2025-05-29, 14:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Att betala via bankgiro är mycket dyrare vilket innebär att du diskrimineras ekonomiskt om du väljer pappersfaktura för att kunna betala med bankgiro.

Det svenskar måste lära sig är att fatta beslut och rösta utifrån kunskap om hur det är att vara gammal i Sverige.

Att vara gammal i Sverige innebär att:
- pensionen är ett hån, även om du slitit hårt och varit minst medelinkomsttagare.
- alla - ALLA - kommer få någon sorts fysisk/psykisk problematik som innebär att användning inte kommer fungera. För många sker detta innan 80 års ålder och för somliga efter. Det handlar om syn, kropp och kognitiva förmågor. Det innebär att de allra flesta blir beroende av att andra ska hjälpa dem. Kravet på teknik gör att beroendet kommer snabbare än det hade gjort annars.
Vet inte vad bankgiro kostar om året har ingen koll men är enkelt och fungerar perfekt om man postar brevet i god tid men 3 arbetsdagar så är det betalt och klart
Citera
2025-05-29, 15:00
Medlem
Lite som att vara på arbetet när det sker organisatoriska förändringar. Vissa välkomnar förändring andra stretar emot.
Citera
2025-05-29, 15:16
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Men hur många bankärenden kan gubben ha egentligen?
Springer han dit och köper och säljer aktier eller något?

Det kan ju inte handla om att betala räkningar.
Min mormor är 94 och har ingen mobil eller något BankID.
Hon lägger sina fakturor i ett kuvert varje månad och lägger det på postlådan så betalas räkningarna på det viset.
På något sätt är kuvertet kopplat till henne som person, vet inte riktigt hur det där fungerar, men hon har gjort så i många år.
Hon har Swedbank och man får väl anta att alla de andra bankerna har något liknande system.
Det är girobetalning, upphörde egentligen 2017, men de som hade det får använda det fortsättningsvis, inga nya kunder får tillkomma.

Farsgubben har det, omöjligt att blåsa honom, saknar smartphone & Bank-ID.. cashar allt annat.
Citera
2025-05-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Du får väl råda bot på det då? Tror du att det spelar någon roll om du får din lön ifrån staten eller en privat ficka?

Okej jag försöker förklara det igen. Bankerna har gjort och lyckats med något som staten misslyckats med. För att staten är usel på innovation och utveckling.
Citera
2025-05-29, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Okej jag försöker förklara det igen. Bankerna har gjort och lyckats med något som staten misslyckats med. För att staten är usel på innovation och utveckling.

Utan staten hade det sett ut som i Afrika här. Det vore passande om du gav staten mer cred än vad du gör. Men du kanske är så indoktrinerad i lögn så du inte ser statens roll?
Ett tips är att du lyssnar mindre på din farsa och dina polare och börjar tänka på egen hand.
Citera
2025-05-29, 15:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Nordea vill verkligen se till att de fortsätter "vinna sämsta Bank i Norden för all överskådlig framtid synes det som?
Håller med om att Nordea är sådär men de flesta banker har väl infört bokning för besök så man får väl acceptera det ...min bank har inte ens kontor och jag har inget behov av det, har inte lust att tänka på räkningar varje månad så trivs bra med autogiro som Lennart också borde börja med.
Citera
2025-05-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Utan staten hade det sett ut som i Afrika här. Det vore passande om du gav staten mer cred än vad du gör. Men du kanske är så indoktrinerad i lögn så du inte ser statens roll?
Ett tips är att du lyssnar mindre på din farsa och dina polare och börjar tänka på egen hand.

Min far är död och jag baserar detta på mina professionella erfarenheter som erfaren managementkonsult som har jobbat allt för mycket med offentlig sektor.
Varför tror du att privat vård fungerar bättre än statlig? Även det är inte vad tråden handlar om.

Staten skall ställa krav, marknaden kommer att lösa detta.

Du vet väl att Zimbabwe fick fungerande betaltjänster över mobiltelefoni långt före swish i Sverige?
Du kanske skall öppna ögonen och öronen en smula.
Citera
2025-05-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En riktig bank har alltid folk som hjälper sina kunder.

En riktig bank har kontanthantering.

En riktig bank har öppet tider kl 10-18.

Välj den banken då och betala med höga avgifter.

Jag väljer en bank utan de tjänsterna och låga avgifter.
Citera
2025-05-29, 15:56
Avslutad
Självklart skall alla tvingas vara uppkopplade. Hur ska staten kunna övervaka dig dygnet runt annars?
Citera
2025-05-29, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Min far är död och jag baserar detta på mina professionella erfarenheter som erfaren managementkonsult som har jobbat allt för mycket med offentlig sektor.
Varför tror du att privat vård fungerar bättre än statlig? Även det är inte vad tråden handlar om.

Staten skall ställa krav, marknaden kommer att lösa detta.

Du vet väl att Zimbabwe fick fungerande betaltjänster över mobiltelefoni långt före swish i Sverige?
Du kanske skall öppna ögonen och öronen en smula.

Privat vård som väger blöjor? Du kan fetglömma att privat vård är bättre än statlig vård. Problemet idag är att det offentliga är på svältgränsen och verksamheterna blir därefter. Men detta gör man såklart för att det privata ska kunna få se bra ut, vilket det inte hade gjort annars.

Du vet, vi har inte gått ifrån ett stort statligt ägande till att vissa bitar successivt blivit privatägda. Det är tvärtom, vi har gått ifrån att allt är privatägt till att staten har successivt tagit över mer och mer och det är av en god anledning.
Nu slår pendeln tillbaka och vi är på återgång till ett helt privatägt samhälle och det knakar satan i fogarna och föga förvånande är väl det.

En lättlurad befolkning i klorna på kleptomaner till borgerligheten (d.v.s alla politiker), adel, besuttna affärsmän osv och det ser ut som det gör.
Du kan glömma att det privata är bättre än staten på att göra saker, däremot så skulle inte staten ägna sig åt allt och där kommer det privata in och kan faktiskt vara betjäntliga. T.ex att tillverka motorcyklar osv.
Citera
2025-05-29, 16:01
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag är 65+ och kör hardcore bankid, smartphone m.m. du kan inte år 2025 säga att du inte ska ha bankid. Som att säga år 1960 att du inte ska ha telefon.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-05-29 kl. 16:04.
Citera
2025-05-29, 16:09
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag är 65+ och kör hardcore bankid, smartphone m.m. du kan inte år 2025 säga att du inte ska ha bankid. Som att säga år 1960 att du inte ska ha telefon.

Han har ju en gammal knappmobil, den är motsvarigheten till gammal fast hemtelefon år 1960.

Men han har ingen lust att köpa nån smartphone och ha bank-id på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in