2025-05-30, 13:08
Medlem
Någon som vet eller hört något om luftvärnet på planerade Luleåklassen? Om jag förstår det rätt kommer Sea Ceptor (CAMM) till de vanliga korvetterna men jag antar att Luleå behöver något mer kraftfullt, typ SM6 eller Aster/PAAMS?
Citera
2025-05-30, 13:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Någon som vet eller hört något om luftvärnet på planerade Luleåklassen? Om jag förstår det rätt kommer Sea Ceptor (CAMM) till de vanliga korvetterna men jag antar att Luleå behöver något mer kraftfullt, typ SM6 eller Aster/PAAMS?

Förutsatt att vi kan hålla rent från ryssar på Östersjön så finns ju ett behov av större fartyg, då för att kunna lägga luftvärnsbubblor över pölen ifråga.

Här har ju Åland och Gotland stor betydelse också.
Citera
2025-05-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Förutsatt att vi kan hålla rent från ryssar på Östersjön så finns ju ett behov av större fartyg, då för att kunna lägga luftvärnsbubblor över pölen ifråga.

Jag utgår ifrån att man tänker sig något som kan komplettera Patriot till lands.
Citera
2025-05-30, 18:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag utgår ifrån att man tänker sig något som kan komplettera Patriot till lands.

Svårt att skjuta ned ballistiska robotar mid-course dock. Komplement till sensorkedjan och luftförsvaret på fastlandet, tänker jag. I stort alltså..
Citera
2025-05-30, 20:47
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Svårt att skjuta ned ballistiska robotar mid-course dock. Komplement till sensorkedjan och luftförsvaret på fastlandet, tänker jag. I stort alltså..

Tja vi är ju NATO medlemmar nu så SM3r borde ju kunna köpas in. Frågan är väl om nya korvetterna har plats för den kapaciteten?
Citera
2025-05-30, 21:15
Medlem
Jag hoppas luleå-klass får aegis.
Citera
2025-05-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Det tror jeg er meget lite sannsynlig.
Citera
2025-05-31, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

Jaaa det vore jättebra. Sätta världens kraftigaste radar på jollarna, så att Ryssland på andra sidan Uralbergen kan spotta fartygen med någon meters exakthet. Om det nu ens finns elkraft ombord till Aegis.
Citera
2025-05-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jaaa det vore jättebra. Sätta världens kraftigaste radar på jollarna, så att Ryssland på andra sidan Uralbergen kan spotta fartygen med någon meters exakthet. Om det nu ens finns elkraft ombord till Aegis.
Dette er faktisk ikke noe argument ettersom også radar på krigsskip nå bruker Low Probability of Intercept (LPI) som har vært i bruk på kampfly med AESA radar en god stund. Hvis en båt som bygges nå ikke har nok strøm til en slik radar bør de tilbake til tegnebrettet, for det er sannsynlig at du må ha nok strøm til en kraftig laser som skal brukes mot mindre droner under levetiden til båten.
Citera
2025-05-31, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det går väl att bogsera en pråm med kraftverk bakom
Citera
2025-05-31, 10:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ändå för litet. Vi hade 12 st robotbåtar och andra fartyg som Visby 5 st skulle ersätta.

Tanken var att Luleå skulle ersätta bl.a. de äldre korvetterna och de två f.d. korvetterna. Men nu får vi se hur det blir med detta. De två äldre Gävle klassen bör ändå vara kvar en tid. Så möjligen får vi två mer ysf fartyg några år. Men det bör inte räcka.
12 ? Vi hade 12 + 16 + 6 med ytattackförmåga.
Citera
2025-05-31, 12:09
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Vi har ju köpt riktigt fet radar av en typ som Nederländerna tydligen har på något fartyg. Kan det vara intressant även för Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in