Citat:
Ursprungligen postat av
hiUIklkzioFk
Tramsade lite bara, att vi inte tar operator efter operator från höger till vänster eller tvärtom, eller +- först och sen */ är alltså en överenskommelse, och inte en regel.
På dator har jag använt en kalkylator med polsk notation i årtionden, det är mest på senare tid som jag inte ids starta terminalfönstret där jag har det programmet
Jag frågade om exempel hur denna överenskommelse baserar sin matematik.
Exempel jag fick var -" var 11 lådor med 11 äpplen i varje"
Så jag frågade hur i helvete kan man gå minus i antal lådor och äpplen i totalt ägande om detta är menat för funktion och syfte ?
svaret blev - "I verkligheten Nej.. vi börjar om . Tänk så här du har 11 äpplen sen kommer någon och säger- "Ge mig 121 äpplen nu."
så jag frågar hur man kan förlora 121 äpplen om man enbart hade 11.
får ny förklaring - "Du driver ett litet café. Du har 11 äpplen hemma , en kund har beställt 121 äpplen till en äppelpaj-festival du har lovat att leverera dem imorgon..."
Men jag kan inte leverera 121 äpplen när de endast finns 11 stycken så personen kan inte begära mer än vad som finns, de innebär bli av med 11 äpplen eller så får kunden köpa någonstans där de finns, hur kan någon ha rätt att begära 121 äpplen när de inte finns?
svaret jag får - "I verkligheten kan du bara ge bort det du har... nytt scenario, du jobbar på ett lager som har 11 enheter i lager och en återförsäljare lägger en beställning på 11 lådor, och varje låda innehåller 11 produkter."
Då frågar jag - om jag driver ett lager har endast 11 produkter får en order på 11*11 =121 så dras 11 från underskottet bort men sedan beställer jag endast 11 produkter är detta realism?
Får då svaret- Det viktiga här det är inte att du levererar något det är att du nu står inför ett krav på 121 produkter.
så jag frågar - Så om jag driver ett seriöst företag så skulle jag ha skrivit 11-11*11+11= ?
Får svaret - "Nej, ett seriöst företag skulle inte skriva i den formen"
Jag påpekar att poängen var att du skulle förklara varför man har bestämt detta och vad de lämpar sig för.
Får svaret - Ekonomi och bokföring.
Jag invänder med att det är fullständigt skitsnack att man skriver bokföring genom 11-11*11+11.
Då får jag svar - Okej du har rätt de används inte i bokföring, det är användbart i system och automatisering inte i det dagliga, mänskliga skrivandet.
Ber om exempel på system.
Får svaret " Excel/Google Sheets – kalkylprogram här är excel " visar upp detta "=A2 - (B2 * C2) + D2"
Då avslutar jag med - "=A2 - (B2 * C2) + D2 är ju ett exempel som talar för motsatsen.
Så vem gynnar överenskommelsen egentligen när ingen tillämpar den i verkligheten?