• 1
  • 2
2025-05-14, 08:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Låter som ts håller på att komplettera för att få sin gymnasieexamen men kört fast. Rimligtvis krävs denna för nästa steg.

Men jag begriper fortfarande inte var flytt-frågan kommer in i det hela?

Ja, så kan det kanske vara. Men ts har ju gjort nivåtest. Sånt gör man väl bara för vissa ämnen, exempelvis matematik och svenska. Då tolkar jag det som att ts inte gått skolan alls förut eller gått skola i annat land. Nivåtest har ju inget med aktuella kurser att göra förutom att bevisa att man kan dessa ämnen för att bli antagen till kurserna om man inte har betyg i exempelvis matematik och svenska. Jag fick intrycket av att ts inte ursprungligen är från Sverige och inte pluggat i Sverige på högstadiet och gymnasiet och därför läser enstaka kurser på Komvux. Svårt att veta, ts ger väldigt lite information.
Citera
2025-05-14, 08:59
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
hej, jag har sök skolor på komvux, innan jag blev antagen så hade man någon möte sedan var man tvungen att söka skola igen. Sedan gjorde jag ett nivå test inför komvux. Så då gick jag på komvux och fick hoppa av komvux utan att läsa klart utbildning.

Pluggade på komvux gjorde prov men fick inte godkänt betyg.

Har försökt att plugga med lyckas andra få fullständigt betyg.

Digitalt skapande - Nivå 1, pluggade på nivå ett och sedan fick hoppa av utbildningen.
Digitalt skapande - Nivå 2

Kan du förklara lite mer hur du menar med dina kurser på Komvux och dina tankar om att flytta? Vi förstår inte helt vad du egentligen menar.
Citera
2025-05-14, 19:57
Medlem
SunshineShoeTrends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Kan du förklara lite mer hur du menar med dina kurser på Komvux och dina tankar om att flytta? Vi förstår inte helt vad du egentligen menar.
Jag har försökt att läsa matte på komvux och fick inte godkänt på slutprovet. Så jag sökte matte igen. På matte så finns det nivå 2a, 2b och 2c, jag sökte till 2b fick inte godkänt betyg så fick söka till 2b igen.
Citera
2025-05-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det är lite svårt att förstå vad du menar. Att flytta hjälper inte. Går man på Komvux eller annan skola behöver man läsa och förstå. Klara uppgifterna och bli minst godkänd på prov. Blir man inte godkänd på prov får man inte godkänt i kursen. Då kan man få göra en prövning, ett nytt prov, för att bli godkänd. Fungerar det inte då heller kan man få gå kursen från början igen. Det spelar ingen roll då var du bor.

Vad är det som gör att du inte klarar det? Är det språket eller har du svårt att lära dig och koncentrera dig?
Jag vet inte vad det beror på. Att jag har svårt att koncentrera mig.
Citera
2025-05-24, 14:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Jag vet inte vad det beror på. Att jag har svårt att koncentrera mig.

Det kan finnas anpassad utbildning om du har koncentrationssvårigheter eller om du har fler saker som gör det svårt för dig. Fråga ditt Komvux vad som finns att göra.
Citera
2025-05-24, 23:51
Medlem
Citat:
hej, jag har sök skolor på komvux, innan jag blev antagen så hade man någon möte sedan var man tvungen att söka skola igen. Sedan gjorde jag ett nivå test inför komvux. Så då gick jag på komvux och fick hoppa av komvux utan att läsa klart utbildning.

Pluggade på komvux gjorde prov men fick inte godkänt betyg.

Har försökt att plugga med lyckas andra få fullständigt betyg.

Digitalt skapande - Nivå 1, pluggade på nivå ett och sedan fick hoppa av utbildningen.
Digitalt skapande - Nivå 2

Prova att läsa på folkhögskola.
Citera
2025-05-24, 23:54
Medlem
VetusSpirituss avatar
Skaffa en mentor eller ett personligt ombud.
Citera
2025-05-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Prova att läsa på folkhögskola.
Då ansöker jag inför höstterminen.
Citera
2025-05-29, 03:02
Medlem
Citat:
Då ansöker jag inför höstterminen.
Gå in och kika här så hittar du alla utbildningar på folkhögskola:
https://www.folkhogskola.nu/

Finns mycket att välja på och du kan få rätt stöd om du väljer rätt. Som Soffpotatis1357 sa tidigare, prata med komvux så hjälper de dig med vägledning.

Det kommer lösa sig, bara du hittar det som passar dig bäst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in