Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisLynch
Min far är död och jag baserar detta på mina professionella erfarenheter som erfaren managementkonsult som har jobbat allt för mycket med offentlig sektor.
Varför tror du att privat vård fungerar bättre än statlig? Även det är inte vad tråden handlar om.
Staten skall ställa krav, marknaden kommer att lösa detta.
Du vet väl att Zimbabwe fick fungerande betaltjänster över mobiltelefoni långt före swish i Sverige?
Du kanske skall öppna ögonen och öronen en smula.
Privat vård som väger blöjor? Du kan fetglömma att privat vård är bättre än statlig vård. Problemet idag är att det offentliga är på svältgränsen och verksamheterna blir därefter. Men detta gör man såklart för att det privata ska kunna få se bra ut, vilket det inte hade gjort annars.
Du vet, vi har inte gått ifrån ett stort statligt ägande till att vissa bitar successivt blivit privatägda. Det är tvärtom, vi har gått ifrån att allt är privatägt till att staten har successivt tagit över mer och mer och det är av en god anledning.
Nu slår pendeln tillbaka och vi är på återgång till ett helt privatägt samhälle och det knakar satan i fogarna och föga förvånande är väl det.
En lättlurad befolkning i klorna på kleptomaner till borgerligheten (d.v.s alla politiker), adel, besuttna affärsmän osv och det ser ut som det gör.
Du kan glömma att det privata är bättre än staten på att göra saker, däremot så skulle inte staten ägna sig åt allt och där kommer det privata in och kan faktiskt vara betjäntliga. T.ex att tillverka motorcyklar osv.