2025-05-25, 05:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malahim
Det som förbryllar mig är hur mycket laget ömsat skinn. Om den tidigare varit beroende av McDai och ett bra powerplay är de nu bäst fem mot fem och har ett betydligt större djup än Dallas. Att de gjort tre shootouts på fyra matcher mot Vegas och nu Dallas beror inte så mycket på att Skinner varit spektakulär utan främst att de varit exemplariska defensivt. Och alla tycks bidra. Draisaitl blockerade tre skott i natt. Hyman leder antalet hits med 99 (näst bäst är Sam Bennett i Cats med 72). Hyman hade 59 hits under hela grundsäsongen. Torontos stjärnor borde kanske tittat på Oilers för att förstå vad som krävs för att gå långt i ett slutspel.
Jag tror du är rätt ut i ditt tänk. Lag som vinner nu i slutspel vs förlorarna. Toronto hade inte förmågan att ändra sitt spel. Matthews/ Marner fick kritik för sin oförmåga att bidra.
Och Edmonton/Dallas/Florida har tvärtom steppat upp sig flera steg under slutspelet.

Och jag tycker det blir för mycket fokus på individuella spelare istället för laget och deras hela prestation.
Och jag tänker att tränarens roll att kunna förändra spelbilden och få spelare att spela "slutspelshockey" är nyckeln till bucklan.

Visst alla spelare har inte förmågan till det, men är det deras förmåga som brister eller stabens misslyckade upplägg som är svaret?

Washington, Toronto, Winnipeg och Vegas var segrarna i respektive division. Inget av lagen hade något att hämta i slutspelet. För att spelarna svek eller stabens oförmåga att förändra spelet och höja motivationen?

Tycker man kan lägga in tre kronor i detta resonemang. Vi når sällan långt I de stora turneringarna. Och enligt mig beror de på tränarens totala oförmåga till förändring av spelet och motivation till spelarna. De kör sitt system som funkar när det är vanlig match, men när cirklarna rubbas och det blir sk slutspels hockey då faller hela systemet och alla blir passiva för att de har inget att komma ned. Fan hur många gånger man sett dem tugga på med samma uppställningen och samma system ända till det bittra slutet.

Så Maurice, Knoblauch, DeBoer de kan ställa om laget och "ömsa skinn" . Och sen har lagen GM som byggt laget med rätt spelare. Så min huvud tes är. Spelarna är så pass skickliga så de klarar av olika sorters spel, mottaglig för att tagga till är de oxå då de alla har en vinnarskalle där någonstans, men det krävs att någon är bra att plocka fram den har för många minskat med åren. Särskilt kanske för de stora stjärnorna.
Lång inlägg skrivet från ett rörigt huvud hoppas det blev begripligt mina tankar.
Citera
2025-05-25, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Det blir bara att mer överskattade spelare får plats i lagen. Cap höjning kan jämföras med att t.ex Vancouver behållit både Miller och Pettersson,men hade laget varit bättre?

Tror vi får leva med att lagen som trejdar, draftar och har en GM som petar eller fejkar en skada för kommande slutspel som en del av Nhl.

Samtidigt kan ju det ge rum för många Ahl spelare att visa upp sig.

Så är det.

Jag tror leafs kan gå hela vägen nästa år, bara dom har vett på att sjukskriva Marner och matthevs vid nyår.
Citera
2025-05-25, 11:57
Medlem
Floridas franchise spelare Jesper Boqvist banade vägen för att Florida plocka hem de. Finns ingen glöd i finska Carolina, finns ingen chans att de vänder detta. Speciellt inte när Fast är skadad.
Citera
2025-05-25, 12:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malahim
Det som förbryllar mig är hur mycket laget ömsat skinn. Om den tidigare varit beroende av McDai och ett bra powerplay är de nu bäst fem mot fem och har ett betydligt större djup än Dallas. Att de gjort tre shootouts på fyra matcher mot Vegas och nu Dallas beror inte så mycket på att Skinner varit spektakulär utan främst att de varit exemplariska defensivt. Och alla tycks bidra. Draisaitl blockerade tre skott i natt. Hyman leder antalet hits med 99 (näst bäst är Sam Bennett i Cats med 72). Hyman hade 59 hits under hela grundsäsongen. Torontos stjärnor borde kanske tittat på Oilers för att förstå vad som krävs för att gå långt i ett slutspel.

Tänker att med drai och Jesus så finns det potential att vara bäst i alla möjliga spelformer. Dagar pucken studsar med dom blir det väldigt svårt för motståndarna.

Motstånd är nästan beroende av att Skinner har en skitkväll och att offensiven är mänsklig.

