• 1
  • 2
2025-05-22, 20:08
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalmarxist
Typ hela världen är tråkig och intetsägande, och dessutom besvärlig på tusen olika sätt men det är inte mitt fel. Vanligt folk suger då det oftast pratas om vad som gjordes igår, ska hända, vad man tycker i olika frågor, kärnkraft vs vind, nån berättar om ONS och att de har jökat, druckit vin, är på semester i festivalvimmel osv.
Tom höjdaren vice statsminister åkte till Barcelona, och andra snöar in på att rensa Bohusläns stränder från plast, sitta på uteserveringar för att titta på varandra, grilla en flintastek till sommaren, närvarar konserter, brinner för radiostyrda bilar eller frimärkssamling.

Det fins inget nöje i sånt och med vad allmänt folk intresserar sig för. Hur ska vi andra kunna känna glädje/intresse när människor och världen är sån?
Och hur fan kan nån ta sig rätten att påstå att det är jag som är deprimerad/sur/tråkig när det är världen som suger?
Du är medveten om att de du beskriver tycker likadant om dig va?
Inget fel i det, ingen tycker egentligen att andra människor är speciellt intressanta osv.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-05-22 kl. 20:18.
Citera
2025-05-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Menar du att man måste ha fru och barn för att vara lycklig? Känns ju ganska orättvist med tanke på alla singelhushåll som finns.
Lycka är högst individuellt är något man lär sig med åldern enligt mig.
TS vad tycker du är intressant att prata om?

Kanske inte, jag kan bara tala för mig själv. Men jag tror de flesta behöver någon att dela livet med och en yngre generation att bära sitt arv vidare. Att sakna fru och barn är nog den största ångesten på ålderns höst och dödsbädden tror jag.

Klart det inte är rättvist att en del aldrig får detta fast de vill. Livet, världen och universum är inte rättvis enligt våra normer. Det är bara så det är. Men samtidigt beror det mycket på en själv. De allra flesta kan få en fru och barn om man vill och jobbar för det.

Sedan finns det självklart undantag. Det finns garanterat en del här i världen som känner att de aldrig vill ha barn och aldrig kommer ångra det. Men det är ett fåtal.

Vad jag menade var inte att man MÅSTE ha fru och barn för att vara lycklig, det var bara ett råd till allmänheten. Vad jag menade var att man ska sträva efter det man själv vill, leva ett gott liv i harmoni med sin omgivning och skita i vad andra tycker och tänker i stort.
Citera
2025-05-22, 22:27
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Typ hela världen är tråkig och intetsägande, och dessutom besvärlig på tusen olika sätt men det är inte mitt fel. Vanligt folk suger då det oftast pratas om vad som gjordes igår, ska hända, vad man tycker i olika frågor, kärnkraft vs vind, nån berättar om ONS och att de har jökat, druckit vin, är på semester i festivalvimmel osv.
Tom höjdaren vice statsminister åkte till Barcelona, och andra snöar in på att rensa Bohusläns stränder från plast, sitta på uteserveringar för att titta på varandra, grilla en flintastek till sommaren, närvarar konserter, brinner för radiostyrda bilar eller frimärkssamling.

Det fins inget nöje i sånt och med vad allmänt folk intresserar sig för. Hur ska vi andra kunna känna glädje/intresse när människor och världen är sån?
Och hur fan kan nån ta sig rätten att påstå att det är jag som är deprimerad/sur/tråkig när det är världen som suger?

Det låter som att du bär på en stark känsla av att världen är både ytlig och besvärlig – inte bara ointressant, utan aktivt krånglig att leva i. Som att allt från vardagligt småprat till samhällsengagemang mest känns som brus eller teater, där ingenting riktigt betyder något på djupet. Och samtidigt är det som om världen kräver att man spelar med – följer koderna, intresserar sig för rätt saker, håller med om vad som är “roligt” eller “viktigt”.

