2025-05-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
Lite komiskt när någon svarar med självsäkerhet men har helt fel. Kratom är varken någon opiod eller opiat. Kemiska ämnet är Mitragynin och flera andra aktiva ämnen. Det binder sig till MU-receptorerna likt en opiat / opiod, men rent kemiskt är den ingendera.

Mitragynine är en opioid då den binder till opioid receptorerna. Fentanyl ser också helt annorlunda ut än morfin men är också klassad som en opioid. Alla molekyler som binder till opioid receptorer klassas som opioider.

Loperamide i Imodium Är också en opioid.

Citat:
Opioider är ett samlingsnamn för läkemedel och droger som verkar på opioidreceptorer för att uppnå morfin-liknande verkan. Opioider kan indelas i tre grupper av substanser:[1] opiater (opiumalkaloider), semisyntetiska och helsyntetiska opioider.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opioid

Svara inte tills du läst på.
Citera
2025-05-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veronika2005
Mitragynine är en opioid då den binder till opioid receptorerna. Fentanyl ser också helt annorlunda ut än morfin men är också klassad som en opioid. Alla molekyler som binder till opioid receptorer klassas som opioider.

Suck... Kratom är en "atypisk" opioid. Ja jag vet att Imodium är ett derivat från fentanyl. Fentanyl är en syntetiserad opioid från Meperedine som är helsyntetisk, dvs skapad i labb.

Kratom är blad från ett träd, varken syntetisk (opioid) eller kommer från opiumplantan (opiat), alltså varken klassad som endera förutom att det har en liknande mekanik genom att påverka mu-receptorn.

Varför tror du flertalet länder klassar detta som en "opioidliknande substans" och inte "opioid"? Kan du svara på detta?

Annars kan du låta bli.
Senast redigerad av Inta-msinoiS 2025-05-24 kl. 15:34.
Citera
2025-05-24, 16:02
Avslutad
Citat:

På samma sätt som man kan klassa Tramadol som en SNRI kan man klassa Kratom som en stimulant.
Det är ingen ren och skär opioid men uppfyller de flesta kriterierna för att klassas som det.
Citera
2025-05-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
Suck... Kratom är en "atypisk" opioid. Ja jag vet att Imodium är ett derivat från fentanyl. Fentanyl är en syntetiserad opioid från Meperedine som är helsyntetisk, dvs skapad i labb.

Kratom är blad från ett träd, varken syntetisk (opioid) eller kommer från opiumplantan (opiat), alltså varken klassad som endera förutom att det har en liknande mekanik genom att påverka mu-receptorn.

Varför tror du flertalet länder klassar detta som en "opioidliknande substans" och inte "opioid"? Kan du svara på detta?

Annars kan du låta bli.

Låter rimligt det du säger, inte meningen att dra igång något direkt, ehm.
Men nu när jag ändå har er kunniga här.
Det går inte att göra något ifrån mitragyna speciosa, bara utan namnet.
Asså som thc-hhjdmn48 håller på just nu.
Det lär ju vara ett grovt vakuum av försäljningen, med tanke på hur mycket importen ökade.
Med vad jag har förstått har dessa ”alternativ” inte varit jämförbara med original produkten?
Är det bara att man inte kan, göra alternativ av växten eller?
N har säkert besvarat det här förut, jag ska läsa lite mer tillbaka, men om nån har lust får dom ju gärna uppdatera mig. Blir det syntetisk kratom marknad nu, eller går folk över till annat?
Citera
2025-05-26, 19:33
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analblekning
Det lär ju vara ett grovt vakuum av försäljningen, med tanke på hur mycket importen ökade.
Med vad jag har förstått har dessa ”alternativ” inte varit jämförbara med original produkten?
N har säkert besvarat det här förut, jag ska läsa lite mer tillbaka, men om nån har lust får dom ju gärna uppdatera mig. Blir det syntetisk kratom marknad nu, eller går folk över till annat?
Får gärna komma något alternativ till K som verkligen fungerar. Om det sen är syntetisk eller ej är skitsamma, förbannade myndigheter ska enbart skita i vad folk stoppar i sig!

Är det för övrigt någon som beställt K utomlands och fått in genom tullarna?
Citera
2025-05-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analblekning

Finns 7-Hydroxymitragynine, är oxiderat Mitragynine från kratom. Verkar inte vara olagligt i Sverige.
Är ca 10 gånger mer potent än morfin. Säljer som fan i USA, försäljarna kan inte producera det tillräckligt snabbt. Går att röka som heroin. När det blir olagligt i USA kommer de förmodligen börja sälja det till EU istället.

Verkar vara många som tar 7oh istället för oxy.

Jävligt beroendeframkallande precis som alla andra tunga opioider.
Citera
2025-05-27, 05:15
Medlem
Citat:
Finns 7-Hydroxymitragynine, är oxiderat Mitragynine från kratom. Verkar inte vara olagligt i Sverige.
Är ca 10 gånger mer potent än morfin. Säljer som fan i USA, försäljarna kan inte producera det tillräckligt snabbt. Går att röka som heroin. När det blir olagligt i USA kommer de förmodligen börja sälja det till EU istället.

