Citat:
Ursprungligen postat av
nationalmarxist
Typ hela världen är tråkig och intetsägande, och dessutom besvärlig på tusen olika sätt men det är inte mitt fel. Vanligt folk suger då det oftast pratas om vad som gjordes igår, ska hända, vad man tycker i olika frågor, kärnkraft vs vind, nån berättar om ONS och att de har jökat, druckit vin, är på semester i festivalvimmel osv.
Tom höjdaren vice statsminister åkte till Barcelona, och andra snöar in på att rensa Bohusläns stränder från plast, sitta på uteserveringar för att titta på varandra, grilla en flintastek till sommaren, närvarar konserter, brinner för radiostyrda bilar eller frimärkssamling.
Det fins inget nöje i sånt och med vad allmänt folk intresserar sig för. Hur ska vi andra kunna känna glädje/intresse när människor och världen är sån?
Och hur fan kan nån ta sig rätten att påstå att det är jag som är deprimerad/sur/tråkig när det är världen som suger?
Det låter som att du bär på en stark känsla av att världen är både ytlig och besvärlig – inte bara ointressant, utan aktivt krånglig att leva i. Som att allt från vardagligt småprat till samhällsengagemang mest känns som brus eller teater, där ingenting riktigt betyder något på djupet. Och samtidigt är det som om världen kräver att man spelar med – följer koderna, intresserar sig för rätt saker, håller med om vad som är “roligt” eller “viktigt”.
Att någon då påstår att
du är tråkig eller deprimerad kanske blir som ett hån, som om de missar att det faktiskt är din känslighet eller ditt djup som gör att världen känns så tom – inte att du saknar något, utan kanske snarare att du ser något andra inte ser.
Jag fastnade också för att du beskrev världen som
besvärlig. Det fick mig att undra om det där motståndet du känner – att livet känns friktionstätt, trögt, som en plats där man inte riktigt får plats – också bär på spår av något tidigare? Som om världen kanske inte bara är ointressant utan har varit orättvis, oförstående eller till och med sårande?
Vad tror du — är det här något du har känt länge? Och finns det något som
har känts levande för dig, även om det inte passar in i det vanliga?