2025-05-31, 13:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så vad söker vi nu?

1. En återkommande figur hos Tintin kan leda rätt.

2. Något mycket väl studerat.

3. Berör en plats som är aktuell i nyheterna.

4. Inte nyskapat från grunden utan det finns äldre som man utgått ifrån.

Drar till med Tempelherreorden mest för... ...att dra till med något!

(den tid man en lat lördag kunde dra förbi quiztrådarna och göra en clean sweep är sedan länge förbi! Riktiga svåringar som ligger ute nu - tror jag tittar förbi litteraturquizen, och blir ännu mer nedstämd... ) //OT-sorry
Citera
2025-05-31, 18:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Drar till med Tempelherreorden mest för... ...att dra till med något!

(den tid man en lat lördag kunde dra förbi quiztrådarna och göra en clean sweep är sedan länge förbi! Riktiga svåringar som ligger ute nu - tror jag tittar förbi litteraturquizen, och blir ännu mer nedstämd... ) //OT-sorry

Inte en organisation. Förvisso ett föremål, fast egentligen inte, för det ursprungliga föremålet är försvunnet men man kan ändå studera det vi söker (med vissa frågetecken).
Citera
2025-05-31, 18:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den Heliga Graalen?

Inte fullt så mytologiskt även om vi som sagt inte har tillgång till själva originalet.
Citera
2025-05-31, 18:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Inte fullt så mytologiskt även om vi som sagt inte har tillgång till själva originalet.

Hmmm... Kan det vara den Heliga Veronicas svetteduk?
Citera
2025-05-31, 19:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... Kan det vara den Heliga Veronicas svetteduk?

Vi ska i runda slängar hälften så långt tillbaka i historien som till Veronicas svetteduk. Det finns en kristen koppling då det lär vara en munk som står bakom det vi söker. Det är denne som delar namn med en återkommande figur i Tintin.
Citera
2025-05-31, 19:04
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Vi ska i runda slängar hälften så långt tillbaka i historien som till Veronicas svetteduk. Det finns en kristen koppling då det lär vara en munk som står bakom det vi söker. Det är denne som delar namn med en återkommande figur i Tintin.

Life of the Venerable Theodosius of the Kiev Caves? Av munken Nestor.

Edit: Ändrar till Nestorskrönikan, svenska namnet.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2025-05-31 kl. 19:06.
Citera
2025-05-31, 21:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Life of the Venerable Theodosius of the Kiev Caves? Av munken Nestor.

Edit: Ändrar till Nestorskrönikan, svenska namnet.

Bra! Nestorskrönikan eller The Chronicle of Nestor engelska. Munken Nestors originalskrift har gått förlorad men avskrifter finns bevarade. Han vidareberättade också äldre krönikörers skildringar. Men Kyiv är ju helt rätt och är vad jag avser med en plats aktuell i nyheterna. Nestor introducerades väl i Tintin i albumet före Kalkyls debut - nämligen Enhöringens hemlighet (jag tror inte Kalkyl kom förrän i Rackham den Rödes skatt).

Tråden vidare till dig med ukrainsk Bortjsj (äts traditionellt med majonäs och inte smetana) samt skrivpulpet!
Citera
2025-06-01, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bra! Nestorskrönikan eller The Chronicle of Nestor engelska. Munken Nestors originalskrift har gått förlorad men avskrifter finns bevarade. Han vidareberättade också äldre krönikörers skildringar. Men Kyiv är ju helt rätt och är vad jag avser med en plats aktuell i nyheterna. Nestor introducerades väl i Tintin i albumet före Kalkyls debut - nämligen Enhöringens hemlighet (jag tror inte Kalkyl kom förrän i Rackham den Rödes skatt).

Tråden vidare till dig med ukrainsk Bortjsj (äts traditionellt med majonäs och inte smetana) samt skrivpulpet!

OK, jag var så inne på att det skulle vara i Judalandet någonstans!
Citera
2025-06-01, 10:19
Medlem
Citat:

Man tackar! Kanon så här en söndagsförmiddag

Då söks någon..

1) Ligger bakom något jag tror alla känner till. Förknippas starkt med Stockholm och Göteborg/Västkusten.

1b) Myt i Nederländerna.

1c) Men sannolikt tysk.
Citera
2025-06-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man tackar! Kanon så här en söndagsförmiddag

Då söks någon..

1) Ligger bakom något jag tror alla känner till. Förknippas starkt med Stockholm och Göteborg/Västkusten.

1b) Myt i Nederländerna.

1c) Men sannolikt tysk.

Jultomten?
Citera
2025-06-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Jultomten?

Nej.. Men skägg finns även här.

1d) Skägg.

2) Träffade Adolf Hitler och Hermann Göring.
Citera
2025-06-01, 21:13
Medlem
3) I Sverige nog mest känd för avbildandet av en sorts björn.

4) Finns ett museum i Sverige helt dedikerat till hans kända verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in