Verkar vara många som tar 7oh istället för oxy.

Jävligt beroendeframkallande precis som alla andra tunga opioider.

Återigen felaktigheter. Jo, 7-Hydroxymitragynine är narkotikaklassat. Hela plantan är olaglig, dvs även det kemiska ämnet du nämner. De klassade alltså hela plantan tillskillnad från tidigare klassificering.

Du kan läsa om det här (pdf-fil):
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/narkotikapreparat/m/mitragyna-speciosa-kratom.pdf

Citat:
I Mitragyna speciosa har över 50 olika alkaloider identifierats. Majoriteten av alkaloiderna har
identifierats i växtens blad. Bland dessa återfinns mitragynin som är den huvudsakliga psykoaktiva
substansen i växten. Andelen av de olika alkaloiderna varierar. Till exempel finns det thailändska
exemplar där alkaloidinnehållet i bladen till 66 % utgjorts av mitragynin. Motsvarande andel
mitragynin har i vissa exemplar från Malaysia varit cirka 6–12 %. Skillnaderna i halt kan bero på olika
odlingsförhållanden, ålder och ekotyp. Denna variation har även observerats i olika produkter.
Mitragyninhalten har till exempel varierat mellan ca 1–14 mg/g i olika testade kratomprodukter av
torkade löv eller pulver. Det finns även exempel på koncentrerade produkter som innehållit betydligt
högre halt om ungefär 60 mg mitragynin/g. I bladen har även mitragynins tre diasteromerer
identifierats: speciogynin, mitracilatin och speciociliatin. Även oxiderat mitragynin (7-
hydroximitragynin) har uppmätts i bladen. Halten 7-hydroximitragynin utgör mindre än 2 % av det
totala alkaloidinnehållet

Spelar ingen roll hur man utvinner- och / eller "potentierar" det ämnet.
Citera
2025-05-27, 13:55
Medlem
Jag har en viktig fråga ifall någon har varit i samma sits eller är kunnig. Jag hittar inte svar på detta någonstans därför ställer jag den i mitragynine-tråden. Jag fick göra ett urinprov och det skickades på labb, där syntes mitragynine såklart eftersom jag brukat det länge. Nu vill psykiatrin ta bort mina läkemedel som jag haft i 5+ år omedelbart utan ens nedtrappning jag inte lämnar ett rent urinprov kommande dagar. Hur fan blir jag ren snabbt? Det står 7-9 dagar på nätet men jag har inte den tiden. Kan man göra samma saker som när man ska bli ren från cannabis? hydrera, kreatin som omvandlas till kreatinin, dricka enorma mängder citronvatten och äta b-vitamin? PLZ hjälp mig..
Citera
2025-05-27, 16:05
Medlem
Citat:
Korrekt det är inte en opiat som morfin

Kratom (Mitragynine) är en svagare typ av opioid som tramadol, oxy, fentanyl

Vad menar du nu? De du räknade upp, särskilt fentanyl är superpotent & livsfarligt.
Kratom är en svag substans helt fri från opium.
Citera
2025-05-27, 21:02
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Vad menar du nu? De du räknade upp, särskilt fentanyl är superpotent & livsfarligt.
Kratom är en svag substans helt fri från opium.
Fentanyl är en stark substans helt fri från opium
Citera
2025-05-28, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Detbarajag
Jag har en viktig fråga ifall någon har varit i samma sits eller är kunnig. Jag hittar inte svar på detta någonstans därför ställer jag den i mitragynine-tråden. Jag fick göra ett urinprov och det skickades på labb, där syntes mitragynine såklart eftersom jag brukat det länge. Nu vill psykiatrin ta bort mina läkemedel som jag haft i 5+ år omedelbart utan ens nedtrappning jag inte lämnar ett rent urinprov kommande dagar. Hur fan blir jag ren snabbt? Det står 7-9 dagar på nätet men jag har inte den tiden. Kan man göra samma saker som när man ska bli ren från cannabis? hydrera, kreatin som omvandlas till kreatinin, dricka enorma mängder citronvatten och äta b-vitamin? PLZ hjälp mig..

Vad är det för typ av läkemedel de tar bort isåfall? Jävla pajaspsykiatri.
Citera
2025-05-29, 13:19
Medlem
Jag har tagit kratom varje kväll i ca 1,5 år. Har i princip slutat dricka, festade varje helg innan riktigt hårt och blev alltid för full men kratom har fått mig att sluta dricka. Jag har skött mitt jobb, arbetat hårt som säljare och tagit två teskedar på kvällen för att varva ner. Hur fan kan det bli olagligt?! Men det är lagligt att supa och bära sig åt. Hatar detta landet!!! Jag har ett par dagars pulver kvar sen är det helt slut. Testade igår att inte ta något alls. Har svettats hela natten och känts som myror i hela kroppen. Kan någon SNÄLLA ge tips på något som är likt kratom och verkligen funkar?! Inget sånt skit som tillskott eller dom jävla gummi godisarna. Har redan testat det och det är en bluff, känns ingenting. Vill ha något som är exakt som kratom som går att få tag i! Och som funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in