2025-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Notera dock att Sydafrika har högst antal privata säkerhetsföretag i världen. Nästan alla vita bor i områden med beväpnade vakter 24/7 osv. Utan det skulle antalet mördade vara mycket högre.

Troligen för nu är det är främst fattiga svarta i vissa städer som mördas. De har inte råd att betala för skydd. Det mördades 26 000 personer 2024 (Wiki). Sista kvartalet under 2024 mördades 13 "farmare". En av dem var vit.

Sydafrika har många problem. Ett av dem är grovt våld. Men det är inte samma sak som folkmord av vita. Om vi ska räkna antal så begås det folkmord på fattiga svarta i av vita i SA.

Det enda Trumps uttalande bevisar är att han är en rasist.
Citera
2025-05-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Var i videon syns liksäckar?

https://x.com/WhiteHouse/status/1925232291220951370?t=xXFlwzYaricARwzZ027k_Q&s=19

Trump nämner att det är gravar ja men samtidigt i videon från Vita Huset står det att varje kors representerar en mördad farmare.

Är budskapet nullifierat för att Trump säger att det är gravar just där och inte att de representerar ett mord på en farmare.
Ja budskapet blir fullständigt nullifierat om slänger sig med lögner och dimridåer. Man framställer sig dessutom som ett sinnesslött mähä om man vill släta över detta. Trumps utspel är ett självmål av episka proportioner då det inte är speciellt svårt att kritisera Sydafrika med sanningsenlig fakta för att inte göra mer för att stävja våldet i landet.
Citera
2025-05-25, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja budskapet blir fullständigt nullifierat om slänger sig med lögner och dimridåer. Man framställer sig dessutom som ett sinnesslött mähä om man vill släta över detta. Trumps utspel är ett självmål av episka proportioner då det inte är speciellt svårt att kritisera Sydafrika med sanningsenlig fakta för att inte göra mer för att stävja våldet i landet.

Om landets styre inte vill anklagas för folkmord kanske de inte heller ska tillåta att landets tredje största parti går till val på slogan "Kill the boers, Kill the farmers" ?
Citera
2025-05-25, 21:50
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Troligen för nu är det är främst fattiga svarta i vissa städer som mördas. De har inte råd att betala för skydd. Det mördades 26 000 personer 2024 (Wiki). Sista kvartalet under 2024 mördades 13 "farmare". En av dem var vit.

Sydafrika har många problem. Ett av dem är grovt våld. Men det är inte samma sak som folkmord av vita. Om vi ska räkna antal så begås det folkmord på fattiga svarta i av vita i SA.

Det enda Trumps uttalande bevisar är att han är en rasist.
Svarta utgör 80% medan vita utgör 7% av befolkningen i Sydafrika.
Citera
2025-05-25, 22:14
Medlem
Public Enemys avatar
Trump är som vanligt ute och cyklar.
Hur fan kan man rösta fram en president som helt skiter i fakta och bara tar beslut efter vad han "tror" för tillfället. Och han verkar ha väldig otur med vad han tror hela tiden.
Maken till dålig ledare har man väl aldrig sett.
Citera
2025-05-25, 22:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Svarta utgör 80% medan vita utgör 7% av befolkningen i Sydafrika.

Ja men då så! Då handlar det såklart om folkmord när EN vit farmare dödades under sista kvartalet 2024.
Citera
2025-05-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz
Jag har bott i Sverige sen jag var två, så i stort sett hela mitt liv men jag har halva släkten i USA och är det minst en gång varje år. Och jag ÄR amerikansk medborgare ditt fyllo.

Jaha, så för att du jobbat på McDonalds i 25 år så tror du att du vet hur det fungerar i USA? Haha 🤣

Du vet det svt berättat för dig boomer, inget annat. Kan slå vad om att du aldrig satt foten utanför hålan du kommer ifrån. Du kör med samma gamla uttjatade klyschor om republiker som okunniga alltid gör och när ni börjar köra dom VET man att att ni inte har något att komma med, annars hade ni gjort det.

Det är lägsta formen av argumentation när man börjar anklaga den andra parten för att vara outbildad och förstärka stereotyper. Precis på samma sätt som det påstås att de flesta med åsikter åt vänster i större utsträckning lider av psykiska sjukdomar. När det handlar om så stora grupper går det helt enkelt inte generalisera på det sättet. Det var dock det absolut första du gjorde och det talar inte direkt för att du är någon större tänkare. 🤪

Du är en indoktrinerad gammal gubbe som saknar relevans.

Sen eftersom du är ett sånt geni borde du veta att det är "loser" och inte "looser". Det hade du vetat om du lärt dig engelska i skolan och inte på internet, Einstein 🤣

Jag är ingenjör. Du går i skolan. Hälsar du på en gång per år? Träffar kusinerna?
Jag tror du är mer svensk än du tror. Hur har du det med religionen?
Citera
2025-05-25, 23:34
Medlem
MrsEjPKs avatar
Precis som jag trodde .HELT nedtystat av main stream media.

För att svarta är RASISTER & MÖRDAR vita går ju emot hela deras vita är rasister agenda .

