2025-05-25, 15:11
Medlem
VincentLels avatar
Hörde en gubbe sa att ens klocka skall kosta 3 månadslöner. Men är det innan eller efter skatt?

Eller ska man köpa en klocka för viss procent av ens nettoförmögenhet (net worth)?
Citera
2025-05-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Hörde en gubbe sa att ens klocka skall kosta 3 månadslöner. Men är det innan eller efter skatt?

Eller ska man köpa en klocka för viss procent av ens nettoförmögenhet (net worth)?
Du skall köpa den klocka du tror att du kan trivas med och du anser passa din budget.
Sen idag är det väl frågan om alla vill ha en klocka.
Själv är jag elektroingenjör så naturligtvis har jag en mekanisk klocka.
Men den kostade en liten del av min månadsinkomst.
Citera
2025-05-25, 15:17
Medlem
Citat:

Jag skulle inte betala mycket för en klocka idag, själv använder jag mobilens klocka!
Citera
2025-05-25, 15:17
Medlem
Citat:
Hörde en gubbe sa att ens klocka skall kosta 3 månadslöner.

Vad var det för gubbe?

Hade han kostym och slips, eller hade han gulgrön signal väst?
Citera
2025-05-25, 15:27
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du skall köpa den klocka du tror att du kan trivas med och du anser passa din budget.
Sen idag är det väl frågan om alla vill ha en klocka.
Själv är jag elektroingenjör så naturligtvis har jag en mekanisk klocka.
Men den kostade en liten del av min månadsinkomst.

Hmm, jag e datanisse, lutar mot en Spring Drive klocka pga tekniken.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag skulle inte betala mycket för en klocka idag, själv använder jag mobilens klocka!

Tänker att de e rätt värt o spendera en slant på en klocka då är en av få eller enda accessoarer som en karl kan ha utan att vara bög. Men ja du har en poäng i att man har mobilen på sig nästan hela tiden nu för tiden. Sen är de lite kul att placera folk i fack baserat på vilken klocka dom bär.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad var det för gubbe?

Hade han kostym och slips, eller hade han gulgrön signal väst?

Gubben hade en skjorta på sig och var strax över 40 bast.
Citera
2025-05-25, 15:30
Medlem
Citat:

Det finns väl en typisk amerikansk vridning på hur mycket förlovningsringen skal kosta i antal månadslöner. Men för en klocka bör man skita i sådana regler. Har du en dröm, spara ihop till den. Vill du ha en effektiv och bra klocka så kostar det inte mycket.
Citera
2025-05-25, 15:31
Medlem
Styrkelyftares avatar
Det finns inga sådana regler. Det är bara trams.

Köp den klocka du vill ha och trivs med. Svårare än så är det inte.

Personligen älskar jag både Tudor och Oris. Det har blivit många klockor från dessa märken genom åren.
Citera
2025-05-25, 15:52
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Det är 18-årsgräns på Flashback.

OnT: Har du ett intresse för klockor så skulle jag nog snarare säga att den inte bör kosta mer än vad du bekvämt kan spara i tre månader.
Citera
2025-05-25, 15:52
Medlem
ScorchPipes avatar
Palla bry sig. Om jag vore miljadär så hade jag nog gått runt med nån random musse pigg-klocka
Citera
2025-05-25, 15:54
Medlem
En klocka är en status symbol.

Har själv en dyr klocka, blir förundrar över hur många som lägger märke till den, själv har jag aldrig kollat runt på det sättet vad folk har för klocka mer än om den dyker upp framför ansiktet.

Vissa ser redan på håll vad man har för klocka.

Men finns inga mät metoder för vad man ska ha för klocka.
Var på ett bröllop, satt med en bordsdam och en annan snubbe tvärt emot, snubben var mycket trevlig, vi gick ihop riktigt bra, snacka flera timmar med varann, han peka sedan ut sin chef, kolla vad han för klocka? jag kolla, ja en sådan, den är snygg, sedan berätta snubben om hans drömklocka, men den är dyr, den kostar dubbelt mot chefens klocka, jag berätta sedan jag har en sådan klocka, vek upp armen, snubben kolla inte ens reste sig bara upp o gick, han hälsa inte ens när festen var över o alla gick hem.

Tar man då bordsdamen, ang lön/utbildning, hon var lite tung rodd, förstår inte varför man placerat mig med henne, hon satt o skröt om hennes utbildningar, dubbla titlar osv. har sällan stött på en person som pluggat så mycket o satt o skröt om det hela kvällen, visa upp sina smycken, visa bilder på saker hon hade, jag fråga vart bor du? hon berätta, jag berätta vart jag bodde, visa klockan.

Kvinnan blir mycket förbannad, vart jag kommer ifrån är det utbildning som gäller o inte vart man bor o vad man har för accessoarer. Ungefär så kan folk reagera på vad du har för grejer.
Citera
2025-05-25, 16:00
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag har nixietubeklockor :-p de är så coola. Vill egentligen bygga om en vaccum flourecent- panel till ett armbandsur. Typ om man kan komma över riktigt gammal tayima elektronik, stoppa in en arduino och köra de där ljusblåa analoga pixelpanelerna i ett litet klockhus.
Citera
2025-05-25, 16:03
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Så en person på socbidrag kan nöja sig med Festina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in