Citat:
Ursprungligen postat av
doc-who
Stort tack för guiden, det jag har problem med är att varje gång jag följer instruktionerna så misslyckas det pga att jag "saknar passkey" men förutom mitt AT kontos PW har jag ju inget sådant?
(sry för min okunskap men eftersom jag haft konto där så länge har jag aldrig behövt använda PGP.
Har du nån aning om vad det är som är fel?
(skulle reggat ett nytt men satte in pengar IDAG och några timmar senare hade detta hänt, så känns ju surt o förlora hela inställningen osv.)
Gör följande för att få åtkomst till ditt gamla konto:
Ladda ner kleopatra:
https://www.gpg4win.org/download.html
(tekniskt sett så är kleopatra bara ett GUI till GPG4WIN så du ska alltså ladda ner hela GPG4WIN och installera det).
Starta kleopatra.
Följ denna guide från 0:48 - 1:16
https://www.youtube.com/watch?v=er11nZlSgbY
(Guiden ovan kan gälla för en äldre version av kleopatra dock, så klicka på "File -> New keypair OpenPGP key pair" om du inte har "New key"-knappen i din version)
NOTERA!!! ANVÄND INTE DINA RIKTIGA UPPGIFTER NÄR DU SKAPAR CERTIFIKATET. E-MAIL-FÄLTET KAN LÄMNAS TOMT.
Högerklicka på ditt certifikat.
Välj "Export" och spara på valfri plats.
Öppna filen du precis sparade med notepad.
Detta är din PUBLIC KEY för det PGP-certifikat du skapade.
Det är denna key du använder för att FÅ krypterade meddelanden.
Alltså, om någon vill skicka ett meddelande till DIG så ska användare kryptera meddelandet med hjälp av denna.
Du registrerar även ett nytt konto med hjälp av denna key.
Gå till Archetyp. Klicka på att skapa ett nytt konto.
Klistra in det i fältet där PGP efterfrågas när du registrerar ett konto hos Archetyp.
Kopiera och klistra in ALL text, inklusive "-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----" och så vidare.
När du väl är vid slutsteget av registreringen så ska du nu få en onion-address med en token för ditt konto för att "aktivera" det. Detta meddelande är dock krypterat med din PUBLIC KEY.
Kopiera det krypterade meddelandet (HELA texten, med alla bindestreck och hela köret).
Gå till kleopatra.
Klicka "Tools".
Klicka "Clipboard".
Klicka "Decrypt/Verify".
Din clipboard (det du kopierat) byts nu ut med en avkrypterad text.
Öppna notepad.
Klistra in texten.
Kopiera adressen. Öppna den i TOR.
Nu har du ett nytt konto.
I övre högra hörnet av Archetyp, klicka på "livbojen" (ikonen som ser ut som en cirkel - det står "Help / Support" om du håller musen över ikonen).
Klicka på knappen "Create Ticket".
Förklara läget att du inte hade en PGP på ditt gamla konto.
Ge dom användarnamnet (login name).
Ge dom de senaste transaktions-ID:s (TXID) du kan hitta för de senaste, säg, 5 insättningarna du gjort till Archetyp, samt vilken Monero-wallet du använt för att föra över pengar till Archetyp. Detta för att verifiera att du är du.
Ge dom även en NY public key som du får skapa till ditt GAMLA konto (följ stegen ovan).
Vänta på svar.
Hur de löser det vet jag inte.
Kanske tar de bort kravet för PGP på ditt konto, eller ber dig om en public key de kan lägga till på ditt gamla konto, eller skickar tillbaka pengarna till samma wallet du skickade pengarna från.
SPARA DINA CERTIFIKAT FRÅN KLEOPATRA PÅ EN SÄKER PLATS!!!
HÖGERKLICKA OCH SPARA ÄVEN DIN "PRIVATE KEY".
Ge ALDRIG ut din PRIVATE KEY till någon.
PUBLIC KEY är den du ger ut för att kunna få krypterade meddelanden.
PRIVATE KEY används för att AVKRYPTERA.
EDIT:
Som du kan ha sett på archetyp.cc, archetyp.love och nya archtyp.su så efterfrågas "Fingerprint".
Du hittar ditt certifikats fingerprint om du dubbel-klickar på certifikatet i kleopatra, eller högerklickar på certifikatet och tar "Details".
Archtyp.su är felstavat med flit.
Se denna tråd på Dread:
http://dreadytofatroptsdj6io7l3xptbe...c6d604346f03e9