2025-05-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Kristersson är nu nere på de opinionssiffror som Anna Kinberg-Batra hade 2017, innan hon fick avgå ett år före valet 2018.
Det kommer bli Elisabeth Svantesson som får ta över. Hon har garanterat inga dickpics i garderoben. Fokus på ekonomi är deras enda chans.
Brukar kunna bli så, i S finansminister ->partiledare, Göran P och Magdalena på senare tid.
Bara Jimmie kvar som " herre på täppan" (förutom manligt språkrör) L på väg mot kvinna också.
Senast redigerad av tjanska 2025-05-29 kl. 20:00.
Citera
2025-05-29, 21:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Demoskop släppte sin senaste OU idag:

S 34,7% (+1,1)
V 6,9% (-0,7)
MP 6,4% (-0,2)
C 5,7% (+0,0)
L 2,0% (-0,4)
KD 4,3% (+0,4)
M 17,9% (-2,4)
SD 19,6% (+1,3)

Övriga 2,5% (+0,1)

Rödgröna vinnarlaget: 53,7% ❤️
Blåbruna skräpet: 43,8% 👎

En ledning med nästan 10 procents blockskillnad är ett nytt rekord 🌟

Källa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EyeObl/ny-katastrofsiffra-for-m-sd-gar-om
Nåja. Om C byter sida så blir det:

Rödgröna: 48%
Övriga: 49,5%

Och om C lägger sig mitt emellan så lär det bli minoritetsregering. Kanske t o m rätt svag; S får svårt att ta med V i regeringen, så de skulle få ett regeringsunderlag på 41,1%. Moderaterna får det än svårare.

Egentligen tycker jag det kunde vara bra med en svag minoritetsregering. Båda sidor har program som kan åstadkomma stor skada om de får en kraftfull regeringssits.
Citera
2025-05-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Och om C lägger sig mitt emellan så lär det bli minoritetsregering. Kanske t o m rätt svag; S får svårt att ta med V i regeringen, så de skulle få ett regeringsunderlag på 41,1%. Moderaterna får det än svårare.

Egentligen tycker jag det kunde vara bra med en svag minoritetsregering. Båda sidor har program som kan åstadkomma stor skada om de får en kraftfull regeringssits.
Då blir SD vågmästare, tar det bästa från bägge, tillslut ohållbart då regeringen har svårt/vet inte om dom får igenom frågorna.
Citera
2025-05-30, 08:22
Medlem
Citat:

C tillsammans med SD? Förmodligen större chans att S och SD bildar regering. Vilket för sig vore det bästa.
Citera
2025-05-30, 09:00
Medlem
Citat:
C tillsammans med SD? Förmodligen större chans att S och SD bildar regering. Vilket för sig vore det bästa.

Vi måste nog tyvärr vara ärliga mot oss själva och inse att svensk politik är totalt lamslaget av alla småpartier och har ingen förmåga att bli handlingskraftig i de frågor som SD kämpar för (egentligen även M, KD och S också men de har stora svåra interna konflikter och vågar inte heller gå tvärtemot de småpartier de är beroende av). Tvärtom så lär det bara fortsätta bli värre med massinvandring och en allt högre kriminalitet/korruption eftersom alla småpartier förutom KD egentligen är starka anhängare av fortsatt okontrollerad massinvandring där nyanlända har alla rättigheter och Sverige saknar rättigheter.

Men ja, Socialdemokrater och Sverigedemokrater är den regeringsbildning som i dagsläget snabbast skulle kunna åstadkomma förändringar och förhindra det fria fall som Sverige befinner sig sedan ett par årtionden. Det behövs bara att de två får mer än 50% tillsammans. Vilket är fullt möjligt om väljarna vill så.
Citera
2025-05-30, 13:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, det finns många oklarheter när det gäller regeringsbildning efter nästa val. Känns som om det kan bli rörigt. Och vem vet, kanske ytterligare någon partiledare hinner bytas ut? Det lär inte göra pusslet lättare att lägga.

S och SD kan väl aldrig bli verklighet, eller?

Själv skulle jag hellre se S + M. Två någorlunda sansade partier som kan bromsa de mer extrema yttringarna hos varandra. Men det blir väl hellre aldrig verklighet.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-05-30 kl. 13:38.
Citera
2025-05-30, 13:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då blir SD vågmästare, tar det bästa från bägge, tillslut ohållbart då regeringen har svårt/vet inte om dom får igenom frågorna.
Jag hänger inte riktigt med; vid vilket regeringsalternativ skulle SD bli vågmästare?
Citera
2025-05-30, 14:47
Medlem
Citat:
Jag hänger inte riktigt med; vid vilket regeringsalternativ skulle SD bli vågmästare?
Jag menar, din uträkning visar med C övertag för höger, ingår inte SD i regeringen så kan dom i ena frågan rösta med vänster blir då ca 68% i nästa fråga höger ca 50%, det handlar om tiondelar.

