2025-05-24, 20:40
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doc-who
Kommer ju in nu och loggar in men då kommer då till en ruta med ett PGP meddelande från Arch.

Saknar resurser just ju nu för o kunna avkryptera det men skulle va intressant om någon kunde komma med mer info vad som står där?

Ska sidan stängas ner, kräva nån workaround lr vad liksom?

Har du tidigare skapat och lagt till en PGP (public key) på ditt konto?

Om nej, skapa ett nytt konto.

Om ja, kopiera den krypterade texten i rutan, avkryptera den, sen finner du en onion-länk med din token för att komma in.

Om du använder kleopatra för PGP så behöver du bara kopiera texten i rutan, sen i kleopatra ta:

Tools -> Clipboard -> Decrypt/Verify.
Tvivlar på att du har flera certifikat (om du använder kleopatra), men om du gör det, välj rätt certifikat för ditt konto på archetyp.
Den clipboard har nu en avkrypterad text. Öppna notepad, word, eller någon annan textbehandlare och klistra in den avkrypterade texten så finner du länken där i.

EDIT:
För de som följt Archetyps sub på Dread vet detta redan, men Archetyp har varit utsatta av en DDoS-attack under ett längre tag nu av ett team som försökt utpressa Archetyp, och har lyckats ta sig förbi DDoS-skyddet.
ASNT, archetyps admin, gav dom dock fingret och fixade nya skydd, och har nu ökat kraven på dels användarnas säkerhet (PGP är nu ett KRAV även på gamla konton), och gjort det svårare för de som gör dessa attacker att komma åt Archetyps mirrors.
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-05-24 kl. 20:43.
Citera
2025-05-24, 21:41
Medlem
doc-whos avatar
Stort tack för guiden, det jag har problem med är att varje gång jag följer instruktionerna så misslyckas det pga att jag "saknar passkey" men förutom mitt AT kontos PW har jag ju inget sådant?
(sry för min okunskap men eftersom jag haft konto där så länge har jag aldrig behövt använda PGP.

Har du nån aning om vad det är som är fel?

(skulle reggat ett nytt men satte in pengar IDAG och några timmar senare hade detta hänt, så känns ju surt o förlora hela inställningen osv.)

Citat:
Ursprungligen postat av LordOfCheese
Har du tidigare skapat och lagt till en PGP (public key) på ditt konto?

Om nej, skapa ett nytt konto.

Om ja, kopiera den krypterade texten i rutan, avkryptera den, sen finner du en onion-länk med din token för att komma in.

Om du använder kleopatra för PGP så behöver du bara kopiera texten i rutan, sen i kleopatra ta:

Tools -> Clipboard -> Decrypt/Verify.
Tvivlar på att du har flera certifikat (om du använder kleopatra), men om du gör det, välj rätt certifikat för ditt konto på archetyp.
Den clipboard har nu en avkrypterad text. Öppna notepad, word, eller någon annan textbehandlare och klistra in den avkrypterade texten så finner du länken där i.

EDIT:
För de som följt Archetyps sub på Dread vet detta redan, men Archetyp har varit utsatta av en DDoS-attack under ett längre tag nu av ett team som försökt utpressa Archetyp, och har lyckats ta sig förbi DDoS-skyddet.
ASNT, archetyps admin, gav dom dock fingret och fixade nya skydd, och har nu ökat kraven på dels användarnas säkerhet (PGP är nu ett KRAV även på gamla konton), och gjort det svårare för de som gör dessa attacker att komma åt Archetyps mirrors.
Citera
2025-05-24, 22:32
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfCheese
EDIT:

Aha så det är därför det är konstanta DDoS-attacker mellan varven, tack för info! Har undrat varför Arch varit så drabbat och om det varit konkurrenter, myndigheter eller nått annat som ligger bakom attackerna. Lyckligtvis fixar ASNT alltid allt relativt fort, bra att han/de inte ger efter för utpressning.
Citera
2025-05-24, 22:34
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doc-who
Stort tack för guiden, det jag har problem med är att varje gång jag följer instruktionerna så misslyckas det pga att jag "saknar passkey" men förutom mitt AT kontos PW har jag ju inget sådant?
(sry för min okunskap men eftersom jag haft konto där så länge har jag aldrig behövt använda PGP.

