2025-06-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Lol hela världen. Majoriteten av världen är på Rysslands sida. Och de som inte är det är för fega för att angripa Ryssland .

Utveckla gärna fegheten. Har Ryssland förklarat krig mot dessa fega länder?
Citera
2025-06-01, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Just nu beter du dig som Hamaskramarna. Tjuter högt nu men gråter sen.

Om Ukraina med EUs och Sveriges hjälp lyckas skada Ryssarna till nivån som går över en viss smärtgräns så kommer svaret inte bara begränsas till Ukraina. Det är ingen som har glömt bort att Sverige har ett finger med i spelet.

Njut nu lite extra medan du kan. Men börja inte gråta som en bitch sen när ett kraftfullt svar kommer.
Vi är inte rädda för Ryssarna. Kraftfulla svar får gärna komma. Ett tredje världskrig är nog inte så dumt. Det behövs rensas ut lite.
Citera
2025-06-01, 19:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
SBU i Ukraina säger att de träffade eller skadade 34% av Rysslands strategiska kryssningsmissilbärare i denna operation.

Ryssland har ungefär 120 bombplan som kan bära kryssningsmissiler, inklusive Tu-95MS, Tu-22M3 och Tu-160-modeller.

Så, cirka 40 av dessa flygplan påverkades i operationen enligt SBU.

Om siffrorna stämmer så är det ett enormt avbräck för rysk förmåga att överhuvudtaget bemöta fientliga flottoperationer, då den ryska flottan inte längre förmår genomföra högsjöoperationer i praktiken. Utöver detta innebär det också ett, teoretiskt sett, avbräck i den ryska kärnvapentriaden, där det ena benet, om inte kapats, så allvarligt försvagats.

Jag tror inte att jag tar i om jag beskriver detta som den allvarligaste attacken mot Ryssland sedan andra världskriget. Ingenting annat som skett sedan 1945 har försvagat rysk strategisk förmåga mer än detta.

Allt under förutsättning att siffrorna visar sig stämma, d.v.s.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Det kreativa och högteknologiska Ryssland har såklart redan utvecklat skydd.

https://x.com/bilyk_alex/status/1929...IFdDmpCRNisV1Q
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå för problem?

Vilken konvention bryter det mot?

Civila fordon får användas för militära ändamål och det som händer att fordonen förlorar sin skyddsstatus och får bekämpas.

Se här, jag har gjort en chatGPTning till dig:

https://chatgpt.com/share/683c8f51-f...c-4ffc383892d7

Där är så många regler (Genevekonventionen, Haagreglementet, m.m) , som kan komma i spel att om jag listar dem här så kan jag inte utesluta att jag bryter mot reglerna för textrobotar.
Citera
2025-06-01, 19:40
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
murmansk ligger en bit bort från ukraina, vilken väg tog lastbilen/lastbilarna?
Såg ut att vara Volvo, så om inte det fanns fabriker i dassriket så kan Sverige
Citera
2025-06-01, 19:41
Medlem
HomoDeuss avatar
Härliga nyheter! Mera sånt.

Mer pengar och materiel till Ukraina tack.
Citera
2025-06-01, 19:42
Medlem
Zaaphs avatar
Fyfan var fett! Vilken framgång för Ukraina och nederlag för Ryssland. Och jag som var glad redan när jag läste om de tre förstörda järnvägsbroarna. 😀😀😀😀

Sen är det ju helt verklighetsfrämmande att detta på något sätt skulle gynna ryssland. De har just blivit av med majoriteten av sitt strategiska bombflyg som de inte kan ersätta. Nu blir det mindre terrorbombning och mindre kärnvapenhot pga minskad rysk förmåga. 🥳🥳🥳🥳
Citera
2025-06-01, 19:43
Medlem
tram123s avatar
Mother russia har byggt upp detta igen på någon dag.

Ni glömmer att eu köper olja för 2200 miljarder kr årligen av Ryssland, några flygplan för 20 miljarder är inga pengar.
Citera
2025-06-01, 19:43
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Om siffrorna stämmer så är det ett enormt avbräck för rysk förmåga att överhuvudtaget bemöta fientliga flottoperationer, då den ryska flottan inte längre förmår genomföra högsjöoperationer i praktiken. Utöver detta innebär det också ett, teoretiskt sett, avbräck i den ryska kärnvapentriaden, där det ena benet, om inte kapats, så allvarligt försvagats.

Jag tror inte att jag tar i om jag beskriver detta som den allvarligaste attacken mot Ryssland sedan andra världskriget. Ingenting annat som skett sedan 1945 har försvagat rysk strategisk förmåga mer än detta.

Runt 40 bombflyg har det pratats om under dagen, den texten jag hade nu kom för 30minuter sedan från SBU.

Vad behövs per flygbas för att upprätthålla kärnvapentriaden som du nämner ovan.
Citera
2025-06-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
I praktiken har det stått still. I nuvarande takt tar det 400 år att erövra hela Ukraina.

Riktigt imponerande SMO i alla fall. Till skillnad från 3-dagars SMO i Ukraina.

Men det står inte stilla. Ukraina är stort. 100km2 tagen mark är lite av 600000km2 och det må ta 400 år eller längre tid att ta hela Ukraina. Allt är relativt men jag personligen tycker att varje km2 är en km2 för mycket.
Citera
2025-06-01, 19:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Det är i så fall oroande, eftersom detta skulle vara en game-changer. Det finns i så fall en massa nationer som skulle kunna upprepa detta i olika former. Det skulle ändra många geopolitiska jämvikter runtom i världen. Överraskningsangrepp blir också, allt annat lika, mer attraktivt. Ett scenario blir fred, men Ryssland ackumulerar 100 miljoner drönare i hemlighet.

Det är lätt att starta krig, men svårt att avsluta dem. Undrar var detta slutar.

Vi får se om siffrorna stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in