2025-05-29, 13:21
Medlem
wwrs avatar
Är det verkligen datakraft som saknas? Robotarna klarar ju grunderna, att slå, sparka och hålla balansen. Det som operatörerna säger till dem är när de skall attackera. Det handlar ju inte om högsta nivån av boxningstaktik.

Bilar klarar ju hjälpligt att köra själva fast inte på en 100% säker nivå i trafiken. Då är väl robotarnas problem enklare, att bara räkna ut när de skall skydda sig eller klippa till? Och ett fel är inte lika katastrofalt som i en självkörande bil.

Jag tror detta kan utvecklas fort.
Senast redigerad av wwr 2025-05-29 kl. 14:05.
Citera
2025-05-29, 13:30
Medlem
wwrs avatar
Musk har ofta helt orealistiska mål för att försöka dölja att han inte klarar det enkla.

Han skall åka till Mars men kan inte bygga en månlandare

Hans självkörning baseras bara på AI av vad bilens kameror ser och inte på Lidar, ultraljud, kartor etc som andra tillverkare.

Optimus skall klara alla sysslor hemma genom muntliga kommandon och lära sig detta genom att neurala nätverk tittar på video.

Kineserna bygger enkla elbilar som EU måste fördyra för oss med tullmurar. Musk bygger krångliga Tesla.

Jag tror kineserna är mer realistiska (ganska givet) och kommer att lösa detta begränsade problem med boxning och sedan lära av det och gå vidare.

Det är genom krångel som västvärlden och EU slår ut sig själva. Kineserna krånglar ofta mindre (men inte alltid). Musk är tillsatt för att vi skall se upp till en person med orealistiska mål. Vi skall bli lurade att förstöra våra egna länder och företag med krångel så att allt kan styras globalt.

Jag skulle inte tro att de kinesiska ledarna knarkar och hänger på sociala medier, heller. Kineser är dessutom stolta över sitt land och att bidra till dess framgångar.
Senast redigerad av wwr 2025-05-29 kl. 14:06.
Citera
2025-05-29, 14:13
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Detta kommer nog inte kunna bli bra förrän 6G är utvecklat och robotarna är uppkopplade till superdatorer. Man ser i videon att deras reaktionsförmåga är riktigt jävla fördröjd till en nivå där det är meningslöst med just boxning.
5G för nuvarande robotar och de kan ju göra otroligt mycket men allt sker med en fördröjning som är extremt långsamt jämfört med en människa.
Ja det är ju synd att säga att dem är bra boxare i nuläget,men som sagt ganska så underhållande.
Citera
2025-05-29, 14:57
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Detta låter oroande. Kommer Kina att skicka en robotarmé mot Taiwan och andra länder inom kort?
Citera
2025-05-29, 15:14
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Detta låter oroande. Kommer Kina att skicka en robotarmé mot Taiwan och andra länder inom kort?

Vet inte om du skämtar.
Robotarna har ju en fördröjning i reaktionsförmåga på typ 2 sekunder eller mer i videon.
Dom boxar så illa att de utför slag framåt när motståndaren är bakom sig , när de dessutom rör sig i någon kilometer i timmen .
Citera
2025-05-29, 15:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vet inte om du skämtar.
Robotarna har ju en fördröjning i reaktionsförmåga på typ 2 sekunder eller mer i videon.
Dom boxar så illa att de utför slag framåt när motståndaren är bakom sig , när de dessutom rör sig i någon kilometer i timmen .
Jag tror det är medveten läggmatch. De kan få robotarna att ta 10 snabba steg inom någon sekund för att återfå balansen om de blir knuffade. De kan räkna ut exakt hur de skall röra sig för att hålla vikten över fotsulorna.

Men plötsligt börjar roboten slå ut i luften där ingen finns.

Nu vill jag inte säga att någon hemlig robotarmé kommer att inta Taiwan. 😁 Men det ser ut som om robotarnas färdigheter skulle kunna mörkläggas medvetet.
Citera
2025-05-29, 15:32
Medlem
wwrs avatar
Det hela är någon slags ploj. Samma med kommentatorn. Han har ju mycket bra engelskt uttal för att vara kines. Men de ord han använder är ju helt skumma. Har en kines så bra uttal kan han tala mer flytande. Hans märkliga engelska förstärker en humoristisk effekt. Han översätter till engelska när domaren räknar på engelska. 😁

Det är mycket intressant att kineserna kommit så långt med robotar. Men föreställningen verkar vara någon slags ploj. Och robotarna som blir utslagna ligger livlösa medan de räknas ut 😁

Jag är inte säker på varför. Kan det ha att göra med att man inte vill oroa kineser med att robotar skall ta deras arbete.
Senast redigerad av wwr 2025-05-29 kl. 15:38.
Citera
2025-05-29, 15:45
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är det verkligen datakraft som saknas? Robotarna klarar ju grunderna, att slå, sparka och hålla balansen. Det som operatörerna säger till dem är när de skall attackera. Det handlar ju inte om högsta nivån av boxningstaktik.

