Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Själv är jag något av en kleptoman när det kommer till stora matvarubutiker. Jag jobbar och tjänar pengar, men utan att snatta så går det helt enkelt inte runt. Jag betalar för bröd och grönsaker och snattar skinkan och osten.
När jag har en tillräckligt bra inkomst så snattar jag inte alls. Men det är svåra tider just nu.
Härom dagen betalade jag för bröd, morötter, tomatsås och lite andra smågrejer och blev helt paff när det kostade över 300kr.
Nu när matpriserna skenat och priset på kaffe går upp varje dag, tycker ni folks attityd till snatteri har förändrats?
Beklagar att du tvingas in i vardagskriminalitet för att inkomsten inte räcker till. Det är inte rätt, men precis som du själv påpekar, är det tufft där ute för låginkomsttagare, arbetslösa och sjukskrivna när vi har en högerregering som inte gör nånting för att stötta de grupperna, utan hellre sänker skatter för miljardärer.
Värre blir det i höst när a-kassa och bostadsbidrag försämras. Då kommer vi förmodligen inte snacka om snatterier längre, utan rena butiksplundringar. Ironiskt att regeringen som gick till val på att knäcka brottsligheten, istället bedriver politik som ökar den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
För mig som aldrig skulle få för mig att snatta ens en banan är det absolut inte accepterat. De kostnader som snattande drägg orsakar för butikerna läggs på priset som jag betalar. Även kostnader för bevakning är vi andra med och betalar för att idioter inte kan anpassa sin konsumtion efter sin inkomst.

Om du har råd att betala för dig, har du väl fått mer i skattesänkningar än TS som är låginkomsttagare. Så att du är med och betalar butikssvinn kan ses som en rättviseutjämnare.