2025-05-28, 17:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om jag kan skilja på det eller inte, är ju inte intressant för något av vikt, eftersom jag inte är Säpo, och inte har något att säga om Säpos arbete.

Jag undrade hur du ville avgränsa relationsvåld och hatbrott mot kvinnor och det gjorde jag med god vilja. Som svar får jag den här typen av struntprat. Du är ett hopplöst fall. Jo, det är av vikt att förstå hur någon resonerar i en debatt och det var vad vår diskussion rörde.

Citat:
Av vikt är att de som sysslar med dessa saker vet vad de gör, ur både demokratisk och effektiv synpunkt. Och det tror jag de gör, jag litar helt enkelt på att det sitter vettiga människor både bland politiker och Säpo, eftersom Sverige de senaste låt säga 40 åren har skött sig på området.

Hela denna misstro mot detta politiska förslag bygger på att nu plötsligt börjar terrorklassningen sniffa
"vanliga" svenska män i hasorna...och DET känns inte lika som när muslimer eller nazister drabbas.

Har vi problem med galna grupperingar som börjar begå massmord i nån politisk frågas namn, så jepp då bör de kallas för vad det faktiskt är, nämligen terrorism.

Och för att vara ärlig jag har rätt svårt tycka speciellt synd om average flashbackantifeminist på detta forum, de/ ni har ju liksom tagit ert strå till stacken, att den sen nu börjar brinna på alla dessa små strån...ja? vad trodde ni?

Jo, om vi har en galen gruppering som begår massmord… ja så är ju inte riktigt läget.

Samhällets lagstiftning mot brott är en intressant och viktig samhällsfråga. Att reducera den till ditt begränsade perspektiv av din fejd med flashbacksantifeminister är i mitt perspektiv att göra alla en otjänst.
Citera
2025-05-28, 17:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan är som ofta när det gäller nya lagar felställd. Varför skall man införa nya lagar på nya områden därför att man gjort det på ett annat?

Enligt min mening borde inte heller de lagar om terroristbrott som finns införts, just därför att det innebär att idéer och åsikter kriminaliseras istället för handlingar, handlingar som ju för övrigt redan är förbjudna.

Jag hör vad du säger. Om jag förstår dig rätt så ska en extremistisk imam få fritt utrymme att predika sitt hat mot västerlänningar med flera? Enligt dig är det bara oskyldiga åsikter och idéer?

När hans anhängare sen massmördar - är det inte försent då? Hade det inte varit bättre att kunna stoppa imamen innan han hetsat upp sina anhängare? Varav många är unga lättpåverkade killar.

IS använde samma taktik som nazisterna att hjärntvätta och "förföra" ungdomarna. Skulle man inte kunna stoppa det innan handlingen?
Senast redigerad av Jenny9 2025-05-28 kl. 17:19.
Citera
2025-05-28, 17:14
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag hör vad du säger. Om jag förstår dig rätt så ska en extremistisk imam få fritt utrymme att predika sitt hat mot västerlänningar med flera? Enligt dig är det bara oskyldiga åsikter och idéer?

När hans anhängare sen redan har massmördat - är det inte försent då? Hade det inte varit bättre att kunna stoppa imamen innan han hetsat upp sina anhängare? Varav många är unga lättpåverkade killar.

IS använde samma taktik som nazisterna att hjärntvätta och "förföra" ungdomarna. Skulle man inte kunna stoppa det innan handlingen?

Imanen hetsar ju ingen. Han läser ju bara upp det som står i muslimernas heliga bok, koranen.
Du vill alltså förbjuda koranen? Blir det bättre då?
Citera
2025-05-28, 17:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

När hans anhängare sen redan har massmördat - är det inte försent då? Hade det inte varit bättre att kunna stoppa imamen innan han hetsat upp sina anhängare? Varav många är unga lättpåverkade killar.

Direkta uppmaningar till våld, uppvigling och anstiftan till brott är och bör vara förbjudna.

