• 1
  • 2
2025-05-24, 00:31
Medlem
Såg att det snackas om att Sverige vill införa en ny lag som tvingar appar som Signal och WhatsApp att lagra krypterade meddelanden och typ bygga in bakdörrar så att polisen kan läsa dem om det behövs. Exempelvis Signal har redan sagt att om lagen blir verklighet så drar de från Sverige direkt.

Är det här slutet för krypterad kommunikation i Sverige?

Citat:
Encrypted messaging app Signal has declared that it will leave the Swedish market if a new proposed law requiring messaging app-providers to store messages is approved.

The proposed law is due to come into force on March 1, 2026, and will require encrypted apps such as WhatsApp and Signal to store all messages sent using the apps. They will also have to store subscription data, information which can be used to identify and locate a subscriber and registered user.

But the most debated requirement with the new proposed legislation is that the messaging apps will be forced to implement technical backdoors – which will be accessible by the police and the Swedish Security Service (Säpo).

https://www.grip.globalrelay.com/sig...es-into-force/
Citera
2025-05-24, 00:47
Medlem
triptykens avatar
Nej. Jobbet jag har planerar på att migrera över från Signal om dom lämnar till alternativa plattformar.
Krypterad kommunikation är ALLTID ett problem när du kommer till förhör om nåt hänt - allt du behöver säga är "ingen kommentar" och "jag har glömt lösen till min telefon" (och inte ha fingeravtryck eller ingen lösen).

Grattis, det kommer ta snuten enormt mycket tid att fixa din telefon.

Så sifferkod eller textkod till telefon och vara litet smartare än en random 14 åring och dom kan misstänka vad dom vill. Visst det finns folk på FB som gärna golar ner sig själva för att "vara kompisar med åklagaren" (finns en rätt ny tråd där naiva idioter pressar för det). Låt dom torkska. Du kör krypterat, försvinnande meddelanden och har "glömt" koden till din telefon. Grattis du slipper problem.
Citera
2025-05-24, 01:24
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej. Jobbet jag har planerar på att migrera över från Signal om dom lämnar till alternativa plattformar.
Krypterad kommunikation är ALLTID ett problem när du kommer till förhör om nåt hänt - allt du behöver säga är "ingen kommentar" och "jag har glömt lösen till min telefon" (och inte ha fingeravtryck eller ingen lösen).

Grattis, det kommer ta snuten enormt mycket tid att fixa din telefon.

Så sifferkod eller textkod till telefon och vara litet smartare än en random 14 åring och dom kan misstänka vad dom vill. Visst det finns folk på FB som gärna golar ner sig själva för att "vara kompisar med åklagaren" (finns en rätt ny tråd där naiva idioter pressar för det). Låt dom torkska. Du kör krypterat, försvinnande meddelanden och har "glömt" koden till din telefon. Grattis du slipper problem.

Förmodligen första gången jag håller med dig i något.
Har du rätt telefon så vill jag tillägga att snuten bokstavligen aldrig kommer komma in i den heller, men även om du har en gammal iPhone med 4-siffrig pin-kod så dröjer det flera månader innan de kommer in. Har du en någorlunda säker telefon med 10-siffrig pin-kod så kan de försöka hur länge de vill, de kommer inte in.

Och även om Signal lämnar Sverige så kommer de som vill ha appen kunna ladda ned den relativt enkelt. Bra gjort av dem.
Citera
2025-05-24, 01:51
Medlem
Adrenaline976s avatar
Lite OT, men jag såg på Efter fem för ett tag sedan när de pratade om detta om Signal och WhatsApp. Tilde nämnde även en annan populär krypterad chattapp/sms som tydligen används flitigt av svenska folket. Jag kommer inte ihåg vad den hette, men det var någon ny app som hade dykt upp. Någon som vet vilken jag menar? Tyvärr har jag inte koll på vilket avsnitt det var på TV4.
Citera
2025-05-24, 08:23
Medlem
Man borde kunna lösa det på något sätt. Vanligt folk vill ha sitt privatliv i fred från myndigheterna och från klåfingriga företag, samtidigt som det faktiskt finns ett behov att sätta dit kriminella människor som kommunicerar med varandra för att planera och utföra sina kriminella gärningar.

Någonstans däremellan finns även gruppen som arbetar för grundläggande mänskliga rättigheter som dock befinner sig i stater som styrs av kriminella.

Menar mer med mina exempel att verkligheten ser väldigt olika ut.

Min tanke med att hitta en väg där vanligt folk får vara ifred och att kriminella jagas är att bygga upp en infrastruktur av appar och kryptering som tillåter att polis och företag tillsammans kan samarbeta vid specifika fall. Man skulle kunna lösa det genom krypteringsmetoder som har nycklar, som är under kontroll givetvis och transparent för t.ex domstol eller annan grupp så att inte missbruk förekommer. Då skulle man kunna låsa upp kommunikationen när en mobil beslagtas, jag utgår från att det är då man får tillgång till det hela.

Samtidigt så får då alla andra människor ha sina privatliv ifred.

Givetvis kommer de kriminella att fixa fram appar som inte följer den infrastrukturen, men vanligt folk kommer inte använda dessa skurkappar utan vara trygga med de appar som följer regelverket.

Så hittar polisen skurkappar i mobilen blir det bara ytterligare ett bevis att det sker något skurkaktigt.

