2025-05-25, 19:12
Medlem
Såg att Pizzeria Campino i Varberg omsätter 26,3 miljoner om året.

https://alltommat.expressen.se/artiklar/sveriges-20-mest-framgangsrika-pizzerior/

Kan det verkligen stämma?

Om vi betänker att en pizza kostar 200kr så säljs det alltså 131500 pizzor per år.
Det ger 360 pizzor per dygn, dvs 15 pizzor i timmen, dygnet runt hela året.

Tycker det låter lite överdrivet i en kommun (tätorten ca 38000) med ca 70000 invånare (iofs med den siffran så blir det två pizzor per person och år)

Respekt, ändå.. 1 pizza var 4:e minut 24/7/365

Gissar även att detta inte är den enda pizzerian i Varberg.

Hur kommer det sig att Varberg är så pizzatokiga?
Senast redigerad av B.Dowie 2025-05-25 kl. 19:18.
Citera
2025-05-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Såg att Pizzeria Campino i Varberg omsätter 26,3 miljoner om året.

https://alltommat.expressen.se/artiklar/sveriges-20-mest-framgangsrika-pizzerior/

Kan det verkligen stämma?

Om vi betänker att en pizza kostar 200kr så säljs det alltså 131500 pizzor per år.
Det ger 360 pizzor per dygn, dvs 15 pizzor i timmen, dygnet runt hela året.

Tycker det låter lite överdrivet i en kommun (tätorten ca 38000) med ca 70000 invånare (iofs med den siffran så blir det två pizzor per person och år)

Respekt, ändå.. 1 pizza var 4:e minut 24/7/365

Gissar även att detta inte är den enda pizzerian i Varberg.

Hur kommer det sig att Varberg är så pizzatokiga?

Turistsäsongen är bra och Campino kanske är bäst?
Ser också att det finns fler Campino i "närområdet", Kinna och Borås. Kanske ingår de i omsättningen?
Citera
2025-05-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Du har nog missuppfattat hur omsättning funkar. Det inkluderar ju allt, alla varor dom köper, hyran, löner, ja allt.
Omsättning=Vad man har sålt för. Sedan kanske företaget har flera pizzerior, och kanske även andra verksamheter som catering, försäljning av pizzaugnar med mera.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-25 kl. 19:41. Anledning: Felstavning.
Citera
2025-05-25, 19:27
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Omsättning=Vad man har sålt för. Sedan kanske företaget har flera pizzerier, och kanske även andra verksamheter som catering, försäljning av pizzaugnar med mera.
T.ex hyra och löner ingår inte i omsättning?
Citera
2025-05-25, 19:28
Medlem
Citat:
Näe.
Citera
2025-05-25, 19:29
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Näe.
Nu fick jag ont i magen. Har tänkt fel halva mitt liv angående omsättning
Citera
2025-05-25, 19:30
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Nej det går in under kostnader.
Citera
2025-05-25, 19:31
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Nej det går in under kostnader.
Tack för svar. Får ont i magen av att ha trott att allt ingår i omsättning under alla dessa år!
Citera
2025-05-25, 19:35
Medlem
Citat:
Nu fick jag ont i magen. Har tänkt fel halva mitt liv angående omsättning
Haha, sånt händer. Har för mig det finns en tråd i forumet gällande självklara kunskaper som man väldigt sent insett att man alltid haft fel om
Citera
2025-05-25, 19:36
Medlem
Om en pizzeria verkligen gör bra pizzor och får både gott rykte och många stamkunder så kan omsättningen rusa iväg, det är nog lite lättare för en pizzeria också att skala upp då många tar med pizzan hem och omsättningen begränsas då inte av antalet tillgängliga bord såsom på de flesta andra restauranger.

Priset på pizzan är också ganska hög nu, jag tror att det kommer innebära att många pizzerior kommer att gå i konkurs, men de populäraste kommer att öka omsättningen ännu mer. Man vill helt enkelt ha valuta för pengarna och inte köpa en skitpizza för 200 kr.

Som jag uppfattar det så lägger de mest populära pizzeriorna ner väldigt mycket fokus på att hållla en hög och jämn kvalitet och inte lämna någon kund missnöjd.

Har man hög omsättning och de ingredienser som man köper in verkligen går åt, så blir det också lättare att alltid ha fräsch och bra kvalitet på pizzan, medan pizzerior som har färre kunder kanske ganska ofta använder ingredienser som blivit ofräscha med tiden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-25 kl. 19:38.
Citera
2025-05-25, 19:45
Medlem
Onekligen imponerande. 18 anställda, 6 mkr i vinst förra året och 35mkr i eget kapital. Redan 2019 snittade de +20mkr/år.
https://www.allabolag.se/foretag/zine-ab/varberg/restauranger/2K1S3O2I5YH9F
Citera
2025-05-25, 19:48
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Haha, sånt händer. Har för mig det finns en tråd i forumet gällande självklara kunskaper som man väldigt sent insett att man alltid haft fel om
Den ska jag leta upp! haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in