Att stjärnorna i Oilers täcker skott kanske är en positiv effekt av att ha en svajig målvakt, McDavid tänker att han hellre tar smällen än att chansa och låta pucken gå mot mål.

Men det är lite långsökt och förmodligen bara en halvsanning.

Tror ni tar ett stadigt grepp ikväll om serien.
Citera
2025-05-25, 13:14
Medlem
PastorLULs avatar
Läste att Carolina nu har förlorat senaste 15 konferensfinalerna de spelat. 0-15, sinnessjukt.
Intressant hur det kan låsa sig så totalt för ett lag.
Citera
2025-05-25, 13:52
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Floridas franchise spelare Jesper Boqvist banade vägen för att Florida plocka hem de. Finns ingen glöd i finska Carolina, finns ingen chans att de vänder detta. Speciellt inte när Fast är skadad.
Finska Carolina

https://yle.fi/a/7-10078499

NHL-slutspelet, östra konferensfinalen 3/7
Florida Panthers–Carolina Hurricanes 6–2
FLA: Eetu Luostarinen 0+0, +/-0, 3.30
FLA: Anton Lundell 0+1, +1, 15.14
FLA: Niko Mikkola 2+0, +2, 15.09
FLA: Aleksander Barkov 2+1, +4, 17.11
CAR: Sebastian Aho 0+1, -3, 18.52
CAR: Jesperi Kotkaniemi 0+1, -1, 15.25

Florida leder matchserien med 3–0. Fyra segrar behövs

6p av finländarna i Florida, men det var Jeppe som gjorde det
Citera
2025-05-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Finska Carolina

https://yle.fi/a/7-10078499

NHL-slutspelet, östra konferensfinalen 3/7
Florida Panthers–Carolina Hurricanes 6–2
FLA: Eetu Luostarinen 0+0, +/-0, 3.30
FLA: Anton Lundell 0+1, +1, 15.14
FLA: Niko Mikkola 2+0, +2, 15.09
FLA: Aleksander Barkov 2+1, +4, 17.11
CAR: Sebastian Aho 0+1, -3, 18.52
CAR: Jesperi Kotkaniemi 0+1, -1, 15.25

Florida leder matchserien med 3–0. Fyra segrar behövs

6p av finländarna i Florida, men det var Jeppe som gjorde det

Boqvist har nyss kommit tillbaka men dominerar ändå som att han inte varit borta. De sticker i ögonen på er finnländare
Citera
2025-05-25, 18:34
Medlem
sebastian_s avatar
Glöm inte att det är tidig match idag. 21.00.
Citera
2025-05-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Glöm inte att det är tidig match idag. 21.00.
Äntligen en slutspelsmatch som inte går mitt i natten. Hintz borta, tufft för Dallas. Oskar Bäck går in istället.
Citera
2025-05-26, 00:23
Medlem
sebastian_s avatar
Där ser man. Mcdavid skjuter högt och då gör han två mål. Fortsätt sikta på ribban typ så kommer det här blir hur bra som helst.

Otroligt att hans 22 poäng på 14 matcher i det här slutspelet ( och ledning i poängligan) drar ner hans snitt sen slutspelet 2021 fram tills nu. Det visar vilken otrolig prime han har haft och har.

Rantanen är för övrigt slut. 0 mål på 5 matcher. Han behöver Mackinnon som driver hans kedja.
Citera
2025-05-26, 00:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorLUL
Läste att Carolina nu har förlorat senaste 15 konferensfinalerna de spelat. 0-15, sinnessjukt.
Intressant hur det kan låsa sig så totalt för ett lag.
De kommer bara bli en parantes under den här eran trots ganska fantastiska framgångar sen 2019. Jag undrar om något annat lag har gått lika långt lika många gånger utan att någon bryr sig eller har några minnen från det.
Citera
2025-05-26, 07:28
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Där ser man. Mcdavid skjuter högt och då gör han två mål. Fortsätt sikta på ribban typ så kommer det här blir hur bra som helst.

Otroligt att hans 22 poäng på 14 matcher i det här slutspelet ( och ledning i poängligan) drar ner hans snitt sen slutspelet 2021 fram tills nu. Det visar vilken otrolig prime han har haft och har.

Rantanen är för övrigt slut. 0 mål på 5 matcher. Han behöver Mackinnon som driver hans kedja.
Rantanen har fått soppatorsk då han inte har en spelare av Mackinnons klass att dra fördel av
Rantanen blir således inte första finne att vinna Conn Smythe Trophy som någon finländare tidigare i tråden drömt om.
Blir nog Florida och Edmonton i final, lutar åt Florida om inte McDavid presterar på toppen av sin förmåga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in