Jag kan även tänka mig att det inte är landets polis som är polisen i exemplet ovan utan en egen internationellt tillsatt IT-polis som i sin tur agerar skyddsvärn mot skurkaktiga stater eller försök att komma åt en person som inte är en kriminell enligt internationella lagar.

Det behöver inte bli långsamt administrativt sett, man kan med modern teknologi istället göra hela förfarandet blixtsnabbt och smidigt om man bygger infrastrukturen väl, så skurkarna får inget tidsmässigt försprång. Allt som behövs egentligen är att man i förväg har identifierat en person som kriminell och sedan delar man ut rättigheter att ifall man kommer åt denna kriminellas mobil att dekryptera och läsa innehållet. Kan bli rättsäkert och tryggt för vanliga människor som inte är kriminella.

Jag är mån om att förslagen som ges faktiskt ska skydda vanliga människors privatliv samtidigt som polisen får bättre möjligheter att faktiskt komma åt viktig information gällande olika brott som skett/sker.

Men om man är en hederlig resenär, finns inget i kriminalregister och man är ostraffad, då är det djupt kränkande att vid en flygplats överlämna sin mobil för de vill göra backup. Det är ett skurkaktigt intrång i ens privatliv och där finns även många som jobbar på företag som inte vill att företagshemligheter ska stjälas.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-24 kl. 08:27.
Citera
2025-05-24, 09:30
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2025-05-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Lite OT, men jag såg på Efter fem för ett tag sedan när de pratade om detta om Signal och WhatsApp. Tilde nämnde även en annan populär krypterad chattapp/sms som tydligen används flitigt av svenska folket. Jag kommer inte ihåg vad den hette, men det var någon ny app som hade dykt upp. Någon som vet vilken jag menar? Tyvärr har jag inte koll på vilket avsnitt det var på TV4.

Session?
Citera
2025-05-24, 10:33
Medlem
NiceNameTwices avatar
Vad innebär det rent teknologiskt att t.ex Signal "lämnar Sverige"? Appen kommer ej finnas tillgänglig i Play store? Geografisk spärr?
Citera
2025-05-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Min tanke med att hitta en väg där vanligt folk får vara ifred och att kriminella jagas är att bygga upp en infrastruktur av appar och kryptering som tillåter att polis och företag tillsammans kan samarbeta vid specifika fall. Man skulle kunna lösa det genom krypteringsmetoder som har nycklar, som är under kontroll givetvis och transparent för t.ex domstol eller annan grupp så att inte missbruk förekommer. Då skulle man kunna låsa upp kommunikationen när en mobil beslagtas, jag utgår från att det är då man får tillgång till det hela.
Problemet är att det här aldrig kommer fungera. Antingen är det sann E2EE eller så kan du lika gärna köra Telegram eller annat skittjänst. Att införa en bakdörr är att göra att E2EE alltid kan passeras, vilket inte är E2EE och därmed är skit,

Sen säger vi att ditt förslag faktiskt går igenom. Kriminella är kriminella, tror du att de bryr sig? De kommer skaffa Conversations eller dylik annan app som kommer skita i den här lagen och sen köra på den istället.
Citera
2025-05-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Problemet är att det här aldrig kommer fungera. Antingen är det sann E2EE eller så kan du lika gärna köra Telegram eller annat skittjänst. Att införa en bakdörr är att göra att E2EE alltid kan passeras, vilket inte är E2EE och därmed är skit,

Sen säger vi att ditt förslag faktiskt går igenom. Kriminella är kriminella, tror du att de bryr sig? De kommer skaffa Conversations eller dylik annan app som kommer skita i den här lagen och sen köra på den istället.

Ja, poängen var att på nåt säkerställa att dekryptering och bakvägen inte missbrukas så att det endast vid godtagbara tillfällen går att spionera på krypterad kommunikation. Att hitta en lösning som fungerar och accepteras.

Ja, tanken är att kriminella smiter iväg till andra krypterade appar och använder sk skurkappar. Poängen är då att när polisen och myndigheterna attackerar dessa skurkappar så drabbas inga oskyldiga.

Alla använder de officiella apparna och är trygga med det, skurkarna jagas och pinas oavsett va de företar sig. Myndigheterna och poliserna och alla andra även privata personer har all rättighet att göra livet surt för skurkapparna och deras användare, som ju uppenbart enbart existerar för att skydda kriminella verksamheter.

Men allt detta hänger givetvis på en fungerande lösning som alla vanliga människor kan acceptera och leva med garanterad trygghet och därigenom då uppnå att man har sitt privata liv ifred.

Väldigt mycket handlar om rättsäkerhet och vilka som blir "stämplade" som skurkar/kriminella eftersom när man blir stämplad som kriminell och det accepteras av en internationell grupp så liksom öppnas alla dörrar att se in i deras kommunikationer om de använder officiella appar.

Det blir helt enkelt mycket svårare och jobbigare att vara kriminell och så ska det vara, samtidigt som oskyldiga hederliga människor inte drabbas utan kan leva som vanligt, som sig bör.

Men givetvis ju mer man drar i det, så faller mycket eller nästan allt på att där finns ingenting vi kan lita på. Inga pålitliga myndigheter eller människor.
Citera
2025-05-24, 12:15
Medlem
Vilka appar kommer inte att gå med på detta och vilka kommer att vara fortsatt säkra?
Citera
2025-05-24, 12:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vilka appar kommer inte att gå med på detta och vilka kommer att vara fortsatt säkra?
Signal är den enda som är säker i dagsläget. Telegram, WhatsApp, Session, Wire etc är alla ägda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in