Att förbjuda åsikter och idéer är däremot om något kontraproduktivt - de försvinner inte eller orsakar färre våldshandlingar för det - och det begränsar allas yttrandefrihet och rättigheter. Det leder till ett kontroll- och övervakningssamhälle och inskränker demokratin. Att förbjuda åsikter att yttras leder i längden till att de yttrar sig i våld istället.

Och om det nu skulle vara så att det tyvärr är nödvändigt och ger effekt att ändå handla så på ett område som när det gäller islamism eller nazism - vilket jag alltså är övertygad om att det inte gör - så innebär det inte därför att det är vettigt att söka nya områden där man skall göra samma sak för att det också där är ett samhällsproblem man vill bekämpa.

Det är ett feltänk som leder till oönskade och dåliga konsekvenser. Det är lätt att förstå resonemanget och att folk gillar det, som i mycket är detsamma som t ex det där dödstraff är bra för att bekämpa brott. Men det gör inte att resonemanget är korrekt utan bara populärt i vissa kretsar.
Citera
2025-05-28, 17:22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Många har försökt.

Men alla vet att tonårskillar i princip är de dummaste och mest lättpåverkade existenser som går på två ben Som man har dessutom osynliga kravstrukturer beroende på kulturtillhörighet högsta prioritet.
All den här kvävande nationalism, kvinnofientligheten, heder och what not. En jäkla labyrint för en ung kille som försöker bli en del av bro-gänget

Man måste skratta åt eländet. På några års sikt har de flesta utvecklats att bli något som på ytan påminner om en vuxen, men många stannar i utvecklingen och förblir där hela livet.

Så, njäää . vad skulle göras för att stoppa det ? De har alla föräldrar , eller någon som vakar över dom. Om dom inte lyckats med sina uppdrag, återstår enbart för ungdomen att studera ett svenskt fängelse från insidan.

Raljant och en smula kallhamrat. Men orkar fan inte uppbåda någon större medkänsla för det längre.
Senast redigerad av Upplyften 2025-05-28 kl. 17:25.
Citera
2025-05-28, 17:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Direkta uppmaningar till våld, uppvigling och anstiftan till brott är och bör vara förbjudna.

Håller absolut med dig. Det kvittar om det uppmanas till våld, uppvigling och anstiftan till brott mot judar, kvinnor, vita, svarta, osv.

Citat:
Att förbjuda åsikter och idéer är däremot om något kontraproduktivt - de försvinner inte eller orsakar färre våldshandlingar för det - och det begränsar allas yttrandefrihet och rättigheter. Det leder till ett kontroll- och övervakningssamhälle och inskränker demokratin. Att förbjuda åsikter att yttras leder i längden till att de yttrar sig i våld istället.

Ingen har pratat om att förbjuda åsikter och idéer. Jag tror du blandar ihop yttrandefrihet och hets/uppvigling/anstiftan mot folkgrupp. Jag håller absolut med om att det kan vara svårt att dra en tydlig gräns mellan de två.

Citat:
Och om det nu skulle vara så att det tyvärr är nödvändigt och ger effekt att ändå handla så på ett område som när det gäller islamism eller nazism - vilket jag alltså är övertygad om att det inte gör - så innebär det inte därför att det är vettigt att söka nya områden där man skall göra samma sak för att det också där är ett samhällsproblem man vill bekämpa.

Jag tror det är absolut nödvändigt att förbjuda islamism, nazism och liknande, inte för att det kommer att göra dessa grupperingar mindre våldsamma utan för att det blir lättare för majoritetssamhället att förebygga, uppmärksamma och identifiera dessa.

Citat:
Det är ett feltänk som leder till oönskade och dåliga konsekvenser. Det är lätt att förstå resonemanget och att folk gillar det, som i mycket är detsamma som t ex det där dödstraff är bra för att bekämpa brott. Men det gör inte att resonemanget är korrekt utan bara populärt i vissa kretsar.

Jämförelsen med dödsstraff haltar.

Jag pratar om att kunna ge utredande myndigheter medel att ingripa innan handlingen.