Att någon då påstår att du är tråkig eller deprimerad kanske blir som ett hån, som om de missar att det faktiskt är din känslighet eller ditt djup som gör att världen känns så tom – inte att du saknar något, utan kanske snarare att du ser något andra inte ser.

Jag fastnade också för att du beskrev världen som besvärlig. Det fick mig att undra om det där motståndet du känner – att livet känns friktionstätt, trögt, som en plats där man inte riktigt får plats – också bär på spår av något tidigare? Som om världen kanske inte bara är ointressant utan har varit orättvis, oförstående eller till och med sårande?

Vad tror du — är det här något du har känt länge? Och finns det något som har känts levande för dig, även om det inte passar in i det vanliga?
Citera
2025-05-25, 17:25
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det finns gott om människor som garanterat inte är "ointressanta" som man kan frottera sig med.

Om man är som TS men samtidigt är rädd för människor? Touché!
Citera
2025-05-26, 16:36
Medlem
a-mortals avatar
För att svara på rubriken så tror jag man bör man försöka vända blicken mot det man tycker är toppen med världen och tänka på de intressanta personerna; jag tycker det är toppen att jag är fri att kunna laga vilken mat jag vill; en intressant person är David Goggins.

Har själv nyss upptäckt att det kan vara skönt att träna i regnväder. Jag trodde ju att regn sög, men det var tydligen något jag gillade. Oväntat! Fattar nu vitsen med att tvinga sig till att göra jobbiga saker, med en ny innebörd.
Citera
2025-05-29, 05:32
Medlem
Jag tror bestämt att TS är blasé.

Jag känner igen mig själv i det du skriver. För en tid sen kom jag på mig själv med att ha en väldigt förenklad syn på min omvärld. Ungefär som att jag med ett ögonkast kunde bedöma andra och bedöma situationer. Till exempel, jag blev arg när jag gick in på Aftonbladets hemsida. Så mycket trams och idioti. Det räckte med att jag läste rubrikerna. Jag visste att det var skrivet med en viss agenda i åtanke. Jag läste inget mer än rubrikerna. Det räckte.

Jag började fundera på om detta var ett tecken på depression. Sen kom jag på att problemet är att jag reagerar reflexmässigt och det är det som är det verkliga problemet. Hur råder man bot på detta?

Jag vet inte.

Själv så ansträngde jag mig att försöka se en större bild, så att säga, mera av bakgrund och förstå hur andra tänker och känner. Jag började läsa någon enstaka artikel på Aftonbladet, som exempel, och när jag märkte att jag reagerade negativt så ansträngde jag mig för att inte bara trycka bort skiten. Jag började i stället läsa och försöka förstå skribentens logik och tankar.

Detta vad jag gjorde kanske hjälpte mig. Jag vet inte. Idag är jag i alla fall mer intresserad av min omvärld och av olika ämnen. Det jag med all säkerhet vet är att ointresset och ledan sitter i skallen. Det går inte att säga, simsalabim, känn mer intresse och genom ett trollslag gör man det.
Citera
2025-05-29, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Då sjunger man blues.

Bra tips.
Citera
2025-05-29, 09:01
Medlem
Longest-covids avatar
Existerar det människor som du skulle tycka va intressanta att umgås med, lyssna på och inspireras av?
Kan du söka upp platser och miljöer där såna människor finns?
Är du nöjd med vem du är och var du befinner dig i livet?
Citera
2025-05-30, 08:04
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Oftast så känner man sig ju såpass välvilligt inställt och intresserad av sina medmänniskor att man genuint gillar att lyssna på deras tankar och upplevelser även om upplevelserna i sig inte är relevanta för en. Om du känner att andra ska underhålla dig med sina liv så tänker du ju rätt pompöst och trassligt. Kanske är du deprimerad, kanske tycker du för lite om de människor som du omger dig av, oavsett så ligger ansvaret på dig och inte resten av mänskligheten när det gäller att göra något åt saken om du inte trivs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in