2025-05-26, 17:44
Medlem
ItsWednesdays avatar
För en tjugo minuter cirkus hörde jag ett jävla liv utanför och en fågel kom vinglandes genom tallbarren och satte sig på mitt balkongräcke. Där har den suttit sedan dess.

Jag tror det är en fågelunge för den är är fluffig och fjunig och den verkar inte veta hur den tar sig därifrån.
Nyss skrek den efter mor sin så det skar sig i hjärtat mitt

Jag tror det är en björktrast. Jag bor på tredje våningen så jag kan inte bara putta ut den.
Kära Flashback, vad ska jag göra?

/Wednesday
Citera
2025-05-26, 17:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Tips från Länsstyrelsen:

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/rad-om-vilda-djur.html
Citera
2025-05-26, 17:52
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tips från Länsstyrelsen:

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/rad-om-vilda-djur.html

Hm, det närmsta jag hittar är detta:

Citat:
Vad gör du om du hittar en övergiven djurunge?
Det bästa är att låta djurungen vara. En ensam unge är väldigt sällan föräldralös eller övergiven. Honan är troligen i närheten, även om du inte ser henne. Om barnen kommer hem med en upphittad djurunge, be dem visa var de hittade ungen och sätt sedan ut den där igen så fort som möjligt.

Om du hittar ett djur vid till exempel en vägkant kan du flytta det till en säkrare plats i närheten. Honan bryr sig inte om att ungen luktar människa. Hon tar hand om den ändå. Kontakta polisen eller viltrehabiliterare om du är säker på att föräldrarna är döda och ungen verkligen är övergiven – ta inte hand om ungen själv.

Jag har tänkt ta en skokartong och försöka hä ner den i och gå ut och sätta den på gräset, men tänk om den får en chock när jag öppnar balkongdörren och störtar mot din död!! Eller får en hjärtinfarkt när jag vidrör den.

Väntar den på att morsan ska komma och eskortera den därifrån?
Citera
2025-05-26, 18:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
För en tjugo minuter cirkus hörde jag ett jävla liv utanför och en fågel kom vinglandes genom tallbarren och satte sig på mitt balkongräcke. Där har den suttit sedan dess.

Jag tror det är en fågelunge för den är är fluffig och fjunig och den verkar inte veta hur den tar sig därifrån.

Jag tror det är en björktrast. Jag bor på tredje våningen så jag kan inte bara putta ut den.

/Wednesday

Det är lätt att känna sig ansvarig när en liten fjunboll sätter sig på ens balkong och ropar efter mamma. Och visst känns det nästan lite… ödesmättat? Som om universum levererade en fågelunge i skepnad av ett meddelande. Kanske är det bara en tillfällighet. Kanske inte.

Men det bästa du faktiskt kan göra – både enligt naturvårdens riktlinjer och för ungens skull – är att låta den vara. Alla vilda fåglar i Sverige är fridlysta, och även om skokartongen känns snäll i stunden, så kan flytten faktiskt göra mer skada än nytta. Ungen är med största sannolikhet inte övergiven. Fågelmorsan är troligen i närheten – ibland håller de sig medvetet undan för att inte dra uppmärksamhet till sina ungar. Det är inte ovanligt att ungar “parkeras” på marken (eller en balkong) medan de väntar på att nästa vingslag ska ta form.

Om du absolut måste flytta den, så gör det med försiktighet och så kort sträcka som möjligt – till exempel från balkongen till gräset precis nedanför. Då kan föräldern återfinna ungen. Men undvik att röra den mer än nödvändigt, och undvik att ta in den eller “rädda” den i någon romantisk mening.

Vissa säger att det är ett lyckotecken när en fågel söker upp dig så direkt. Det kanske inte hjälper den just nu, men kanske hjälper det dig
Citera
2025-05-26, 18:06
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är lätt att känna sig ansvarig när en liten fjunboll sätter sig på ens balkong och ropar efter mamma. Och visst känns det nästan lite… ödesmättat? Som om universum levererade en fågelunge i skepnad av ett meddelande. Kanske är det bara en tillfällighet. Kanske inte.