Har du nån aning om vad det är som är fel?

(skulle reggat ett nytt men satte in pengar IDAG och några timmar senare hade detta hänt, så känns ju surt o förlora hela inställningen osv.)

Gör följande för att få åtkomst till ditt gamla konto:

Ladda ner kleopatra:

https://www.gpg4win.org/download.html
(tekniskt sett så är kleopatra bara ett GUI till GPG4WIN så du ska alltså ladda ner hela GPG4WIN och installera det).

Starta kleopatra.
Följ denna guide från 0:48 - 1:16
https://www.youtube.com/watch?v=er11nZlSgbY

(Guiden ovan kan gälla för en äldre version av kleopatra dock, så klicka på "File -> New keypair OpenPGP key pair" om du inte har "New key"-knappen i din version)

NOTERA!!! ANVÄND INTE DINA RIKTIGA UPPGIFTER NÄR DU SKAPAR CERTIFIKATET. E-MAIL-FÄLTET KAN LÄMNAS TOMT.

Högerklicka på ditt certifikat.
Välj "Export" och spara på valfri plats.
Öppna filen du precis sparade med notepad.
Detta är din PUBLIC KEY för det PGP-certifikat du skapade.

Det är denna key du använder för att FÅ krypterade meddelanden.
Alltså, om någon vill skicka ett meddelande till DIG så ska användare kryptera meddelandet med hjälp av denna.
Du registrerar även ett nytt konto med hjälp av denna key.

Gå till Archetyp. Klicka på att skapa ett nytt konto.

Klistra in det i fältet där PGP efterfrågas när du registrerar ett konto hos Archetyp.
Kopiera och klistra in ALL text, inklusive "-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----" och så vidare.

När du väl är vid slutsteget av registreringen så ska du nu få en onion-address med en token för ditt konto för att "aktivera" det. Detta meddelande är dock krypterat med din PUBLIC KEY.

Kopiera det krypterade meddelandet (HELA texten, med alla bindestreck och hela köret).

Gå till kleopatra.
Klicka "Tools".
Klicka "Clipboard".
Klicka "Decrypt/Verify".
Din clipboard (det du kopierat) byts nu ut med en avkrypterad text.

Öppna notepad.
Klistra in texten.

Kopiera adressen. Öppna den i TOR.
Nu har du ett nytt konto.

I övre högra hörnet av Archetyp, klicka på "livbojen" (ikonen som ser ut som en cirkel - det står "Help / Support" om du håller musen över ikonen).
Klicka på knappen "Create Ticket".

Förklara läget att du inte hade en PGP på ditt gamla konto.
Ge dom användarnamnet (login name).
Ge dom de senaste transaktions-ID:s (TXID) du kan hitta för de senaste, säg, 5 insättningarna du gjort till Archetyp, samt vilken Monero-wallet du använt för att föra över pengar till Archetyp. Detta för att verifiera att du är du.
Ge dom även en NY public key som du får skapa till ditt GAMLA konto (följ stegen ovan).

Vänta på svar.

Hur de löser det vet jag inte.
Kanske tar de bort kravet för PGP på ditt konto, eller ber dig om en public key de kan lägga till på ditt gamla konto, eller skickar tillbaka pengarna till samma wallet du skickade pengarna från.

SPARA DINA CERTIFIKAT FRÅN KLEOPATRA PÅ EN SÄKER PLATS!!!
HÖGERKLICKA OCH SPARA ÄVEN DIN "PRIVATE KEY".

Ge ALDRIG ut din PRIVATE KEY till någon.
PUBLIC KEY är den du ger ut för att kunna få krypterade meddelanden.
PRIVATE KEY används för att AVKRYPTERA.

