2025-06-02, 15:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Det är oftast en benämning man använder när intelligensen tryter. Man känner sig bättre än andra när man använder det.

Minns vad Oscar Wiilde skrev:
"Även en idiot kan framstå som bildad bara han håller käften i 15 minuter."

Nu börjar vi komma nånstans, när Oscar Wilde kommer med i bilden. Synd att han dog för 125 år sedan, han hade varit en succé på FB.

Också Oscar Wilde: "Vi lever i en tid där vi har för mycket information och för lite visdom."
Citera
2025-06-02, 15:46
Medlem
Citat:
Flera hundratusen unga män i militäråldern har lämnat skeppet. Det känns inte som att de orkar skydda kvinnor och barn. Eller hur?

Vilket inte är så konstigt, vad som är konstigare är ju att Ryska män flyr ryssland när Ryssarna inte ens är i krig enligt sig själva.
Citera
2025-06-02, 15:47
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror inte att en president i Polen kan göra så mycket annat än att blockera lagstiftning (han/hon inte gillar).

Förutom att han är ÖB exempelvis.
Jag får läsa på om hans befogenheter för jag har heller ingen aning.. Han kan väl lösa upp parlament och utlysa nyval av vad jag förstår i alla fall.

Men det blir svårt att regera utan att få igenom sin utlovade poliitik för Tusk.
Intressant.
Citera
2025-06-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Seriös källa..? 99.999% av de här på Flashback som trots att de fått de mest övertygande bevis kräver ytterligare källa gör det bara för att sedan ifrågasätta källan när verkligheten inte passar deras övertygelse.

Tysklands kansler som byggde Nordstream med Putin blir sedan anställd av Putin och flyttar i Moskva. Det betyder att Tyskland och Ryssland har fantastiska relationer.

Viktor Janukovytj flyttade också till Ryssland. Antar att det betyder att Ryssland och Ukraina har goda relationer då?
Citera
2025-06-02, 15:48
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Nu börjar vi komma nånstans, när Oscar Wilde kommer med i bilden. Synd att han dog för 125 år sedan, han hade varit en succé på FB.

Också Oscar Wilde: "Vi lever i en tid där vi har för mycket information och för lite visdom."

Spelar ingen roll att han är död det är Nitsche och Schopenhauer också men de var kloka gubbar och intressanta. Oscar var inte dum som du själv citerar. Gött.
Citera
2025-06-02, 15:51
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilket inte är så konstigt, vad som är konstigare är ju att Ryska män flyr ryssland när Ryssarna inte ens är i krig enligt sig själva.

Naturligtvis, jag ömmar inte för ryssarna. Däremot kanske man önskar att män kan skydda kvinnor och barn och inte gå på nattklubb i Warszawa flera gånger i veckan. Eller.
Citera
2025-06-02, 15:54
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du har blivit förd bakom ljuset... det som Tusk gör kommer ge honom 10 års fängelse... han lovade att förbättra rättsväsendet... men har istället politiserat rättsväsendet brutit mot grundlagen.
Han tillsatte ny åklagare utan presidentens samtycke och sparkade hundratals domare.
Dessutom ifrågasätter han Högsta Domstolens domar, men när de dömer till hans fördel då accepterar han de.
Tusk har med våld övertagit den statliga televisionen med en förevändning att den ska avskaffas. Formellt är den i likvidation... vilket i sig är ett brott då när ett företag är i likvidation då ska den likvideras men istället pumpar Tusk in 8 miljarder kronor till deras verksamhet.
Den statliga televisionen styrs av ett politiskt tillsatt råd som man kan ersätta men det tar tid och Tusk ville inte vänta.
I Polen den statliga televisionen brukar vara regeringens megafon och den "avpolitiserade" nya ledningen med handplockade journalister har drivit hatkampanjer mot PiS och mot Nawrocki.

PiS har har under sina 8 år böjt vissa lagar men Tusk har brutit mot en massa lagar och skapat kaos i rättsväsendet när han ifrågasätter domare.

Det är ingen idé att du försöker fejka till det, jag har rätt bra koll på vad som händer och på vad som har hänt i Polen. Jag är ingen större Tusk-fan, men det är inget misstag när jag kallar PiS för "piss-partiet".

Men Polen hör till de länder jag litar på, polacker är i grunden trevligt anti-auktoritära. Det kommer bara att ta ännu litet tid, decennierna med rysk stövel i nacken satte sina spår och den snabba omställningen till väst efter att ha blivit fria igen satte också sina. Bara att kolla vilka åldersklasser som röstar på piss-partiet och tänk "var är Polen om 10-15 år". Svaret är självklart på en mycket bättre plats än idag. Men det går litet snabbare ju sämre det går för piss-partiet, som istället vill vrida klockan bakåt. Inte för Polens skull, tvärtom för sin egen makts skull.
Citera
2025-06-02, 16:00
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Förutom att han är ÖB exempelvis.
Jag får läsa på om hans befogenheter för jag har heller ingen aning.. Han kan väl lösa upp parlament och utlysa nyval av vad jag förstår i alla fall.

Men det blir svårt att regera utan att få igenom sin utlovade poliitik för Tusk.
Intressant.

