Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
Notera dock att Sydafrika har högst antal privata säkerhetsföretag i världen. Nästan alla vita bor i områden med beväpnade vakter 24/7 osv. Utan det skulle antalet mördade vara mycket högre.
Javisst är det så. Även kineserna som håller till där hyr säkerhetsvakter.
Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Jag tycker man slänger sig med folkmord lite hur som. Om vi jämför med självklara folkmord så inte. Men med det urvattnade sätt vi i dag använder ordet så varför inte folkmord.
Malemas parti är tredje störst och växande som jag förstår det. Vad händer om han får mer makt? Varför är man så slapp mot honom? De svarta som mördas är unga män. De vita som mördas är pensionärer och familjer, bönde och medelklass, folk som i regel inte drabbas av kriminellt dödligt våld.
Trump är rätt slarvig med fakta, ingen nyhet
Men man vill knappt nämna Malema i medierna. Struntar att rapportera om det som är riktigt i hans kritik för att i stället fokusera på en av de pappret han höll i handen. Hur är de så säkra på att det var en bild just från Kongo. Måste finnas tusentals bilder på liksäckar. Är hela artikeln från Kongo eller bara bilden?
Det känns som det är viktigare att sätta dit Trump en att belysa situationen i Sydafrika.
Nej, jag vill inte kalla det folkmord, men inte alla flyktingar flyr från folkmord. Är folkmord enbart ett krav när det gäller vita flyktingar, hur rasistiskt är inte det.
Jag är ganska säker på att Trump har gjort en väl avgjord avvägning vad som varit lämpligt här. Man kan inte som utländsk ledare lägga sig i ett lands inrikespolitik.
Det anses vara ett diplomatiskt övertramp. Man ska inte lägga sig i andra länders interna inre angelägenheter heter det ju.
Med att göra så här så adresserar Trump åtminstone problemet på ett indirekt sätt.
Att Sydafrika inte ska känna sig direkt utpekad, men samtidigt får en liten diskret vink om vart vi lutar.
På så vis så håller sig Trump till det sedvanliga diplomatiska protokollet, att bemöta statsöverhuvudet
på ett rakt sätt.
Och jag tror att främsta anledningen är att USA och Sydafrika vill få till handelsavtal men samtidigt använder Trump avtalet som en hävstång på att brottsligheten i Sydafrika måste åtgärdas.
Klart som fan att USA inte vill skicka soldater till ännu ett inbördeskrig i fjärran land.
Det är farligt för hela Afrika om denna kriminalitet får växa ohämmat.
Som det nu är så växer smugglingen i alla världens hamnar okontrollerat.
Amnesty skriver tex att Sydafrika är ett farligt land för journalister, som blir inspärrade i åratal utan rättegång:
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/05/media-freedom-under-threat/
Citat:
East and Southern Africa: Journalists targeted amid ongoing crackdown on media
Authorities across East and Southern Africa continued to impose severe restrictions on the right to freedom of expression and media freedom over the past year, said Amnesty International on World Press Freedom Day.
The human rights organization documented widespread intimidation, harassment and detention of journalists in countries throughout the region. Authorities continued to target and brutally crackdown on those who dared to report on corruption allegations and human rights violations.
Om vita journalister åker till Sydafrika och vill rapportera från områden med mycket våld, så kan de råka mycket illa ut.
Express-kidnappningar lär visst förekomma där, särskilt värdefull är ju en riktig "viting".
Inte minst att sydafrikansk polis kan stoppa alla sådana försök till att journalisterna besöker sådana områden, typ ?
Det blir ju en huvudvärk för polisen också på samma gång ?