2025-05-27, 14:11
Avslutad
Så länge jag kan minnas så har jag varit nattaktiv. Redan på dagis började jag vara uppe allt senare och när skolan började så blev jag nattmänniska.
Att gå och lägga sig i tid har aldrig funnits i mitt liv. När solen har gått upp så har alltid gått och lagt mig. När solen har gått ner så har jag alltid gått upp.
Varför är det så?
Citera
2025-05-27, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Använder du amfetamin?
Nej men nästan alla gillar väl sommar och sol medan jag alltid ville vara inne. Först när de flesta andra gick in så gick jag och några till ut. Jag minns också att jag i mellanstadiet ville sitta ner på rasterna. Jag ville prata, inte leka. Det funkade då eftersom jag var poppis och det funkar nu eftersom jag inte har behov av att träffa folk.
Citera
2025-05-27, 14:23
Avstängd
Det kanske beror på när på dygnet man är född.
Citera
2025-05-27, 14:38
Medlem
Ligger i vårt DNA från då vi var jägare och samlare.
Hålla elden vid liv, skydda mot rovdjur och fiender.
Citera
2025-05-27, 15:42
Medlem
Brain Damages avatar
Lyssna på den genom tiderna bästa sommarprataren, Andrev Walden, från sommar 2024. Han sätter ganska exakt fingret på varför jag helst aldrig går och lägger mig.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/andrev-walden-sommarpratare-2024
Citera
2025-05-27, 16:15
Medlem
pn222jws avatar
Dom som är födda mellan 23.00 - 01.00 är oftare nattugglor. Ett av livets mysterier.
Citera
2025-05-27, 16:17
Medlem
Wyrdkins avatar
Skälet till att man är nattuggla är att när man är ung så tär det mindre på kroppen att vara uppe sent.

Ingen människa mår bättre av att vara uppe nattetid men man kan må mindre dåligt ofta beroende på ålder och allmänhälsa.
Citera
2025-05-27, 16:36
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullare
Så länge jag kan minnas så har jag varit nattaktiv. Redan på dagis började jag vara uppe allt senare och när skolan började så blev jag nattmänniska.
Att gå och lägga sig i tid har aldrig funnits i mitt liv. När solen har gått upp så har alltid gått och lagt mig. När solen har gått ner så har jag alltid gått upp.
Varför är det så?

Yepp, alltid varit - kommer alltid vara, det sjuka i det hela är att jag sover bättre (!) när det är ljust ute än när det är mörkt, jag älskar mörkret och har och får alla min snille ideer på natten.

Det KAN ha med att göra med att jag är "högfungerande autist", vilket kan förklara mycket i mitt liv - haft diagnosen relativt kort tid för att veta exakt, men kan göra en "gissning" på att det kan spela in.

Jag känner mig trygg i mörkret, jag kan röra mig utan att bli sedd, låter det logiskt?

Så nej - du är inte ensam....

Och innan någon frågar JA - JAG HAR FAST JOBB, ja jag jobbar med saker jag slipper prata om, för jag får helt enkelt INTE prata om jobbet, klassat.

Så när folk frågar så har jag tagit fasta på som nämnts här tidigare att jag "forskar i genusvetenskap", funkar skit bra...
Senast redigerad av Winnx 2025-05-27 kl. 16:40.
Citera
2025-05-27, 17:09
Medlem
Jag har alltid föredragit jobba nattskift när det varit möjligt. På sommarloven från skolan så var jag alltid vaken på nätterna, när jag varit sjukskriven eller arbetslös så vrider jag jämt dygnet så jag sover på dagarna. Det har alltid varit en plåga kliva upp 05.30 för att åka på jobbet.
Citera
2025-05-27, 17:31
Medlem
zombie-nations avatar
Varför skulle man störa grannarna? Man går försiktigt om det är natt och man gör inga saker som låter.

Det är genetiskt om man är morgon- eller kvällsmänniska. Det handlar ofta om hur bra man reagerar på zeitgebers och hur långt ens inre dygn är. Riktigt extrema morgonmänniskor har en tydlig genmutation.
Citera
2025-05-27, 17:38
Medlem
Om man sover före eller efter skola/jobb har ingen betydelse i sig. Därtill finns det alla möjliga arbetstider så det är tur att alla inte är programmerade lika. Tror mycket finns att finna i när man är född. Man kan även bli van vid vissa tider om man tillämpar dem mycket.
Citera
2025-05-27, 17:52
Medlem
Omorals avatar
Det har historiskt sett varit fördelaktigt för gruppen om några går och lägger sig tidigt och några sent. De grupper som alltid haft någon vaken för att sitta vakt har klarat sig bättre än de grupper där alla sov samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in