Bilar klarar ju hjälpligt att köra själva fast inte på en 100% säker nivå i trafiken. Då är väl robotarnas problem enklare, att bara räkna ut när de skall skydda sig eller klippa till? Och ett fel är inte lika katastrofalt som i en självkörande bil.

Jag tror detta kan utvecklas fort.

Du antar alltså att en bil är mer komplicerad än en robot i humanoid form som går upprätt på två ben och försöker härma mänskliga rörelser?
Att självkörande bilar är mer komplicerade än motoriken som efterliknar människor?

Bara människokroppens rörelser är komplicerade på en nivå som kräver extremt mycket kommunikation mellan organ muskler m.m för att upprätthålla balansen som sker omedvetet.

En bil har fyra hjul, två av dessa svänger. Jag kan ha fel men förklara gärna mer hur du menar.
Citera
2025-05-29, 15:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du antar alltså att en bil är mer komplicerad än en robot i humanoid form som går upprätt på två ben och försöker härma mänskliga rörelser?
Att självkörande bilar är mer komplicerade än motoriken som efterliknar människor?

Bara människokroppens rörelser är komplicerade på en nivå som kräver extremt mycket kommunikation mellan organ muskler m.m för att upprätthålla balansen som sker omedvetet.

En bil har fyra hjul, två av dessa svänger. Jag kan ha fel men förklara gärna mer hur du menar.
Det handlar om input. En bil kan träffa på en mängd olika situationer men roboten behöver bara fokusera på motståndaren i ringen. Balans klarar ju roboten men plötsligt börjar den slå rakt ut i luften. De senaste två inläggen jag skrev handlar om att jag undrar om inte detta kan vara medveten mörkläggning av robotarnas förmåga.
Senast redigerad av wwr 2025-05-29 kl. 15:54.
Citera
2025-05-29, 16:04
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar om input. En bil kan träffa på en mängd olika situationer men roboten behöver bara fokusera på motståndaren. Balans klarar ju roboten men plötsligt börjar den slå rakt ut i luften. De senaste två inläggen jag skrev handlar om att jag undrar om inte detta kan vara medveten mörkläggning av robotarnas förmåga.

Om du säger att roboten bara behöver fokusera på sin motståndare vad menar du då med att bilen behöver fokusera på mer än själva bilkörningen?
Att hålla balansen kräver extremt mycket kapacitet från 5G-nätet och alla andra rörelser gör att roboten knappt hanterar det.

Vad kräver mest fokus att köra bil (vilket vissa verkar kunna göra samtidigt som de sms:ar, även om det inte rekommenderas) eller att delta i en boxningsmatch?
Hur skulle det ens vara möjligt att sms:a samtidigt som man boxas?
Senast redigerad av Eromar 2025-05-29 kl. 16:07.
Citera
2025-05-29, 16:18
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Upprörande då både fattiga kubaner och någon enstaka känguru blir arbetslösa p g a fullstora boxningsrobotar.

Publiken bör kunna stå lite närmare än i Robot Wars med allt sågande med klingor som förekom första åren.

Robot wars var riktig fight de här såg väldigt tamt ut
Citera
2025-05-29, 16:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Om du säger att roboten bara behöver fokusera på sin motståndare vad menar du då med att bilen behöver fokusera på mer än själva bilkörningen?
Att hålla balansen kräver extremt mycket kapacitet från 5G-nätet och alla andra rörelser gör att roboten knappt hanterar det.

Vad kräver mest fokus att köra bil (vilket vissa verkar kunna göra samtidigt som de sms:ar, även om det inte rekommenderas) eller att delta i en boxningsmatch?
Hur skulle det ens vara möjligt att sms:a samtidigt som man boxas?
Jag tycker de flesta av frågorna är besvarade så jag vilar lite från frågorna och hänvisar till mina senaste inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in