2025-05-28, 12:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är lustigt hur männen här blir upprörda - om man inte själv är en man som uttrycker sig hatiskt mot kvinnor så blir man ju inte ens berörd av om kvinnohat terrorklassas så vad är problemet?
Bete er juste mot alla så finns inget problem.

Problemet är att om kvinnohat blir terrorstämplat medan manshat inte är det så är vi inte lika inför lagen. Precis som med könsstympning. Och militärtjänst fram till för 20 år sedan. Och lagen om kvinnofridskränking. Någon lag om mansfridskränkning finns inte.
Citera
2025-05-28, 12:24
Medlem
Citat:
Det är lustigt hur männen här blir upprörda - om man inte själv är en man som uttrycker sig hatiskt mot kvinnor så blir man ju inte ens berörd av om kvinnohat terrorklassas så vad är problemet?

Vad det gäller könsstympning så är det en jäkla skillnad att skära bort lite förhud eller att skära borthela klitoris så man aldrig kan känna sexuell njutning och sedan sy ihop blygdläpparna så att mannen man gifts bort till kan vara säker på att kvinnan är orörd när hon ska bli hans ägodel. Detta fruktansvärda övergrepp sker fortfarande mot kvinnor i världen.
Att gifta bort omyndiga flickebarn, så unga som 9 år ibland, till mycket äldre män är också ett exempel på övergrepp - för att inte tala om hur män våldtar och misshandlar kvinnor för att de anser sig stå över det kvinnliga könet och äga det.
I ett land som USA råder nu abortförbud eftersom den manlige presidenten Trump inte fattar vad det innebär att förstöra livet för en massa kvinnor som blivit gravida av misstag eller tvång.

Militärtjänstgöring - men buhu! Gråt en skvätt över hur tufft det är att vara man då! Sen kan du ta dig ut på gatan och observera hur många kvinnor som tvingas täcka hela sina kroppar medan deras män går barhuvade i shorts bredvid. Att terrorklassa kvinnohat drabbar enbart kvinnohatare.

Fast det finns även kvinnlig "könstympning" som går ut på att förhuden till klitoris "prickas" eller skärs bort som motsvarar den manliga.

Och även manlig omskärelse leder då och då till död på små pojkbebisar och allvarlig begränsning av den sexuella förmågan, helt enkelt ett jäkligt onödigt ingrepp som borde förbjudas, även! om de inte är jämförbart med den värsta varianten av kvinnlig könstympning.
Senast redigerad av Merapi 2025-05-28 kl. 12:37.
Citera
2025-05-28, 12:28
Medlem
Citat:

Nej, vi ska inte ha ett samhälle där kvinnor är skyddade men inte män. Det ska vara lika.

Ponera absurditeten i att inte skydda småpojkar i lagens mening mot pedofili bara för att det inte är lika förekommande eller inte har observerats på samma sätt som pedofili mot småflickor. De flesta skulle tycka detta är helt vansinnigt. Och det är det givetvis. Men detta tyckte inte Merapi. Men hon är den som står upp för jämlikhet ?
Citera
2025-05-28, 12:28
Medlem
En anledning som gör att vi borde terrorklassa kvinnohat:

https://www.youtube.com/shorts/GoZrA8KZxMQ

Denna kvinna från Afghanistan får ej jobba utan är tvungen att tigga.

Detta är verkligen terror och hat.
Citera
2025-05-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Likställer du här mord på kvinnor som mördas för att de har haft en relation med en man som mördar dem när det tar slut med mord motiverade av kvinnohat, eller menar du att dessa 51000 mord på kvinnor är ytterligare mord som specifikt motiveras av kvinnohat utgående från t ex incels hat mot kvinnor?

Jag ser det som olika grader av ungefär samma sak. Men nej jag vill inte terrorklassa män...

