2025-05-24, 13:07
Medlem
StoreSvartes avatar
Själv är jag något av en kleptoman när det kommer till stora matvarubutiker. Jag jobbar och tjänar pengar, men utan att snatta så går det helt enkelt inte runt. Jag betalar för bröd och grönsaker och snattar skinkan och osten.
När jag har en tillräckligt bra inkomst så snattar jag inte alls. Men det är svåra tider just nu.

Härom dagen betalade jag för bröd, morötter, tomatsås och lite andra smågrejer och blev helt paff när det kostade över 300kr.

Nu när matpriserna skenat och priset på kaffe går upp varje dag, tycker ni folks attityd till snatteri har förändrats?
Citera
2025-05-24, 13:13
Medlem
IRMEs avatar
med självscanning så tror jag att folk har ändrat lite i alla fall. Officiellt så är de nog emot snatteri, men samtidigt så snattar nog många medvetet genom att manipulera hur man väger saker, "glömmer" scanna 1 av 3 saker, osv.

I någon mån är det ju mer accepterat av butikerna också eftersom man inte straffar de som scannar fel som om de vore snattare. De förlåter ju mycket.
Citera
2025-05-24, 13:15
Medlem
McCarthy01s avatar
Inte där jag bor iallafall. Kommer ofta upp artiklar i lokala nyheter om snatterier och folk som förfasar sig över det i kommentarsfälten, ofta även om det bara rör sig om någon som snott typ en förpackning strumpor, en parfym eller något.
Citera
2025-05-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Själv är jag något av en kleptoman när det kommer till stora matvarubutiker. Jag jobbar och tjänar pengar, men utan att snatta så går det helt enkelt inte runt. Jag betalar för bröd och grönsaker och snattar skinkan och osten.
När jag har en tillräckligt bra inkomst så snattar jag inte alls. Men det är svåra tider just nu.

Härom dagen betalade jag för bröd, morötter, tomatsås och lite andra smågrejer och blev helt paff när det kostade över 300kr.

Nu när matpriserna skenat och priset på kaffe går upp varje dag, tycker ni folks attityd till snatteri har förändrats?

Jag vet inte vilken attityd folk har till snatteri, kan du upplysa mig? Handlarna gömmer ju undan dyra varor typ kaffe, kött osv, så många gör som du stjäl det de inte vill betala!
Citera
2025-05-24, 13:18
Medlem
Citat:

Attityden ändras väl när du åker dit och får en prick i ditt belastningsregister?
Citera
2025-05-24, 13:20
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag vet inte vilken attityd folk har till snatteri, kan du upplysa mig? Handlarna gömmer ju undan dyra varor typ kaffe, kött osv, så många gör som du stjäl det de inte vill betala!

Jag har alltid uppfattat Svenskens attityd som väldigt strikt och korrekt. Snatteri är fel och ska straffas hårt.

I Södra Europa finner du en mer avslappnad attityd. Åker du dit på snatteri får du betala för varorna och blir avstängd från butiken (dock inte alltid). Kan du inte betala så ringer dom polisen.

Men i Sverige ringer man polisen för bara ett paket tuggummi.
Citera
2025-05-24, 13:49
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2025-05-24, 13:58
Medlem
Venators avatar
För mig som aldrig skulle få för mig att snatta ens en banan är det absolut inte accepterat. De kostnader som snattande drägg orsakar för butikerna läggs på priset som jag betalar. Även kostnader för bevakning är vi andra med och betalar för att idioter inte kan anpassa sin konsumtion efter sin inkomst.
Citera
2025-05-24, 14:17
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
För mig som aldrig skulle få för mig att snatta ens en banan är det absolut inte accepterat. De kostnader som snattande drägg orsakar för butikerna läggs på priset som jag betalar. Även kostnader för bevakning är vi andra med och betalar för att idioter inte kan anpassa sin konsumtion efter sin inkomst.

Jag har inte heller snattat trots att jag känner mig rånad varje gång jag besöker en svensk matbutik de senaste åren, med tanke på att Ferrariklubbens största medlemsbas är ICA-handlare har jag inget ideologiskt problem med att man snattar i otroligt vinstgivande ICA-butiker, snarare har jag själv snart nått en bristningsgräns då jag inte vill bli blåst varje gång man handlar den livsnödvändiga maten.

Men det känns rejält sunkigt att behöva sänka sig till den låga nivån.

Alla matbutiker sedan långt tillbaka i tiden har ju kameror över hela butiken, och det var väl ok så länge mathandlarna inte rånade sina kunder, kanske skulle extremt vinstgivande butiker som rånar sina kunder tvingas stänga av kamerabevakningen så man kunde jämna ut oddsen i vem som rånar vem varje gång man går och handlar.
Senast redigerad av Gorbi 2025-05-24 kl. 14:19.
Citera
2025-05-24, 14:36
Avslutad
Jag vet inte vem som ingår i benämningen folk men anar den allmänt rådande inställningen. Jag påstår nej men att grövre brott har stulit snatteriet och stölders uppmärksamhet.

Det finns bara 100% fokus som kriminalreportrar via medier och mun till mun kan fördela. När en eller flera brottskategorier lyfts upp så sjunker annan brottslighet per automatik.

Än vilka samhällen som avses har bara givna mängder brottsnyheter att fördela, och de summorna är begränsade till varken mer eller mindre än säg 100% för att sätta ett värde.
Citera
2025-05-24, 15:04
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Attityden ändras väl när du åker dit och får en prick i ditt belastningsregister?
Prick i belastningsregistret? Är det så det fungerar i Sverige? Vad händer efter fem prickar?
Citera
2025-05-24, 15:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Beklagar att du tvingas in i vardagskriminalitet för att inkomsten inte räcker till. Det är inte rätt, men precis som du själv påpekar, är det tufft där ute för låginkomsttagare, arbetslösa och sjukskrivna när vi har en högerregering som inte gör nånting för att stötta de grupperna, utan hellre sänker skatter för miljardärer.

Värre blir det i höst när a-kassa och bostadsbidrag försämras. Då kommer vi förmodligen inte snacka om snatterier längre, utan rena butiksplundringar. Ironiskt att regeringen som gick till val på att knäcka brottsligheten, istället bedriver politik som ökar den.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Om du har råd att betala för dig, har du väl fått mer i skattesänkningar än TS som är låginkomsttagare. Så att du är med och betalar butikssvinn kan ses som en rättviseutjämnare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in