2025-06-02, 01:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Camera Obscura, Gyllensten och en till medicinare. Tyvärr inte läst hela "värket"!

Ja, naturligtvis!

Jag hade den, ett arv efter min mamma, men någon vedervärdig person stal den ur vårt bibliotek, sannolikt när vi hade öppet hus på min hustrus 50-årsdag. (sorry för OT)
Citera
2025-06-02, 01:11
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, naturligtvis!

Jag hade den, ett arv efter min mamma, men någon vedervärdig person stal den ur vårt bibliotek, sannolikt när vi hade öppet hus på min hustrus 50-årsdag. (sorry för OT)

Tror det var på den Biling tog den - sköt han från höften med "kulturell kemist" fick han in ett långskott! (boktjuvar borde... nja, är emot dödsstraff... ). /OT-sorry
Citera
2025-06-02, 14:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tror det var på den Biling tog den - sköt han från höften med "kulturell kemist" fick han in ett långskott! (boktjuvar borde... nja, är emot dödsstraff... ). /OT-sorry

Hehe Då söks ett, eller två föremål

1) Den ena i Paris, den andra i Sverige.

2) Göteborg och Stockholm.

3) En hamnade i Ryssland.
Citera
2025-06-02, 15:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hehe Då söks ett, eller två föremål

1) Den ena i Paris, den andra i Sverige.

2) Göteborg och Stockholm.

3) En hamnade i Ryssland.

Paris, Sverige och Ryssland får mig att tänka Alfred Nobel... Men föremål!? Ska jag gissa på hans ursprungliga patentbrev på Dynamit?
Citera
2025-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Paris, Sverige och Ryssland får mig att tänka Alfred Nobel... Men föremål!? Ska jag gissa på hans ursprungliga patentbrev på Dynamit?

De är rätt mycket större till ytan skulle jag säga

2b) Här befinner sig de idag.

4) Den andra är en kopia på den första, men den andra är något större till ytan.
Citera
2025-06-02, 15:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
De är rätt mycket större till ytan skulle jag säga

2b) Här befinner sig de idag.

4) Den andra är en kopia på den första, men den andra är något större till ytan.

Lite för ju tankarna till Karl XII:s likfärd av Cederström?
Citera
2025-06-02, 15:35
Medlem
Citat:
Lite för ju tankarna till Karl XII:s likfärd av Cederström?

Stämmer bra! Finns ju i två rätt lika versioner, den första målades i Paris och deltog i världsutställningen 1878. Denna tavla köptes av ryske storfursten Konstantin Konstantinovitj som placerade tavlan i sitt palats i Sankt Petersburg. Denna köptes sedan tillbaka och ingår sedan 1939 i samlingarna på Göteborgs konstmuseum. Denna andra versionen målades 1884 och förvärvades samma år av Nationalmuseum i Stockholm. Måtten är: 256 × 370 cm respektive 265 × 371 cm. De skiljer sig något åt när det gäller färgernas toner.

En målarkurs i Paris som spänner över en weekend och frågan till dig!
Citera
2025-06-02, 15:46
Medlem
Citat:

Hade lite flyt där Med den kulturelle kemisten.. Men känner till Camera obscura. Förra veckan hörde jag faktiskt ett gäng gymnasieelever fråga på biblioteket om de hade 1984 som ljudbok, för att den var ”så jobbig att läsa”.. De får väl hoppas Nestorskrönikan dyker upp som ljudbok på Bookbeat inom kort..
Citera
2025-06-02, 18:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Stämmer bra! Finns ju i två rätt lika versioner, den första målades i Paris och deltog i världsutställningen 1878. Denna tavla köptes av ryske storfursten Konstantin Konstantinovitj som placerade tavlan i sitt palats i Sankt Petersburg. Denna köptes sedan tillbaka och ingår sedan 1939 i samlingarna på Göteborgs konstmuseum. Denna andra versionen målades 1884 och förvärvades samma år av Nationalmuseum i Stockholm. Måtten är: 256 × 370 cm respektive 265 × 371 cm. De skiljer sig något åt när det gäller färgernas toner.

En målarkurs i Paris som spänner över en weekend och frågan till dig!

Tackar så mycket!

Då letar vi vidare... Ännu en sak, men inte lika stor som Cederströms målningar. Och den gjordes i betydligt många fler exemplar.

1. Äggklocka? Nä, men ändå.

2. Jubiléum nästa år.

3. Förbud föreslogs av en kritiker.
Citera
2025-06-02, 18:49
Medlem
Citat:
Tackar så mycket!

Då letar vi vidare... Ännu en sak, men inte lika stor som Cederströms målningar. Och den gjordes i betydligt många fler exemplar.

1. Äggklocka? Nä, men ändå.

2. Jubiléum nästa år.

3. Förbud föreslogs av en kritiker.

Ägglossningstest?
Citera
2025-06-02, 18:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Ägglossningstest?

Intressant gissning, men inte rätt!

4. Krävde lite pyssel och uppmärksamhet.
Citera
2025-06-02, 20:34
Medlem
prominentens avatar
Kan det vara Tamagotchi? 30-års-jubileum nästa år 😀
Citat:
Intressant gissning, men inte rätt!

4. Krävde lite pyssel och uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in