• 1
  • 2
2025-05-26, 07:50
Medlem
Jag har sett många olika videor från pågående krig runt om i världen. Men jag har aldrig sett något så brutalt som det ukrainska folket.

Till exempel i inbördeskriget i Sudan, i Myanmar eller mellan Israel och Hamas, är det strider mellan stridsvagnar, artilleri mot artilleri, soldater mot soldater – det känns ändå mänskligt på något sätt.

Men Ukraina är annorlunda. De massproducerar billiga FPV-drönare och använder dem som självmordsdrönare för att döda människor. Det verkar som om de är besatta av att döda. "Det var ukrainarna som först modifierade kommersiella FPV-drönare till kamikazedrönare, utrustade dem med sprängämnen och använde dem i strid för att döda soldater. De har ingen mänsklighet alls. Jag undrar om denna brutalitet har sitt ursprung i deras historiska kosackkultur, som också var känd för sin vildhet.

Andra länder slåss utan drönare, ansikte mot ansikte – mer mänskligt.

Men ukrainarna verkar ha ett behov av att döda så många som möjligt, till varje pris. Det känns väldigt obehagligt att se.

Om du inte tror mig, titta på videor från andra krig. Det finns inget folk som krigar så brutalt som ukrainarna.
Citera
2025-05-26, 08:04
Medlem
Vad är skillnaden mot att använda "traditionella" bomber/robotar menar du? Gillar du inte att det blir för lätt att döda dina rysskompisar?
Citera
2025-05-26, 08:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
…för att de är under attack?
Alla krig kommer i fortsättningen använda bombdrönare då det är en billig lösning.

Jag vet inte om jag håller med om att ukrainska soldater är mer brutala än t ex IS.

Vad gör Hamas med sina fångar t ex?
Citera
2025-05-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag har sett många olika videor från pågående krig runt om i världen. Men jag har aldrig sett något så brutalt som det ukrainska folket. Tänk också på att det helt enkelt kommer ut fler videor från Ukraina än från Ryssland.
Då har du inte sett mycket.
Citat:
Till exempel i inbördeskriget i Sudan, i Myanmar eller mellan Israel och Hamas, är det strider mellan stridsvagnar, artilleri mot artilleri, soldater mot soldater – det känns ändå mänskligt på något sätt.
Hur i hela världen känns det "mänskligt"???
Citat:
Men Ukraina är annorlunda. De massproducerar billiga FPV-drönare och använder dem som självmordsdrönare för att döda människor.
Så gör även ryssarna. Det kallas tekniks utveckling.
Citat:
Det verkar som om de är besatta av att döda.
Vad hade du själv gjort för att försvara dig mot en numerärt överlägsen fiende?
Citat:
Det var ukrainarna som först modifierade kommersiella FPV-drönare till kamikazedrönare, utrustade dem med sprängämnen och använde dem i strid för att döda soldater. De har ingen mänsklighet alls.
De dödar soldater, inte vem som helt, och de bryter inte bot krigskonventioner i någon större utsträckning - till skillnad från ryssarna.
Citat:
Jag undrar om denna brutalitet har sitt ursprung i deras historiska kosackkultur, som också var känd för sin vildhet.
Troligen inte, snarare ett uttryck för självförsvar.
Citat:
Vad är "mer mänskligt" med det? Också brutalt, men på ett annat sätt.
Citat:
Men ukrainarna verkar ha ett behov av att döda så många som möjligt, till varje pris.
Allt talar för det omvända: Ukraina siktar in sig mot militära mål, medan Ryssland till stor del även dödar civilbefolkning. Där kan vi snacka om brutalitet.
Citat:
Det känns väldigt obehagligt att se.
Ja, krig är obehagligt.
Citat:
Om du inte tror mig, titta på videor från andra krig. Det finns inget folk som krigar så brutalt som ukrainarna.
Du kanske har blandat ihop videor; Ryssarna är mycket brutalare - svårt att tro att de hela tiden siktar och träffar så dåligt att de råkar träffa civila må istället för militära.
Citera
2025-05-26, 08:57
Medlem
Citat:
Jag har sett många olika videor från pågående krig runt om i världen. Men jag har aldrig sett något så brutalt som det ukrainska folket.

Men Ukraina är annorlunda. De massproducerar billiga FPV-drönare och använder dem som självmordsdrönare för att döda människor. Det verkar som om de är besatta av att döda. "Det var ukrainarna som först modifierade kommersiella FPV-drönare till kamikazedrönare, utrustade dem med sprängämnen och använde dem i strid för att döda soldater. De har ingen mänsklighet alls. Jag undrar om denna brutalitet har sitt ursprung i deras historiska kosackkultur, som också var känd för sin vildhet.

