2025-05-31, 16:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Så du ska snylta på andra eftersom det är dom du tar pengar ifrån. Bra jobbat, verkligen rättvist av dig

Jag talar om jordens resurser så jag snyltar på jorden (världen) precis lika mycket som alla andra.

Men i vilket fall så kommer en situation att uppstå och hur tycker du att den ska lösas?

Sen om du läser vad jag skriver så kan du väl se att jag inte kommer snylta på någon. Jag har ju redan säkrat upp min pengapung.
Citera
2025-05-31, 16:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag fick nyligen en ny period med 300 dagar. Därefter övergår man till aktivitetsstöd.

Blir du erbjuden ett arbete måste du ta det eller riskera att bli av med ersättningen.

Hur tycker du ditt liv är med en så låg ersättning per månad?
Dessutom kommer din pension bli skitdålig och du kommer hamna med garantipension i bästa fall och leva som fattigpensionär den dagen du kan få ut pension, ca 67-70 års åldern.

Hade du varit klok hade du skaffat dig en utbildning och fått de jobb du hade trivts med och fått ett ekonomiskt bra liv både före och efter pensionen.

Troligen kommer du få motsvarande pensionsålder som Danmark, alltså ca 70 år.
Hade du inga föräldrar som kunde tagit hand om dig så du fixat detta?
Citera
2025-05-31, 16:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Blir du erbjuden ett arbete måste du ta det eller riskera att bli av med ersättningen.

Hur tycker du ditt liv är med en så låg ersättning per månad?
Dessutom kommer din pension bli skitdålig och du kommer hamna med garantipension i bästa fall och leva som fattigpensionär den dagen du kan få ut pension, ca 67-70 års åldern.

Hade du varit klok hade du skaffat dig en utbildning och fått de jobb du hade trivts med och fått ett ekonomiskt bra liv både före och efter pensionen.

Troligen kommer du få motsvarande pensionsålder som Danmark, alltså ca 70 år.
Hade du inga föräldrar som kunde tagit hand om dig så du fixat detta?

Oj vad du tar saker för givet.

Jag har en yrkesexamen, så jag är inte outbildad. Jag jobbade i offentlig sektor, så min arbetslöshet beror på politiska beslut och det är inget jag kan påverka själv. Självklart söker jag jobb varje månad och står till arbetsmarknadens förfogande.

Än så länge har jag inkomstförsäkring, så jag klarar mig bra. Har även ett större arv att ta av om det skulle krisa, men det är pengar som jag avvarar till pension.
Citera
2025-05-31, 16:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Oj vad du tar saker för givet.

Jag har en yrkesexamen, så jag är inte outbildad. Jag jobbade i offentlig sektor, så min arbetslöshet beror på politiska beslut och det är inget jag kan påverka själv. Självklart söker jag jobb varje månad och står till arbetsmarknadens förfogande.

Än så länge har jag inkomstförsäkring, så jag klarar mig bra. Har även ett större arv att ta av om det skulle krisa, men det är pengar som jag avvarar till pension.
Vi får hoppas det löser sig för dig. Med ökad pensionsålder kan det bli en bister framtid.
Brukar inte bli någon tjänstepension när man är arbetslös och vanlig pension brukar inte ge så mycket.
Citera
2025-05-31, 17:03
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Vi får hoppas det löser sig för dig. Med ökad pensionsålder kan det bli en bister framtid. Brukar inte bli någon tjänstepension när man är arbetslös och vanlig pension brukar inte ge så mycket.

Jo, jag vet. Det är därför jag inte vill röra mina arvspengar. Ökad pensionsålder ser jag dock som en fördel, eftersom det kommer möjliggöra längre nyttjande av andra välfärdssystem.

Vet inte hur mycket jag kommer förlora i höst på grund av regeringens försämringar av a-kassan, men räknar med att behöva kompensera bortfallet med nån form av vardagskriminalitet.
Citera
2025-05-31, 17:12
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Det är därför jag inte vill röra mina arvspengar. Ökad pensionsålder ser jag dock som en fördel, eftersom det kommer möjliggöra längre nyttjande av andra välfärdssystem.

Vet inte hur mycket jag kommer förlora i höst på grund av regeringens försämringar av a-kassan, men räknar med att behöva kompensera bortfallet med nån form av vardagskriminalitet.

