2025-05-23, 20:09
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo men 6 veckor var ju jävligt extremt också. Tänkte mer att om du är van att dricka ofta, men väntat tills du har nära noll Peth (hur länge det nu tar) och sen dricker du tills du har 0,5. Sen tar vi Linda som dricker en gång varannan månad och hon dricker också till 0,5. Då är frågan, kommer du som "erfaren drickare" att sänka ditt värde under 0,3 mycket snabbare än Linda?

Skulle också Linda kunna sänka sitt värde snabbare om hon blev alkoholist under ett par år?
Vad tänkte du med att 6 veckor är extremt? Att det var lång eller kort tid?
Ja alltså vad menas menas med att vara van att dricka ofta? Menar du varje dag som jag haha?

Kanske kan svara på resterande om jag får svar på mina frågor där
2025-05-23, 20:33
Medlem
Burnwines avatar
Så här har mina peth ändrats under den tiden, om det är intressant för någon hur mycket dom ändras.

2023-01-02 14:27
B-Fosfatidyletanol: 6,5*

Här i mellan drack jag nog varje dag.

2022-10-18 11:26
B-Fosfatidyletanol: 1,3*

Kommer inte ihåg riktigt här i mellan, men var nykter någon vecka innan jag hade 1,3

2022-09-09 10:02
B-Fosfatidyletanol: 3,8*
2025-05-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Vad tänkte du med att 6 veckor är extremt? Att det var lång eller kort tid?
Ja alltså vad menas menas med att vara van att dricka ofta? Menar du varje dag som jag haha?

Kanske kan svara på resterande om jag får svar på mina frågor där

Jag menar att 6 veckor är lång tid om man dricker sig onykter varje dag i 6 veckor. Sen kanske du inte menade varje dag, vad vet jag.

Jag hade en dålig period då jag drack ovanligt mycket. Morsan hade gått bort, frun ville skiljas, det var osäkerhet kring mitt jobb osv. Mådde skit.

Drack som mest 5 dagar i rad, sen orkade jag inte mer, men då drack jag både dag som kväll.
Nu är jag tack och lov borta från det och dricker typ 1 kväll i veckan och har gjort de senaste året.
2025-05-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantpullarn
Ja alltså det är ju helt rimligt och förståeligt om folk blir mordiska om hela deras liv raseras pga korrupta läkare och tjänstemän.
Japp, om man får sitt liv raserat så är det naturligt att ge igen till orsaken till det.
Jag skulle själv agera likadant.
2025-05-23, 20:42
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag menar att 6 veckor är lång tid om man dricker sig onykter varje dag i 6 veckor. Sen kanske du inte menade varje dag, vad vet jag.

Jag hade en dålig period då jag drack ovanligt mycket. Morsan hade gått bort, frun ville skiljas, det var osäkerhet kring mitt jobb osv. Mådde skit.

Drack som mest 5 dagar i rad, sen orkade jag inte mer, men då drack jag både dag som kväll.
Nu är jag tack och lov borta från det och dricker typ 1 kväll i veckan och har gjort de senaste året.
Ja man kan bli sliten, därför man tar återställare. Innan lvm var jag full ungefär 15 i sträck. Eller iaf 95% av dagarna
2025-05-23, 20:51
Medlem
Citat:
Så här har mina peth ändrats under den tiden, om det är intressant för någon hur mycket dom ändras.

2023-01-02 14:27
B-Fosfatidyletanol: 6,5*

Här i mellan drack jag nog varje dag.

2022-10-18 11:26
B-Fosfatidyletanol: 1,3*

Kommer inte ihåg riktigt här i mellan, men var nykter någon vecka innan jag hade 1,3

2022-09-09 10:02
B-Fosfatidyletanol: 3,8*
Ursäkta min fråga till dig som verkar ha/har haft problem med alkohol, men frågan är ställd i egenskap av din erfarenhet.
Missförstå mig rätt.
Tror du att Transportstyrelsens jakt på vanliga Medelsvenssons som dricker lite för mycket och som aldrig kört rattfulla är effektiv mot att minska olyckor orsakade av rattfulla?

Min erfarenhet av olyckor med rattfulla är att dom flesta redan fått sitt körkort indraget eller aldrig någonsin haft något körkort?
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-23 kl. 20:55.
2025-05-23, 21:08
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Absolut att myndigheter får göra det i Sverige.

SOC tog ut alla mina sjukvårdsjournaler för ca 3 år när dom gjorde lvm-utredning på mig. Dom satt och läste alla mina privata samtal hos psykiatrin som jag haft dom 3 åren.

Pratade med min gamla handläggare idag som sa att transportstyrelsen kan kontakta dom om uppfifter också som är sekretess. Typ om jag har varit på behandlingshem osv.

Så Absolut kan transportstyrelsen få sjukvårdsjournaler om dom vill. Om det inte går utan samtycke så säger dom bara "ge oss samtycke, annars kan du inte få körkortstillstånd"

Får göra det men är det troligt? Sen skriver man i artikeln att det kan bryta mot lagen.

Men poängen var att det inte är speciellt troligt.
2025-05-23, 22:08
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Ursäkta min fråga till dig som verkar ha/har haft problem med alkohol, men frågan är ställd i egenskap av din erfarenhet.
Missförstå mig rätt.
Tror du att Transportstyrelsens jakt på vanliga Medelsvenssons som dricker lite för mycket och som aldrig kört rattfulla är effektiv mot att minska olyckor orsakade av rattfulla?