Go Trump ! Ut med fakta ! Önskar vi hade han som stadsminister här.Då jävlar skulle det bli ordning & reda ! 👊🇸🇪
Citera
2025-05-26, 00:08
Medlem
Citat:
Om landets styre inte vill anklagas för folkmord kanske de inte heller ska tillåta att landets tredje största parti går till val på slogan "Kill the boers, Kill the farmers" ?
Då kan man ju driva den frågan i stället mot president i stället för att trumpeta ut låtsasfakta från röven och framställa det som sanning. Du måste väl själv inse att det inte ser bra ut att framställa bilder från Kongo så som att de vore från Sydafrika.
Citera
2025-05-26, 00:23
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ge mig ett exempel på ett lyckat svart land?
Varför vill alla svarta till vita länder?

Botswana är faktiskt ett välfungerande land som till 97 procent befolkas och helt och hållet styrs av negrer. De har lyckats undvika konflikt med de vita, tagit till sig mycket av den europeiska civilisationens fördelar, men anpassat den efter sina egna traditioner. Deras ledare tycks ha besuttit ett icke föraktligt mått av visdom, ända fram tills idag.

Med det sagt är Botswana naturligtvis ett undantag från det typiska negerkaoset och det lär bli svårt att upprepa på annat håll. Rent generellt vill svarta till vita länder därför att vi bygger bättre samhällen än de. Detsamma gäller araber och andra bruna folkslag.
Citera
2025-05-26, 00:52
Medlem
Citat:
Notera dock att Sydafrika har högst antal privata säkerhetsföretag i världen. Nästan alla vita bor i områden med beväpnade vakter 24/7 osv. Utan det skulle antalet mördade vara mycket högre.

Javisst är det så. Även kineserna som håller till där hyr säkerhetsvakter.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tycker man slänger sig med folkmord lite hur som. Om vi jämför med självklara folkmord så inte. Men med det urvattnade sätt vi i dag använder ordet så varför inte folkmord.

Malemas parti är tredje störst och växande som jag förstår det. Vad händer om han får mer makt? Varför är man så slapp mot honom? De svarta som mördas är unga män. De vita som mördas är pensionärer och familjer, bönde och medelklass, folk som i regel inte drabbas av kriminellt dödligt våld.

Trump är rätt slarvig med fakta, ingen nyhet
Men man vill knappt nämna Malema i medierna. Struntar att rapportera om det som är riktigt i hans kritik för att i stället fokusera på en av de pappret han höll i handen. Hur är de så säkra på att det var en bild just från Kongo. Måste finnas tusentals bilder på liksäckar. Är hela artikeln från Kongo eller bara bilden?

Det känns som det är viktigare att sätta dit Trump en att belysa situationen i Sydafrika.

Nej, jag vill inte kalla det folkmord, men inte alla flyktingar flyr från folkmord. Är folkmord enbart ett krav när det gäller vita flyktingar, hur rasistiskt är inte det.

Jag är ganska säker på att Trump har gjort en väl avgjord avvägning vad som varit lämpligt här. Man kan inte som utländsk ledare lägga sig i ett lands inrikespolitik.

Det anses vara ett diplomatiskt övertramp. Man ska inte lägga sig i andra länders interna inre angelägenheter heter det ju.

Med att göra så här så adresserar Trump åtminstone problemet på ett indirekt sätt.
Att Sydafrika inte ska känna sig direkt utpekad, men samtidigt får en liten diskret vink om vart vi lutar.

På så vis så håller sig Trump till det sedvanliga diplomatiska protokollet, att bemöta statsöverhuvudet
på ett rakt sätt.

Och jag tror att främsta anledningen är att USA och Sydafrika vill få till handelsavtal men samtidigt använder Trump avtalet som en hävstång på att brottsligheten i Sydafrika måste åtgärdas.
Klart som fan att USA inte vill skicka soldater till ännu ett inbördeskrig i fjärran land.

Det är farligt för hela Afrika om denna kriminalitet får växa ohämmat.
Som det nu är så växer smugglingen i alla världens hamnar okontrollerat.

Amnesty skriver tex att Sydafrika är ett farligt land för journalister, som blir inspärrade i åratal utan rättegång:
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/05/media-freedom-under-threat/

Citat:
East and Southern Africa: Journalists targeted amid ongoing crackdown on media
Authorities across East and Southern Africa continued to impose severe restrictions on the right to freedom of expression and media freedom over the past year, said Amnesty International on World Press Freedom Day.

The human rights organization documented widespread intimidation, harassment and detention of journalists in countries throughout the region. Authorities continued to target and brutally crackdown on those who dared to report on corruption allegations and human rights violations.

Om vita journalister åker till Sydafrika och vill rapportera från områden med mycket våld, så kan de råka mycket illa ut.
Express-kidnappningar lär visst förekomma där, särskilt värdefull är ju en riktig "viting".

Inte minst att sydafrikansk polis kan stoppa alla sådana försök till att journalisterna besöker sådana områden, typ ?

Det blir ju en huvudvärk för polisen också på samma gång ?
Citera
2025-05-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10

Msm tar upp Trumps fel, informationen om att hur rasistiska svarta är går fram till den tysta majoriteten. Trollning kallas det för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in