Tusks politik är bättre än piss-partiets bara för att deras var så erbarmligt dålig. Men det är inte av omtanke om Tusk jag tycker att det är synd att polackerna valde som de gjorde, utan för att det skapar en två-årsperiod av låsning i ett läge där varje land har en enorm fördel av att kunna agera agilt. Polen är faktiskt viktigt för resten av EU, och EU är minst lika viktigt för Polen.

Därför hoppas jag också att man i Sverige efter nästa val kör en S+M-regering och dumpar alla de andra mindre och större bråkstakarna i oppositionen (där de inte kommer att få nåt till stånd, än mindre enas om nåt). Både S och M är långt ifrån perfekta, men båda har till stor del erfarna politiker och de är båda också, på sitt sätt, pro-Sverige på ett annat och mer ansvarigt sätt än de andra. Också om just Kristersson version av M suger mer än vanligt, men den lilla gymnasten kan ju bytas ut...
Citera
2025-06-02, 16:01
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Det är ingen idé att du försöker fejka till det, jag har rätt bra koll på vad som händer och på vad som har hänt i Polen. Jag är ingen större Tusk-fan, men det är inget misstag när jag kallar PiS för "piss-partiet".

Men Polen hör till de länder jag litar på, polacker är i grunden trevligt anti-auktoritära. Det kommer bara att ta ännu litet tid, decennierna med rysk stövel i nacken satte sina spår och den snabba omställningen till väst efter att ha blivit fria igen satte också sina. Bara att kolla vilka åldersklasser som röstar på piss-partiet och tänk "var är Polen om 10-15 år". Svaret är självklart på en mycket bättre plats än idag. Men det går litet snabbare ju sämre det går för piss-partiet, som istället vill vrida klockan bakåt. Inte för Polens skull, tvärtom för sin egen makts skull.

Jag håller med dig på många punkter. Däremot röstar 18-29 åringar i majoritet för ännu högre ut som Braun och Mentzen. Därav att det du kallar piss kommer rätt snabbt att känna av en generationsväxling.
Senast redigerad av BlueOysterPutin 2025-06-02 kl. 16:09.
Citera
2025-06-02, 16:05
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Tusks politik är bättre än piss-partiets bara för att deras var så erbarmligt dålig. Men det är inte av omtanke om Tusk jag tycker att det är synd att polackerna valde som de gjorde, utan för att det skapar en två-årsperiod av låsning i ett läge där varje land har en enorm fördel av att kunna agera agilt. Polen är faktiskt viktigt för resten av EU, och EU är minst lika viktigt för Polen.

Därför hoppas jag också att man i Sverige efter nästa val kör en S+M-regering och dumpar alla de andra mindre och större bråkstakarna i oppositionen (där de inte kommer att få nåt till stånd, än mindre enas om nåt). Både S och M är långt ifrån perfekta, men båda har till stor del erfarna politiker och de är båda också, på sitt sätt, pro-Sverige på ett annat och mer ansvarigt sätt än de andra. Också om just Kristersson version av M suger mer än vanligt, men den lilla gymnasten kan ju bytas ut...

Ett intressant inlägg, speciellt det sista om Sverige. Vem skulle inte vilja att ha ett helt enat land. Jag kan erkänna att det finns saker jag gillar i samtliga partier, från den yttersta vänstern till den yttersta högern. Men det stannar säkert endast vid önsketänkande. Just nu i alla fall.
Citera
2025-06-02, 16:20
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Du sprider skitsnack och desinformation. Hittar du på eller är det något du får lära dig i trollfabriken. Inga seriösa källor tillhandahålls.
Gerhard Schröder bor inte alls i Ryssland. Tyskland har tröttnat på idioten Putin och vill inget hellre än att Ryssland förlorar kriget.

Inte just nu men han bodde där länge, han var Putins bästa vän.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/schroder-russia-links-germany-putin-b2048009.html

"Gerhard Schröder’s refusal to step away from his Russian oil interests or distance himself from Moscow in light of the conflict in Ukraine has damaged his reputation and legacy in Germany, reports Rory Sullivan"

https://www.dw.com/en/putin-and-schr%C3%B6der-a-special-german-russian-friendship/a-55219973#:~:text=In%202014,%20Schr%C3%B6der%20cele brated

"Partying in St. Petersburg, war in Ukraine

In 2014, Schröder celebrated his 70th birthday in style: in St. Petersburg — at the invitation of Nord Stream. He greeted his special guest, Putin, with a big hug and described him as an extremely reliable friend with whom he had developed a relationship based on mutual trust. "Call it a friendship," Schröder said. But, he insisted, the two friends did not "talk politics."
At that time Russia had just recently violated international law by annexing the Black Sea peninsula of Crimea that officially belonged to Ukraine. And in the east of Ukraine, a civil war had just broken outbetween Ukrainian forces and pro-Russian separatists."
Citera
2025-06-02, 16:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Viktor Janukovytj flyttade också till Ryssland. Antar att det betyder att Ryssland och Ukraina har goda relationer då?

Janukovych är ryss... hans mamma är ryska och pappa vitryss och var Putins nickedocka så när ukrainare gjorde uppror mot honom då flydde han till sin beskyddare och uppdragsgivare Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in