Men ja jag ser lite detta generella kvinnohat i världen som alltså leder till ca 51 000 mord på kvinnor och X hundratusentals våldtäkter och fysisk, psykiskt och ekonomiskt skada........som en variant av terror.
Patriarkalt tänkande är i korthet just kvinnohat och uttrycket för detta tänk, allt möjligt våld riktat mot just flickor och kvinnor som en form av terror i akt och mening att få kvinnor att begränsas av rädsla.

Och jag ser att denna terror kan vara mer eller mindre organiserad, förstatligad ( talibaner som ex) eller dold, som i Sverige ex.

besvarade det din fråga?
Citera
2025-05-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Terrordåd är en sak. Att förbjuda kvinnoHAT är komplett en helt annan femma.

Även du har missat poängen med T.S.

Säpo varnade redan 2021 för radikaliserade former som liknar Incels , man har funnit att de dessutom ingår i högerradikala kretsar , hotar myndighetspersoner och civila.

Högerradikala är redan övervakade ., då de dessutom ofta ägnar sig åt HMF . Enligt Lawline.se så definieras varken män eller kvinnor som folkgrupp då kön är övesäntlig i kriterierna.

Vad säpo kan åstadkomma vette fan. Men med tanke på att samhällets övervakningspotential kraftigt har stegrats genom nya lagar så antar jag att de främst är ute att stoppa pågpende planer som innebär fara för någon annans liv.

Som tur är så blir det nog inget med förslaget. Då EU har sista ordet för vad som klassas som terrorism .

Det är inen som fökrbjduer kvinnohat, man vill terrorklassa våldsbejakande kivnnohat.
viss skilland.
Citera
2025-05-28, 12:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag ser det som olika grader av ungefär samma sak. Men nej jag vill inte terrorklassa män...

Men ja jag ser lite detta generella kvinnohat i världen som alltså leder till ca 51 000 mord på kvinnor och X hundratusentals våldtäkter och fysisk, psykiskt och ekonomiskt skada........som en variant av terror.
Patriarkalt tänkande är i korthet just kvinnohat och uttrycket för detta tänk, allt möjligt våld riktat mot just flickor och kvinnor som en form av terror i akt och mening att få kvinnor att begränsas av rädsla.

Och jag ser att denna terror kan vara mer eller mindre organiserad, förstatligad ( talibaner som ex) eller dold, som i Sverige ex.

besvarade det din fråga?

Ok. Men bör man ändå inte skilja på mord på kvinnor där motiven är främst personliga även om kvinnohat finns med i bakgrunden och mord på kvinnor som är mer direkt influerade av kvinnohat och där mer personliga motiv saknas?
Citera
2025-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ok. Men bör man ändå inte skilja på mord på kvinnor där motiven är främst personliga även om kvinnohat finns med i bakgrunden och mord på kvinnor som är mer direkt influerade av kvinnohat och där mer personliga motiv saknas?

Jo men det gör man ju, och kommer göra även om man terrorklassar våldsbejakande kvinnohat på div incel forum m.m.

Säpo kommer inte granska 100% av alla svenska män i världen så fort de yttrar nått kvinnofientligt...

gulligt att ni seriöst verkar tro det. men Säpo kommer hålla bättre koll på div. farliga forum och kanske även uppsöka eller ha noggrannare koll på individer de hittar och uppfattar som farliga...ungefär så som de gör idag då det kommer till högerextremism eller IS ex.
Vidare kan jag tänka mig att en terroklassning gör att ex forskning kommer syna detta mer, eller andra
insatser kan bli aktuellt, vad nu rättsstaten gör med terrorklassningar.
Vanliga muslimer och vanliga konservativa eller vänster med lite dragning åt det extrema hållet och vanliga män med lite lätt dragning åt kvinnoförakt, kan nog lugnt leva på som vanligt....
Senast redigerad av Merapi 2025-05-28 kl. 13:02.
Citera
2025-05-28, 13:06
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Men det säger alltså int texten
Och du bör också inse att bara för att du ex sitter och skriver något hatiskt om kivnnor på flashback...så kommer ingen säpoagent och knackar på din dörr.
Sitter du däremot på ett incelforum, och upprepar hat och uppmaningar om att döda, tillräckligt frekvent och aggressivt, så kommer du kanske riskera att ditt namn kommer finnas på en säpolista nånstans och vad nu Säpo sätter in för åtgärder...och med rätta! för nej din rätt att hata ska inte överstiga människors rätt till sina liv.

