Citat:
Ursprungligen postat av
BlueOysterPutin
Förutom att han är ÖB exempelvis.
Jag får läsa på om hans befogenheter för jag har heller ingen aning.. Han kan väl lösa upp parlament och utlysa nyval av vad jag förstår i alla fall.
Men det blir svårt att regera utan att få igenom sin utlovade poliitik för Tusk.
Intressant.
Tusks politik är bättre än piss-partiets bara för att deras var så erbarmligt dålig. Men det är inte av omtanke om Tusk jag tycker att det är synd att polackerna valde som de gjorde, utan för att det skapar en två-årsperiod av låsning i ett läge där varje land har en enorm fördel av att kunna agera agilt. Polen är faktiskt viktigt för resten av EU, och EU är minst lika viktigt för Polen.
Därför hoppas jag också att man i Sverige efter nästa val kör en S+M-regering och dumpar alla de andra mindre och större bråkstakarna i oppositionen (där de inte kommer att få nåt till stånd, än mindre enas om nåt). Både S och M är långt ifrån perfekta, men båda har till stor del erfarna politiker och de är båda också, på sitt sätt, pro-Sverige på ett annat och mer ansvarigt sätt än de andra. Också om just Kristersson version av M suger mer än vanligt, men den lilla gymnasten kan ju bytas ut...