2025-05-27, 11:20
Medlem
filthytests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Att det finns gott om "tält mörade" är väl minst sagt att ta i, vare sig du menar mördade eller mördare...
Du anar inte hur lätt kroppar försvinner
Hur vet du det tältare kroppar lämnar inga spår förutom tältet kroppen äts upp av djur. Så det kan finnas ett stort mörkertal. Människor försvinner hela tiden. Och det finns gott om folk som kan göra den handlingen alla mår dåligt i denna tid.

Jag menar risken för att träffa på en sjuk psykopat är högre än att träffa på en björn.
Senast redigerad av filthytest 2025-05-27 kl. 11:34.
Citera
2025-05-27, 11:25
Medlem
4skins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du behöver myggspray.
Man behöver inget vattenfilter i Sverige.

Även om vattnet är tjänligt i utgångsläget kan du aldrig garantera att det inte är nåt som ligger dött eller på annat sätt (avföring exempelvis) gör vattnet farligt. Ska du vara ute länge och långt ut hade jag aldrig chansat på att inte filtrera.
Citera
2025-05-27, 11:30
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Björnpray är otroligt effektivt och kanske mer effektivt än gevär/pistol.
Beror dock på situationen.
Blir du attackerad på riktigt kanske inte björnspray hjälper alls.
Skjuter du en björn med pistol på 15 m avstånd och kulan tar annat än rakt i skallen så blir den bara mer aggresiv förmodligen.

Varg?
En varg kommer inte attackera dig och det är extremt sällsynt även där varg är vanlig.

Ska mycket till för att du ska bli attackerad av en björn också, alltså på riktigt attackerad och inte bara nå skenmannöver.
Förmodligen krävs det att du retar den på nåt sätt eller går rakt på deras ungar, men även då kommer den mest troligt gå sin väg, björnar är väldigt skygga från människor.
En gång stod jag på ett berg och såg en björn och 2 bärplockare gick på myren ca 300m från björnen.
Den satte upp nosen i luften och kände deras vittring och så började den springa sin väg.
Helt ärligt tror jag många har varit i närheten av en björn utan att ens vetat om det.
Citera
2025-05-27, 11:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4skin
Även om vattnet är tjänligt i utgångsläget kan du aldrig garantera att det inte är nåt som ligger dött eller på annat sätt (avföring exempelvis) gör vattnet farligt. Ska du vara ute länge och långt ut hade jag aldrig chansat på att inte filtrera.

Så länge vattnet är lite rinnande går det bra att dricka.
Citera
2025-05-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det vet jag inte än. Men vargar och björnar finns ju överallt i Sverige.

Några djupa skogar exciterar inte på södra delen av landet.
Citera
2025-05-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Snälla, följ alla råd i tråden och dokumentera det.

Personligen hade jag varit mer rädd för älgar. Jag har vandrat i björn-riket och inte sett en ända björn men hemma runt huset springer man rakt på en älg. Det tog ju ett tag innan de löste vad som hänt den där damen som dött när hon var ute med sin hund. Ett tag trodde de att hon blivit överkörd av en gräsklippare pga skadorna. Sedan visade det sig att det var en älg.

Stora hjortdjur, som älg, ställer sig ovanpå t.ex. en människa som de har fått ner på marken och sparkar och stampar på denne tills den har avlidit. Riktigt grymma kan de vara.

F.ö. kan det väl vara bra att ha med en liten pulversläckare, en-kilos eller mindre, som man kan "avfyra" mot ett anfallande vilt.

Jag skulle gärna också vilja ha med mig en eller två grovkalibriga revolvrar t.ex. av kalibern .454 Casull..
Senast redigerad av brakfesten009 2025-05-27 kl. 11:50.
Citera
2025-05-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Stora hjortdjur, som älg, ställer sig ovanpå t.ex. en människa som de har fått ner på marken och sparkar och stampar på denne tills den har avlidit. Riktigt grymma kan de vara.
Ja det var rätt illa skador. Dom löste väl inte det förrän de analyserade saliv och kom på att det var en älg.
Citera
2025-05-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Björnar är inte speciellt aggressiva, lägg dig ner å spela död om du blir hotad av en. Vargen lämnar dig i fred, men kan starta bråk med din hund om du tar med den ut i skogen.

Om TS får för sig att vandra i Kanada ska han absolut inte spela död om man blir anfallen av en Grizzly.

När det gäller svenska vargar är det inga problem bara hunden är kopplad.
Citera
2025-05-27, 11:45
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Vad sägs om att ta med ett spjut? Vad är det första man gör om björnen kommer? Jo man klättrar upp i ett träd och ett spjut är ett perfekt vapen där uppe.
Ett spjut användes ofta för att fälla just stora djur... Men det är riskabelt, för att en skadad björn attackerar i panik och överlevnadsinstinkten kickar in.. Ska du använda det så måste du döda den direkt... Så det bästa här är att spela död och björnspray.

Ta med dig en bjällra eller något som du fäster och har på ryggsäcken... Då båda dessa djuren undviker ofta gärna ljud.
Citera
2025-05-27, 11:47
Medlem
bomhulls avatar
Ta inte med dig en hund är väl bästa tipset.
Men vad gör man om en björn/varg mot alla odds går till attack? Om man inte har har vapen eller spray
Citera
2025-05-27, 11:49
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Funderar på att vandra runt och tälta djupt inne i skogen en längre tid.

Vad bör man ta med sig för att skydda sig mot björnar och vargar?

Väldigt ovanligt att de går till angrepp. De springer ju i regel för livet så fort du trampar över en kvist.
Men skulle en björn angripa har du ingen chans. Kanske med flera skott från ett högkalibrigt vapen.
Men de vill i regel inte ha med dig att göra.
Citera
2025-05-27, 12:05
Medlem
OneTaps avatar
hög kalibrig bössa e ett måste om man ska ha nån chans mot vargar o björnar. ja går inte en meter i skogen utan skarp laddad 30 06a o björn spray. dels för o skydda mot vild djur men oxå uti fall man möter nåt bandit gäng med till håll ute i skogen. en revolver e oxå bra o ha om man matar slut på magasinet mot nån björn hona o inte har tid o ladda om. mycke snabbare o byta till secondary då =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in