Sedan skall man se på det Jimmie sa, vi släpper inte fram en regering där vi inte deltar, typ, med det så har han öppnat för en regering med socialdemokraterna om dom ändrar sig i frågan angående SD, bollen är hos S.
Senast redigerad av tjanska 2025-05-30 kl. 15:08.
Citera
2025-05-30, 17:22
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Demoskop släppte sin senaste OU idag:

S 34,7% (+1,1)
V 6,9% (-0,7)
MP 6,4% (-0,2)
C 5,7% (+0,0)
L 2,0% (-0,4)
KD 4,3% (+0,4)
M 17,9% (-2,4)
SD 19,6% (+1,3)

Övriga 2,5% (+0,1)

Rödgröna vinnarlaget: 53,7% ❤️
Blåbruna skräpet: 43,8% 👎

En ledning med nästan 10 procents blockskillnad är ett nytt rekord 🌟

Källa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EyeObl/ny-katastrofsiffra-for-m-sd-gar-om

Men nu är det tamejfan dags för L att spräcka 2%s-spärren. Kom igen nu Romina. Sänk skiten en gång för alla!
Citera
2025-05-30, 17:37
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ja, det finns många oklarheter när det gäller regeringsbildning efter nästa val. Känns som om det kan bli rörigt. Och vem vet, kanske ytterligare någon partiledare hinner bytas ut? Det lär inte göra pusslet lättare att lägga.

S och SD kan väl aldrig bli verklighet, eller?

Själv skulle jag hellre se S + M. Två någorlunda sansade partier som kan bromsa de mer extrema yttringarna hos varandra. Men det blir väl hellre aldrig verklighet.

M har nu flera gånger visat sig vara en total jävla katastrof. Både så väl med Reinfeldt som med Kristersson. Maken till total avsaknad av handlingskraft.

Säga vad man vill om Sossarna, men dom förstår att makt är relevant och att den politiska viljan är det som ska styra politiken. Inte utredningar och remissinstanser.

En S-ledd regering med SD som samarbetsparti vore det bästa. S och SD gör en överenskommelse där SD får igenom sina viktigaste hjärtefrågor, sedan låter man S-regeringen söka hoppande majoriteter i övriga frågor.

Det är inget idealt läge. Men det är nog det bästa vi kan få just nu. Ty uppenbarligen bör vi hålla borgarna så långt i från makten som möjligt. allt de verkar röra vid omvandlas direkt till skit.
Citera
2025-05-30, 20:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag menar, din uträkning visar med C övertag för höger, ingår inte SD i regeringen så kan dom i ena frågan rösta med vänster blir då ca 68% i nästa fråga höger ca 50%, det handlar om tiondelar.

Sedan skall man se på det Jimmie sa, vi släpper inte fram en regering där vi inte deltar, typ, med det så har han öppnat för en regering med socialdemokraterna om dom ändrar sig i frågan angående SD, bollen är hos S.
Aha, ok, då är jag med.

Det bar ju en intressant tanke. Skulle väl kunna fungera både med en ren S-regering (S + SD har mer än 50%) som med dagens regering.

Minns jag fel, eller har SD röstat med S vid några tidigare tillfällen?
Citera
2025-05-30, 20:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
M har nu flera gånger visat sig vara en total jävla katastrof. Både så väl med Reinfeldt som med Kristersson. Maken till total avsaknad av handlingskraft.

Säga vad man vill om Sossarna, men dom förstår att makt är relevant och att den politiska viljan är det som ska styra politiken. Inte utredningar och remissinstanser.

En S-ledd regering med SD som samarbetsparti vore det bästa. S och SD gör en överenskommelse där SD får igenom sina viktigaste hjärtefrågor, sedan låter man S-regeringen söka hoppande majoriteter i övriga frågor.

Det är inget idealt läge. Men det är nog det bästa vi kan få just nu. Ty uppenbarligen bör vi hålla borgarna så långt i från makten som möjligt. allt de verkar röra vid omvandlas direkt till skit.
Jag delar dina tvivel vad gäller M och förstår din poäng med S+ SD. Men dels lär det väl aldrig hända, dels finns risken att en sådan kombination skulle hantera en del viktiga frågor på ett mindre bra sätt. T ex näringslivspolitiken, som är en av de viktigaste frågorna, men som obegripligt nog slarvas bort av politikerna, år efter år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in