Men det bästa du faktiskt kan göra – både enligt naturvårdens riktlinjer och för ungens skull – är att låta den vara. Alla vilda fåglar i Sverige är fridlysta, och även om skokartongen känns snäll i stunden, så kan flytten faktiskt göra mer skada än nytta. Ungen är med största sannolikhet inte övergiven. Fågelmorsan är troligen i närheten – ibland håller de sig medvetet undan för att inte dra uppmärksamhet till sina ungar. Det är inte ovanligt att ungar “parkeras” på marken (eller en balkong) medan de väntar på att nästa vingslag ska ta form.

Om du absolut måste flytta den, så gör det med försiktighet och så kort sträcka som möjligt – till exempel från balkongen till gräset precis nedanför. Då kan föräldern återfinna ungen. Men undvik att röra den mer än nödvändigt, och undvik att ta in den eller “rädda” den i någon romantisk mening.

Vissa säger att det är ett lyckotecken när en fågel söker upp dig så direkt. Det kanske inte hjälper den just nu, men kanske hjälper det dig

Tack Klas för ett informativt och vänligt svar!

Den sitter kvar, plutten, och plockar sina fjädrar. Fiskmåsarna lurar på horisonten men verkar inte ha upptäckt den ännu.

Jo, jag insåg att den kunde ju lika gärna ha landat på hustaket, utom mitt synhåll och då hade jag ju inte vetat om det. Det där med att låta naturen ha sin gång och allt sånt

Ska bli spännande att se hur länge den sitter kvar. Jag återkommer!
Citera
2025-05-26, 18:11
Medlem
ItsWednesdays avatar
Nu jävlar är det som att han samlar mod och tar sats för att kasta sig ut.

På det fjärde ska det ske, på det femte gäller det, på det sjätte smäller det!
Citera
2025-05-26, 18:16
Medlem
ItsWednesdays avatar
... Och den fula fågeln flööööög!

Ett litet steg för Björktrastarna ett stort steg (?) för björktrasten!
Mina modersinstinkter kickade in, jag överreagerade och allt slutade lyckligt!

Jävlar i min låda vilken naturupplevelse....
Citera
2025-05-26, 18:17
Avslutad
Citat:

/Wednesday

Folk äter lammkött kalvkött etc så det är bara att steka fågelungen
Citera
2025-05-26, 18:19
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saqmaidiq
Folk äter lammkött kalvkött etc så det är bara att steka fågelungen

Vet inte om björktrast är så gott? Däremot brukar det sitta feta duvor utanför och kuttra och de tänker jag det finns lite kött på om det skulle krisa nån dag.
Citera
2025-05-26, 18:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
... Och den fula fågeln flööööög!

Ett litet steg för Björktrastarna ett stort steg (?) för björktrasten!

Det där var nästan så man hörde änglakören dra ett dämpat halleluja bakom tallkronorna. Jag menar – vad är oddsen? En liten fjäderboll på besök, lite dramatik, lite existentiell nerv… och sen ett flygprov värt stående ovationer från både natur och människa.

Vissa får fjärilar i magen. Du fick en björktrast på räcket.
Citera
2025-05-26, 18:40
Medlem
Crerands avatar
Citat:

/Wednesday

Skicka faktura till föräldrarna. Här bor ingen gratis!
Citera
2025-05-26, 20:27
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där var nästan så man hörde änglakören dra ett dämpat halleluja bakom tallkronorna. Jag menar – vad är oddsen? En liten fjäderboll på besök, lite dramatik, lite existentiell nerv… och sen ett flygprov värt stående ovationer från både natur och människa.

Vissa får fjärilar i magen. Du fick en björktrast på räcket.

<3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in