2025-06-02, 18:01
Medlem
Hej!

Jag tog examen inom IT för ca 5 år sedan och har sysslat med annat sedan dess så den karriären har inte riktigt tagit fart. Nu har jag återupptagit den tråden och hade gärna hoppat på ett "talangprogram" alltså betald utbildning hos ett företag för att sedan bli anställd där. Dock kvalificerar man sig inte om tiden sedan examen överstiger 2 år.

Någon som vet varför det är exakt 2 år? Är det pga avtal / subventioner från staten eller vill företaget bara ha färsk kompetens så att säga, och finns det nåt sätt att kringgå den regeln? (Alltså är det lönt att ansöka ändå?)
Citera
2025-06-02, 18:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2025-06-03, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Någon som vet varför det är exakt 2 år? Är det pga avtal / subventioner från staten eller vill företaget bara ha färsk kompetens så att säga, och finns det nåt sätt att kringgå den regeln? (Alltså är det lönt att ansöka ändå?)

Antagligen för att de vill ha någon med driv och intresse och då anser de att om man inte huggit inom 2år är man inte tillräckligt driven.utan risken är att man sedan velar igen kring vad man vill.

Så hade nog jag resonerat.
Citera
2025-10-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Hej!

Jag tog examen inom IT för ca 5 år sedan och har sysslat med annat sedan dess så den karriären har inte riktigt tagit fart. Nu har jag återupptagit den tråden och hade gärna hoppat på ett "talangprogram" alltså betald utbildning hos ett företag för att sedan bli anställd där. Dock kvalificerar man sig inte om tiden sedan examen överstiger 2 år.

Var på intervju om ett IT-jobb tidigare och där pratade intervjuaren om att kunskap betraktades som färskvara.

Därför ville man inte anställa någon där tiden från examen passerat just 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in