Långtidsarbetslöshet m.a.o. då dom flesta går plus på nya a-kassan.
Bor i storstad små ort? Det finns jobb även för plus 50 om man flyttar i tex sthlm
Citera
2025-05-31, 17:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Vore det inte trevligt med ett välbetalt jobb istället?
Man får då mer handlingsfrihet än att gå med a-kassa och känner sig delaktig istället för att leva som parasit.

Med öka pensionsålder kommer troligen möjligheter att mygla begränsas mer än vad det är idag.
Citera
2025-05-31, 17:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Långtidsarbetslöshet m.a.o. då dom flesta går plus på nya a-kassan.
Bor i storstad små ort? Det finns jobb även för plus 50 om man flyttar i tex sthlm

Nja, jag har bara varit arbetslös sen årsskiftet den här omgången, så tror inte det räkas som långtidsarbetslöshet. Men jag räknar med att det blir det, eftersom min arbetslöshet beror på nedskärningar och det finns en stor övertalighet av sökande i mitt yrke. Vi får väl se vad som händer efter nästa val.

Har gamla föräldrar som behöver hjälp, så jag har inte möjlighet att flytta.

Citat:
Vore det inte trevligt med ett välbetalt jobb istället?
Man får då mer handlingsfrihet än att gå med a-kassa och känner sig delaktig istället för att leva som parasit.

Med öka pensionsålder kommer troligen möjligheter att mygla begränsas mer än vad det är idag.

Det vore absolut trevligt med ett nytt jobb. Min arbetslöshet är inte självvald och jag söker nya jobb, som sagt. Inte vad som helst, men relevanta jobb. Min arbetslöshet beror på politiska beslut (nedskärningar) så jag förutsätter att det tagits med i risk- och konsekvensanalysen att såna som jag blir arbetslös och måste försörjas av samhället, så jag känner mig absolut inte som nån parasit. Jag håller igång med träning, hälsa, matlagning, streamingtittande och annat hela dagarna - och jobbar även en del ideellt åt en förening. Så jag gör det bästa av situationen och klagar inte!
Citera
2025-05-31, 17:25
Medlem
Jag vet inte var man drar gränsen nuförtiden.
Men förr på 90 talet när jag var arbetslös förra gången var gränsen ca 3 månader. Ungefär också den tid folk är arbetslösa i snitt.
Citera
2025-05-31, 17:32
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Jag vet inte var man drar gränsen nuförtiden.
Men förr på 90 talet när jag var arbetslös förra gången var gränsen ca 3 månader. Ungefär också den tid folk är arbetslösa i snitt.

Okej, det är möjligt. Jag har fortfarande inkomstförsäkring, men det har man i sju månader, och fick nyss 300 nya a-kassedagar (gick på resterna från en gammal period innan som nyligen tog slut) så jag trodde man räknades som långtidsarbetslös när man blir utförsäkrad och övergår till aktivitetsstöd. Men det spelar mindre roll vad jag räknas som. Det viktiga är ju de faktiska omständigheterna.
Citera
2025-05-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tycker jag man ska ta bort pensionsåldern helt och hållet, fondera pensionspengar som man får tjäna in själv och hantera själv, bestämma själv när man ska gå i pension.

Många har inte kapaciteten att jobba till 70, vissa vill inte. Har svårt att se en plåtslagare 69 år gammal stå på ett tak med sin rollator och balansera.
Helt enig men det hade varit ojätvist så det kommer inte hända. Det bästa man kan göra som produktiv svensk är att rösta med plånboken och emigrera till något land där de inte stjäl ens pengar i lika stor utsträckning och behandlar en som vuxen.
Citera
2025-05-31, 17:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tycker jag man ska ta bort pensionsåldern helt och hållet, fondera pensionspengar som man får tjäna in själv och hantera själv, bestämma själv när man ska gå i pension.

Många har inte kapaciteten att jobba till 70, vissa vill inte. Har svårt att se en plåtslagare 69 år gammal stå på ett tak med sin rollator och balansera.

Danmark har ju den där Arne-pensionen som innebär att man får gå i pension vid 60 (eller?) om man haft ett lågavlönat, men slitsamt yrke. Det är fint, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in