2025-06-01, 21:17
Medlem
Nu kan jag se mina uppgifter från 2024 under "beslutade skatteuppgifter" på Skatteverket, men har inte fått ngt på Kivra. Antar att allt ändå är grönt nu då jag kan ladda ner uppgifterna för 2024? Utdraget är daterat idag.
Citera
2025-06-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag tror din deklaration granskades av en handläggare som fattade beslutet. Du omfattades därmed inte av det stora beslutsfattandet som gjordes idag för väldigt många deklararanter.

Så måste det ju ha varit då jag fick besked i tisdags o fick pengarna i fredags.
Blev så jäkla snopen aldrig varit med om att man fått dom före så här
Citera
2025-06-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag bryr mig ärligt talat inte. Det var hög ränta på bolånet förra året, samt att jag gjorde ett stort avdrag för resor. Men som sagt, jag bryr mig inte. Det är för små summor som man går miste om för att jag ska förlora sömn över det.
Och det är korkat. Du skulle behöva se över din privatekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
För en som inte fattar, varför är det korkat?
Jadu, genierna spekulerar. Varför kan det vara korkat?! Samtidigt funderar de på varför björnarna bajsar i skogen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-01 kl. 21:42.
Citera
2025-06-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Skulle få preliminärt få tillbaka ca. 14000:- på skatten när jag deklarerade. Mitt slutskattebesked blev 27000:- lägre än vad mitt jobb betalat in i skatt. Hur kan det bli så stor skillnad? Är det fel någonstans?
Siffrorna framgår i din deklaration och i ditt slutskattebesked. Har du deklarerat? Har du fått ditt slutskattebesked?

Vi här kan inte se dina siffror, så jättedumt att fråga här.
Citera
2025-06-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och det är korkat. Du skulle behöva se över din privatekonomi.
Jadu, genierna spekulerar. Varför kan det vara korkat?! Samtidigt funderar de på varför björnarna bajsar i skogen.

Jag har väldigt god ekonomi och har inte behov av dessa pengar. De få tusenlapparna i avkastning som man eventuellt missar är inte värt strulet att hålla på o jämka fram och tillbaka. Jag ser det som extra sparpengar helt enkelt.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-06-01 kl. 22:12.
Citera
2025-06-01, 22:54
Medlem
Masingas avatar
Nu fick även jag ett brev på Kivra.
Citera
2025-06-01, 23:19
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Siffrorna framgår i din deklaration och i ditt slutskattebesked. Har du deklarerat? Har du fått ditt slutskattebesked?

Vi här kan inte se dina siffror, så jättedumt att fråga här.
Gör du dig dum nu? Båda dina frågor framgår i mitt inlägg.
Citera
2025-06-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Nu fick även jag ett brev på Kivra.
Samma här.
Citera
2025-06-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuken2.0
Nu kan jag se mina uppgifter från 2024 under "beslutade skatteuppgifter" på Skatteverket, men har inte fått ngt på Kivra. Antar att allt ändå är grönt nu då jag kan ladda ner uppgifterna för 2024? Utdraget är daterat idag.

Att du kan se dina skatteuppgifter för 2024 innebär i praktiken att din deklaration är godkänd. Att du kanske inte fått ditt slutskattebesked eller utbetalning från skattekontot ännu är inte konstigt. De skickar ut i etapper och du bör ha fått den inom de datum som Skatteverket har satt.
Citera
2025-06-02, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Gör du dig dum nu? Båda dina frågor framgår i mitt inlägg.
När du tar och jämför dessa siffror så får du fram svaret på din fråga.

Det var inte meningen att du skulle uppfatta mig som otydlig. Ska försöka förklara lite tydligare nedan.

1. Ta fram en anteckningsbok.
2. Notera punkt 1 från deklaration 1 i en kolumn.
3. Notera punkt 1 från deklaration 2 i nästa kolumn.
4. Notera differensen mellan kolumn 1 och kolumn 2 i kolumn 3.
5. Fullfölj genom att göra på samma sätt genom deklarationernas samtliga punkter.
6. Summera kolumnerna.
7. Nu har du fått fram svaret på din fråga.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-02 kl. 02:41.
Citera
2025-06-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag har väldigt god ekonomi och har inte behov av dessa pengar. De få tusenlapparna i avkastning som man eventuellt missar är inte värt strulet att hålla på o jämka fram och tillbaka. Jag ser det som extra sparpengar helt enkelt.
Att begära jämkning tar några sekunder. Du skulle kunna göra det och skänka pengarna till lokala fotbollsklubben. Men de får väl redan några miljoner per år av dig, och har inget behov av mer pengar.
Citera
2025-06-02, 05:17
Medlem
Gött! Då har man fått både slutskattebesked på Kivra samt en utbetalning på 36k från skattekontot registrerat 1/6. Då var årets deklarationresa avklarad. Vi ses 2026!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in