Jag förstår verkligen ditt Edward Snowden perspektiv, men jag kan tycka att det är en aningen naivt när man står inför våldsbejakande grupperingar (som är mer eller mindre organiserade)
Senast redigerad av Jenny9 2025-05-28 kl. 17:40.
Citera
2025-05-28, 17:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Vi har senaste tiden sett en radda terrordåd som utförs av ex incels specifikt riktat mot kvinnor...

Fair enough.

Citat:
Du har communities som enkom fokuserar på att hata kvinnor...

Det finns också gott om communities to enkom fokuserar på att hata män.

Citat:
Du har numera algoritmer som leder in killar och män på s.k. "vanliga" konton ( TikTok ex) till incel material så fort de börjar söka på normala saker som träning eller datingtips.

Algoritmerna radikaliserar inte bara mig, utan också dig. Polariseringen i sig är inget argument för att terrorklassa någon av polerna.

Citat:
Du har politiska organisationer och tom partier! som aktivt börja gå in för att förtrycka kvinnor...

Här får du gärna utveckla lite. Visa mig ett parti i en parlamentarisk demokrati, som vill inskränka rösträtt eller handlingsfrihet för kvinnor. Kom inte och vifta med abortkortet, för då du lika gärna terrorklassa Katolska kyrkan.

Citat:
Du har hela nationer och religioner i världen som aktivt hatar kvinnor och förtrycker kvinnor.
Varför ska det då INTE klassas som terrorism?

Förstår att du är arg, men förtryck och terrorism är olika saker.

Kvinnohat är väl ett av de äldsta och mest spridda förtrycken vi har...

Citat:
Idag har vi lagar och förordningar som gäller hat och hets mot andra folkgrupper, mot andra sexualiteter än den heterosexuella, mot andra religioner etc etc men kvinnor?? det är det fortsatt helt lagligt att hata och hetsa mot.

Det finns inget förbud mot hat någonstans, över huvud taget.
Citera
2025-05-28, 17:43
Medlem
Citat:
Jag undrade hur du ville avgränsa relationsvåld och hatbrott mot kvinnor och det gjorde jag med god vilja. Som svar får jag den här typen av struntprat. Du är ett hopplöst fall. Jo, det är av vikt att förstå hur någon resonerar i en debatt och det var vad vår diskussion rörde.

Ok då får jag väl försöka ge min syn på saken.
terrordåd, är helt sonika riktat mot hela grupper av färmmande människor och inte enskilda individer i någons närhet. Därför blir inte partnervåld klassat som terrorism.

Citat:
Jo, om vi har en galen gruppering som begår massmord… ja så är ju inte riktigt läget.

Samhällets lagstiftning mot brott är en intressant och viktig samhällsfråga. Att reducera den till ditt begränsade perspektiv av din fejd med flashbacksantifeminister är i mitt perspektiv att göra alla en otjänst.

Ursäkta? Vi HAR en galen gruppering som massmördat massa människor vid det här laget...
Att hata kvinnor så mycket att man är beredd att skjuta främmande människor bara för att de är kvinnor ÄR komplett galet.

Och jag har ingenstans reducerat någon lagstiftning....tvärtom jag vill utöka lagstiftningen kring terrorklassningen till att även gälla våldsbejakande kvinnohat som kan riskera att leda till terrordåd.

det jag gjorde var att påpeka att antifeminsiterna på detta forum, drar sina strån till den stack som alltså nu gått så långt att snubbar börjat mörda kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2025-05-28 kl. 17:47.
Citera
2025-05-28, 17:44
Medlem
Citat:
Om jag kan skilja på det eller inte, är ju inte intressant för något av vikt, eftersom jag inte är Säpo, och inte har något att säga om Säpos arbete.

Av vikt är att de som sysslar med dessa saker vet vad de gör, ur både demokratisk och effektiv synpunkt. Och det tror jag de gör, jag litar helt enkelt på att det sitter vettiga människor både bland politiker och Säpo, eftersom Sverige de senaste låt säga 40 åren har skött sig på området.