Men ukrainarna verkar ha ett behov av att döda så många som möjligt, till varje pris. Det känns väldigt obehagligt att se.

Jag har sett tusentals videofilmer och kan säga att en väldigt stor del av drönarattackerna är mot militär utrustning och drönarkriget sparar även på ukrainska liv. Så brutaliteten här handlar väldigt mycket om att de använder drönarna för att stoppa pågående attacker.

Egentligen spelar det väl ingen roll om det är en kula, drönare eller en granat, mina eller något annat som dödar den som anfaller. Försvarets uppgift är att stoppa attacken innan fienden når fram och dödar de som är i försvaret.

Så ja, krig är brutalt och även nu ser vi att det blir brutalt effektivt. Många ryska anfall har slutat med 50% förluster eller ännu mer.
Citera
2025-05-26, 10:00
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Då har du inte sett mycket.

Hur i hela världen känns det "mänskligt"???

Så gör även ryssarna. Det kallas tekniks utveckling.

Vad hade du själv gjort för att försvara dig mot en numerärt överlägsen fiende?

De dödar soldater, inte vem som helt, och de bryter inte bot krigskonventioner i någon större utsträckning - till skillnad från ryssarna.

Troligen inte, snarare ett uttryck för självförsvar.

Vad är "mer mänskligt" med det? Också brutalt, men på ett annat sätt.

Allt talar för det omvända: Ukraina siktar in sig mot militära mål, medan Ryssland till stor del även dödar civilbefolkning. Där kan vi snacka om brutalitet.

Ja, krig är obehagligt.

Du kanske har blandat ihop videor; Ryssarna är mycket brutalare - svårt att tro att de hela tiden siktar och träffar så dåligt att de råkar träffa civila må istället för militära.
Löjligt... Ryssarna har tagit extrem hänsyn till civila under det här kriget (Jämfört med krigen i Kaukasus, Israel i Gaza osv.)
Ukrainare och Ryssar har mer gemensamt än vad dom skiljer dem åt. De är lika efterblivna, brutala och bryter precis lika mycket mot krigets lagar när det gäller krigsfångar (det gör för övrigt alla numera).
Ryssland invaderade vilket motiverar sanktionerna mot dem men ingen kommer någonsin att "vinna" det här kriget.
Citera
2025-05-26, 11:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Ukrainare är ett stolt folk och har länge hatat ryssar. Därför var invasionen ett ypperligt tillfälle att leva ut dessa egenskaper. Att Putin inte förstod eller bortsåg från det är djupt efterblivet. Ukrainare kommer med glädje att fortsätta slakta ryssar så länge tillfället ges.
Citera
2025-05-26, 11:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ja, det är för jävligt för er stackars ryssar. Stick ut ur Europa så slipper ni få drönare i huvudet. Östra sidan av ural är var ni hör hemma, uppfattat?
Citera
2025-05-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ukrainare är ett riktigt skitfolk. Lågintelligenta gopniks från bonnvischan. Halva landet är en leråker så där hittar man inte mycket högkultur. Och dumma människor är ofta brutala.

Vi får hoppas att Putin betvingar så stor del av landet som möjligt. Bäst vore naturligtvis en annektering av hela ”landet”. Ukraina har förverkat sin rätt till existens genom de här tre åren av krigsbrott och attacker på civila. Skurkar och banditer.
Antar att du aldrig varit i Ryssland? Det är ett riktigt skräpland om något. Ett självständigt Ukraina har ändå en chans, men under Ryssland är det enbart mörker.
Citera
2025-05-26, 11:51
Medlem
Därför att ryssar är så primitiva att dom skickar in mängder med helt oskyddade soldater som taktik. Då blir det ju så här. Låt soldaterna stanna hemma i stället så kommer ju alla att överleva.
Men på tal om brutalt så antar jag att jdu inte sett konsekvenserna efter valfritt krig söder om Sahara. Där pratar vi brutalitet.
Citera
2025-05-26, 11:55
Medlem
grasuggan99s avatar
Misstänker att huvudanledningar är att drönarna biter bra på ryssarna. Ryssarna har ju dött i drivor hittills utan att knappt komma någonstans på 3 år. Verkar som att ukrainarna producerar enorma mängder drönare med stor sprängkraft nu. Så ryssen med Putin i spetsen har satt sig i en jäkligt dum sits här.
Citera
2025-05-26, 12:00
Medlem
Citat:

Googla "glidbomb", ditt putinrunkande as!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in