt verkar ha tagit sådan tid så kan jag tänka mig att vid just infektioner så är det lite av ett detektivarbete för läkarna innan de vet vad som fattas patienten och vad de då ska kunna göra åt det.
Senast redigerad av brotto 2025-06-03 kl. 14:04.
Citera
2025-06-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Finns många anledningar till att det kan se stabilt ut för sen bli värre igen..

1. Återaktiverad infektion
2. Inflammation trots infektionen minskat
3. Fel antibiotika eller resistens
4. Ny komplikation eller sekundär infektion
5. Påverkade organ eller vävnadsskador

Tack! Känns ju ganska uppenbart att enbart antibiotika inte kommer att hjälpa. Så har man verkligen all tid i världen att vänta på att ny antibiotika ska funka hela tiden?
Citera
2025-06-03, 14:02
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Han kanske lyssnade på kritiken om ATT han uppdaterade om läget så han har slutat göra så nu?
Nu kan vi bara lita på sjukhuset och att läkarna gör det dom ska. Vilket dom säkerligen gör.
Men visst är det skrämmande - tyst.
Citera
2025-06-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hth
Med tanke på hur dålig hon verkar vara, så förstår jag inte varför dem inte skickar henne till Karolinska, där finns experter och bra hjälp.

Ber till högre makter att hon klarar detta ❤️❤️
Var ligger hon nu? Det har jag missat.
Ja, vi ber för Jonna❤️
Citera
2025-06-03, 14:06
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Han kanske lyssnade på kritiken om ATT han uppdaterade om läget så han har slutat göra så nu?
Nu kan vi bara lita på sjukhuset och att läkarna gör det dom ska. Vilket dom säkerligen gör.
Men visst är det skrämmande - tyst.

Jag tänker att han ju nu har tre barn att ta hand om, ensam. Som ska upp på morgonen, till skola o förskola, packning hit o dit. Plus ett spädbarn som behöver all hans uppmärksamhet. Förutom att ta hand om de två äldre barnens känslor inför mammas sjukdom. Instastory är nog typ prio 96.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in