Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Ja, inte mycket är känt om hur målsägande har det. Dock kan man ju dra paralleller exempelvis mannen som gick ut i expressen som har försökt få jobb, eller kvinnan i Tykarp som vittnar att både hon och anställda fått utstå hot och annat. Troligen får alla uthängda lida och sveda, många som pratar positivt om Dumpen och uttrycker sitt hat emot de uthängda tenderar att använda relativt grova ord om hur de skall straffas. Så som hagelbössa, nackskott, hängning med mera. Så vi får anta att målsägande får lida, om han vinner är det inte säkert att de avpublicerar. Det är inte säkert att han inte får fortsätta lida eller leva liknande som han gör idag trotts en avpublicering.
Som du nämnt tidigare, det har gått ovanligt lång tid ifrån stämningsansökan lämnades in till utsatt datum. Som nu blir än längre.
JK lär fortsätta hålla sig utanför, i en artikel ifrån ETC pratade en justitsiekansler om hur de öppnade ett fall emot en kvinna som på instagram hade blivit fälld som sedan publicerade en bok med samma uppgifter. Detta var skäl nog att ge sig in.
Jag håller med dig om att det är tämligen märkligt, vanlig media försöker hålla sig till de pressetiska reglerna och där igenom konkurrera på lika villkor. Detta då de anser att det vanliga regelverket är för slappt. Dumpen ställer sig utanför detta och kör sitt egna race, vilket borde vara grund nog att vara lite skeptisk ifrån JK. Men även en sådan sak som systematiskt utmana lagar och regler.
https://www.etc.se/inrikes/daerfoer-kan-pedofiljaegarna-haenga-ut-folk-utan-att-aatalas
Anser att när vi vet att folk behandlar uthängda fel och de utsätts för brott finns det ett generellt allmäntintresse utav att kontrollera så att företaget följer lagar och regler.
Om man sitter som JK och yttrar sig om "Avskyvärt på alla sätt och vis" så borde de vara grund nog för att kontrollera att alla lagar följs.
Håller med Mårten Schultz om att media borde åtalas oftare, även om det blir utredning är det inte säkert det blir fällande dom.
Det finns media som är direkt samhällsfarlig. JKs uppgift och som ensam åklagare borde ta hårdare tag för att skydda samhället och invånarna. I detta fall känns det lite som fiskaren som inte åker ut med båten för att fånga fisk, istället får kunderna hyra båten och sedan köpa fisken de fångar.
Nej, något om hur målsäganden har det, känner och så vidare har inte kommit i dagen. Men dels kan jag rent mänskligt föreställa mig att situationen måste vara extremt psykologiskt påfrestande, dels har jag erfarenhet av hur klienter, både målsäganden och åtalade, har upplevt rättegångar, ängslig väntan inför huvudförhandlingsdagen och frustrationen vid uppskjutna förhandlingar - man vill bara få saken avklarad så att man kan gå vidare med livet. Det är inga muntra historier.
Jag har från både ordförande- och ombudsplats kunnat ta på ångesten, än mer så när folk inte dyker upp, det blir störningar under förhandlingen eller att någon part begär att den ska ställas in.
Så den som har möjlighet kan gärna försöka att hålla sig borta från att vara part i en rättegång, för det som äger rum i rikets rättssalar är allt annat än angenäma tillställningar för dem som får anledning att närvara, kan jag tala om.
Ja, precis, det här Dumpenmålet har dragit ut rejält på tiden. Det var muntlig förberedelse i målet i september förra året. Det var ett ovanligt långt spann mellan den och utsatt huvudförhandling, den som var tänkt att genomföras nu i maj.
Angående pressetiken, eller medieetiken, ja, Dumpen håller sig ju med sin egen "Dumpenetik". Det i sig kanske inte är ett skäl för JK att ingripa, då JK bara är intresserad av juridiken. Medieetiken finns det andra organ som är satta att vaka över, som bekant.
Men visst ger det ett betydligt större svängrum för Dumpen i publicistiskt hänseende att inte behöva bekymra sig om den etablerade medieetiken; man har ju valt att stå utanför.
Det här senaste, när de vid namn anger vad ett antal lokalpolitiker har svarat dem, är väl ett exempel på det. Ett mediehus som följer medieetiken skulle inte ha gjort så, dels av rena anständighetsskäl, dels på grund av bristande allmänintresse (nyhetsvärde). Att det är politiker (generellt ett allmänintresse) spelar i det här sammanhanget mindre roll, då det yttras åsikter om Dumpens publicistiska verksamhet som sådan:
Föreställ dig att exempelvis DN skulle skicka ut en enkät till förtroendevalda angående en fråga tidningen driver, varpå en politiker skulle skriva: "DN är en skittidning, så jag svarar inte". Avsaknad av nyhetsvärde vad enskilda politiker har för personliga åsikter om ett visst medieorgan. DN hade fokuserat helt på dem som svarade i sak och publicerat det innehållet.
Det enda sakliga motiv jag rimligen kan tänka mig finns att göra som Dumpen nu gjorde med de kritiska politikerna, är om de tidigare hade uttalat att de ville politiskt driva frågan om att i lag specifikt förbjuda just Dumpen. Vilket inte har skett, såvitt känt.