Rubriken stipulerar att liberalerna vill terrorklassa kvinnohat. Att de vidare är tvetydiga i texten tippar inte vågskålen till deras favör. Tvärtom skriver de att attacker på jämställdhet bidrar till förslaget. För mig pekar det mot att känslor och politiska åsikter är vad de vill förbjuda. Att flashbacks topp-feminist anser nåt annat får mig inte att göra en annan bedömning 😊
Citera
2025-05-28, 13:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Vad det gäller könsstympning så är det en jäkla skillnad att skära bort lite förhud eller att skära borthela klitoris så man aldrig kan känna sexuell njutning och sedan sy ihop blygdläpparna så att mannen man gifts bort till kan vara säker på att kvinnan är orörd när hon ska bli hans ägodel. Detta fruktansvärda övergrepp sker fortfarande mot kvinnor i världen.
Att gifta bort omyndiga flickebarn, så unga som 9 år ibland, till mycket äldre män är också ett exempel på övergrepp - för att inte tala om hur män våldtar och misshandlar kvinnor för att de anser sig stå över det kvinnliga könet och äga det.
I ett land som USA råder nu abortförbud eftersom den manlige presidenten Trump inte fattar vad det innebär att förstöra livet för en massa kvinnor som blivit gravida av misstag eller tvång.

Militärtjänstgöring - men buhu! Gråt en skvätt över hur tufft det är att vara man då! Sen kan du ta dig ut på gatan och observera hur många kvinnor som tvingas täcka hela sina kroppar medan deras män går barhuvade i shorts bredvid. Att terrorklassa kvinnohat drabbar enbart kvinnohatare.

Hur tänker du nu?
Nu är det ju så att dom flesta människor inte bara engagerar sig i lagar som direkt berör dom.
DET skulle ju däremot vara ett riktigt stort problem.

”-nä fan, jag är ju man, så jag skiter ju faktiskt i kvinnomisshandel, eller ja, alla brott mot kvinnor, för dom lagarna berör ju inte mig.
Jag äger ingen bil heller, så trafikregler behövs ju inte heller”
Citera
2025-05-28, 13:10
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Jo men det gör man ju, och kommer göra även om man terrorklassar våldsbejakande kvinnohat på div incel forum m.m.

Säpo kommer inte granska 100% av alla svenska män i världen så fort de yttrar nått kvinnofientligt...

gulligt att ni seriöst verkar tro det. men Säpo kommer hålla bättre koll på div. farliga forum och kanske även uppsöka eller ha noggrannare koll på individer de hittar och uppfattar som farliga...ungefär så som de gör idag då det kommer till högerextremism eller IS ex.
Vidare kan jag tänka mig att en terroklassning gör att ex forskning kommer syna detta mer, eller andra
insatser kan bli aktuellt, vad nu rättsstaten gör med terrorklassningar.
Vanliga muslimer och vanliga konservativa eller vänster med lite dragning åt det extrema hållet och vanliga män med lite lätt dragning åt kvinnoförakt, kan nog lugnt leva på som vanligt....

Så SÄPO ska hålla koll på "farliga forum" säger du och blinkar förtroligt.
Men så härligt. Nu kan jag gå tryggare på stan.
Ironi
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Citera
2025-05-28, 13:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
vanliga män med lite lätt dragning åt kvinnoförakt, kan nog lugnt leva på som vanligt....

Haha när inte ens du är säker så vet man att det är illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in