Hela denna misstro mot detta politiska förslag bygger på att nu plötsligt börjar terrorklassningen sniffa
"vanliga" svenska män i hasorna...och DET känns inte lika som när muslimer eller nazister drabbas.

Har vi problem med galna grupperingar som börjar begå massmord i nån politisk frågas namn, så jepp då bör de kallas för vad det faktiskt är, nämligen terrorism.

Och för att vara ärlig jag har rätt svårt tycka speciellt synd om average flashbackantifeminist på detta forum, de/ ni har ju liksom tagit ert strå till stacken, att den sen nu börjar brinna på alla dessa små strån...ja? vad trodde ni?

Vanliga män på FB behöver inte vara särskilt oroliga. Det är inte kvinnohat att kritisera uttalanden som är felaktiga och bristfälliga som kommer ifrån kvinnor. Män vill ha likvärdiga spelregler. Det är inte särskilt mycket begärt.

Ska SÄPO utreda män som applicerar logiskt och statistiskt resonerande? Lol.

Jag kan inte komma på en enda användare på forumet som har uppviglat till att skada/göra illa kvinnor.

Börjar Sverige bli för extremt så kommer män flytta. Vem ska då försvara och leda Sverige? Du, Lupac och Jenny?

Du förstår inte hur mycket du behöver män. Men om en kris sker i Sverige kommer du vara väldigt glad över att det finns män.

Det är inte du som kommer försvara Sverige om det blir krig här. Det är MÄN. Män är bättre på att hålla huvudet kallt och vi kan hantera stress bättre. Mäns naturliga ledarskap kommer träda i kraft i en sådan situation. Ditt feministiska pladder kommer ignoreras och du kommer snabbt inse skillnaden mellan män och kvinnor i en sådan situation och vilka våra styrkor är.

Om det någonsin blir en rejäl kris i Sverige så kommer du lära dig jävligt snabbt hur pass beroende du är av män. Det kommer bli oerhört kännbart.

Du kommer inte få bort manosfären hur mycket du än försöker.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-28 kl. 17:47.
Citera
2025-05-28, 17:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det är inte du som kommer försvara Sverige om det blir krig här. Det är MÄN. Män är bättre på att hålla huvudet kallt och vi kan hantera stress bättre. Mäns naturliga ledarskap kommer träda i kraft i en sådan situation. Ditt feministiska pladder kommer ignoreras och du kommer snabbt inse skillnaden mellan män och kvinnor i en sådan situation och vilka våra styrkor är.

Majoriteten män är inte naturliga ledare. Ett fåtal män är ledar-material, vilka alla följer, kvinnor som män.

Citat:
Du kommer inte få bort manosfären hur mycket du än försöker.

Vi tror oss inte kunna få bort manosfären. Vi pratar om att begränsa dess skadliga påverkan på samhället.
Citera
2025-05-28, 18:05
Avslutad
Citat:
Vi har senaste tiden sett en radda terrordåd som utförs av ex incels specifikt riktat mot kvinnor...
Du har communities som enkom fokuserar på att hata kvinnor...
Du har numera algoritmer som leder in killar och män på s.k. "vanliga" konton ( TikTok ex) till incel material så fort de börjar söka på normala saker som träning eller datingtips.
Du har politiska organisationer och tom partier! som aktivt börja gå in för att förtrycka kvinnor...
Du har hela nationer och religioner i världen som aktivt hatar kvinnor och förtrycker kvinnor.

Varför ska det då INTE klassas som terrorism?

Kvinnohat är väl ett av de äldsta och mest spridda förtrycken vi har...

Idag har vi lagar och förordningar som gäller hat och hets mot andra folkgrupper, mot andra sexualiteter än den heterosexuella, mot andra religioner etc etc men kvinnor?? det är det fortsatt helt lagligt att hata och hetsa mot.

Detsamma borde väl då gälla extremfeminister eller tycker du de ska gå ostraffade?
Citera
2025-05-28, 18:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Detsamma borde väl då gälla extremfeminister eller tycker du de ska gå ostraffade?

Hur många terrordåd har de inspirerat småtjejer att begå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in