EDIT:

Som du kan ha sett på archetyp.cc, archetyp.love och nya archtyp.su så efterfrågas "Fingerprint".
Du hittar ditt certifikats fingerprint om du dubbel-klickar på certifikatet i kleopatra, eller högerklickar på certifikatet och tar "Details".

Archtyp.su är felstavat med flit.
Se denna tråd på Dread:
http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...c6d604346f03e9
Senast redigerad av LordOfCheese 2025-05-24 kl. 22:53.
Citera
2025-05-25, 11:56
Medlem
st33rs avatar
När jag kommer till archetype via darkweb.wtf - länk ser den här "klicka på den brutna cirkeln" ut så här

https://ibb.co/BVTPNmFf

Brukade de vara sådär otydliga förut? Just den där ser man ju en tydligt. Men tidigare försök såg mer eller mindre alla trasiga ut.
Senast redigerad av st33r 2025-05-25 kl. 11:58.
Citera
2025-05-25, 12:37
Medlem
Archetyp.darkweb.wtf fungerar nu verkar det som, är det någon phishingsida som kommer upp?
Citera
2025-05-25, 13:56
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kykklingmelis
Archetyp.darkweb.wtf fungerar nu verkar det som, är det någon phishingsida som kommer upp?

http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...3593f68e7b995a
Citera
2025-05-25, 20:28
Medlem
Försöker handla på fs, men får upp en röd text där det står att jag har för lite saldo, vilket inte stämmer! Kontaktade supporten häromdagen och dom skrev att dom skulle kolla på det, sen skrev dom att jag skulle försöka igen, sen avslutade dom ärendet. Det går fortfarande inte att handla, fortfarande samma röda text dyker upp när jag lägger beställningar. Suck...

Och arch kommer jag inte in på fortf....
Citera
2025-05-25, 20:42
Medlem
LordOfCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lussebullen666
Försöker handla på fs, men får upp en röd text där det står att jag har för lite saldo, vilket inte stämmer! Kontaktade supporten häromdagen och dom skrev att dom skulle kolla på det, sen skrev dom att jag skulle försöka igen, sen avslutade dom ärendet. Det går fortfarande inte att handla, fortfarande samma röda text dyker upp när jag lägger beställningar. Suck...

Och arch kommer jag inte in på fortf....

Av mina 13 bokmärken till Archetyp så är det endast 2 som inte laddar.
Jag kommer in utan problem via primära adressen:

http://4pt4axjgzmm4ibmxplfiuvopxzf77...wyd.onion/home

Jag kommer även åt Archetyp via 3 av 4, av deras permanenta mirrors:

zjfsopfrwpvqrhiy73vxb6zq7ksyffkzfyow2gmhgvjsseogy6 5uguyd.onion
s4wq4oz66bbyvsv2rg3ixwuwzvoxv226bg3563ptchx7xknelh fu3rqd.onion
uyeygtqorgwxmp4bskauanuiofeh7frv35nvmghni5aihf32z2 7ogqqd.onion
a7mupnlw776xwbt3zcaqrvrje2x44mpmwqszc5zzdseyldpq7f tyzsqd.onion (<--- nere för tillfället)

Här hittar du länkarna.
http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...3593f68e7b995a

Var tar det stopp för dig? Använder du mobil eller dator?
Citera
2025-05-26, 10:33
Medlem
Nu verkar iallafall som att archetyp övervunnit DDoS-helvettet!
Citera
2025-05-26, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av kykklingmelis
Nu verkar iallafall som att archetyp övervunnit DDoS-helvettet!

Whoosh, använder inte ac själv men positivt att allt löste sig! (nu kanske spammet om det minskar också )

Hur länge höll det på? 3-4 veckor?
Citera
2025-05-26, 14:08
Medlem
Har inte handlat på darknet på flera år. Hur är det med upptäcktsrisken nu mera? Vid beställningar av små mängder vid enstaka tillfällen?

Många som åkt på förhör för försök till ringa nark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in