Min erfarenhet av olyckor med rattfulla är att dom flesta redan fått sitt körkort indraget eller aldrig någonsin haft något körkort?

4% av dom som åker dit på en rattfylla blir dömd för det igen. https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/

Men det är en svår fråga.
Jag tror inte att det kommer minskas på rattfylla pga av peth gränsen. Dom flesta som åker fast på grov rattfylla är redan alkisar och kör oavsett vilket peth dom har. Men kanske inte återfaller i brott.

Tror gränsen kan bli kontraproduktivt pga att folk kommer inte våga söka hjälp när dom är i ett riskbruk för att konsekvenserna av att tappa körkortet när man söker hjälp blir enorma.

Jag ser dock väldigt många på Facebook som egentligen öppet skyltar med när dom kör skotrar och fyrhjulingar onykter och tycker det är okej. Dom kan jag tänka mig är kandidater för att åka dit med PEth-tester.

Egentligen tycker jag transportstyrelsen får bestämma sig. Totalförbud eller högre gräns.
2025-05-23, 22:19
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Får göra det men är det troligt? Sen skriver man i artikeln att det kan bryta mot lagen.

Men poängen var att det inte är speciellt troligt.
Transportstyrelsen får i regel inte begära ut dina sjukjournaler utan ditt samtycke. Detta regleras av patientdatalagen (2008:355) och dataskyddsförordningen (GDPR), som skyddar dina personuppgifter och kräver att du ger ditt uttryckliga samtycke innan känsliga uppgifter som sjukjournaler delas.

Undantag: Läkares anmälningsskyldighet

Det finns dock ett viktigt undantag. Om en läkare bedömer att du av medicinska skäl är olämplig att inneha körkort, är läkaren skyldig att anmäla detta till Transportstyrelsen enligt 10 kap. 5 § körkortslagen (1998:488). Innan en sådan anmälan görs ska läkaren informera dig om detta.

Denna anmälan kan initiera en utredning hos Transportstyrelsen, där du kan bli ombedd att lämna in ett läkarintyg eller ge samtycke till att myndigheten får ta del av specifika medicinska uppgifter. Om du inte lämnar det begärda intyget eller samtycket, kan det påverka Transportstyrelsens beslut om ditt körkortsinnehav.
-----

Så blir ungefär som jag sa. Blir "frivilligt" tvång.
2025-05-23, 22:25
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Transportstyrelsen får i regel inte begära ut dina sjukjournaler utan ditt samtycke. Detta regleras av patientdatalagen (2008:355) och dataskyddsförordningen (GDPR), som skyddar dina personuppgifter och kräver att du ger ditt uttryckliga samtycke innan känsliga uppgifter som sjukjournaler delas.

Det finns dock ett viktigt undantag. Om en läkare bedömer att du av medicinska skäl är olämplig att inneha körkort, är läkaren skyldig att anmäla detta till Transportstyrelsen enligt 10 kap. 5 § körkortslagen (1998:488). Innan en sådan anmälan görs ska läkaren informera dig om detta.

Denna anmälan kan initiera en utredning hos Transportstyrelsen, där du kan bli ombedd att lämna in ett läkarintyg eller ge samtycke till att myndigheten får ta del av specifika medicinska uppgifter. Om du inte lämnar det begärda intyget eller samtycket, kan det påverka Transportstyrelsens beslut om ditt körkortsinnehav.
-----

Men hur ska du ha det? Får dem eller får dem inte. Du säger 2 olika saker nu?

Först säger du att de får utan några som helst problem, sedan säger du att de inte får. Nu får du hålla reda på vad du skriver och vara lite konsekvent.
Senast redigerad av Carrock 2025-05-23 kl. 22:28.
2025-05-23, 22:41
Medlem
Citat:

-----

Men om en läkare går så långt att bedöma en som som olämplig förare så måste det ju vara någon som är full mest hela tiden. Någon som dricker 2 gånger i veckan på kvällen och som aldrig kör onykter och berättat för doktorn att de sköter sitt jobb och kör nykter till jobbet varje dag borde inte få den domen så att säga.

Men sen kan man ju ha oturen att få en doktor som är muslim och hatar alkohol och tycker att alla som dricker en starköl är alkoholister och då kanske han gör den bedömningen. Det är farligt med tanke på att nästan varenda läkare man möter är utländsk och säkert är majoriteten av dom muslimer.

Då blir det väldigt skevt eftersom muslimer egentligen inte får dricka alkohol alls om de följer koranen till punkt och pricka.
2025-05-23, 23:01
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Men hur ska du ha det? Får dem eller får dem inte. Du säger 2 olika saker nu?

Först säger du att de får utan några som helst problem, sedan säger du att de inte får. Nu får du hålla reda på vad du skriver och vara lite konsekvent.
Nej det gjorde jag inte. Läs igenom.

Citat:
Absolut att myndigheter får göra det i Sverige.

SOC tog ut alla mina sjukvårdsjournaler för ca 3 år när dom gjorde lvm-utredning på mig. Dom satt och läste alla mina privata samtal hos psykiatrin som jag haft dom 3 åren.

Pratade med min gamla handläggare idag som sa att transportstyrelsen kan kontakta dom om uppfifter också som är sekretess. Typ om jag har varit på behandlingshem osv.
"
Jag gav exempel som soc som kan begära journaler enligt LVM, då blir du också frihetsberövad 6 månader.

Och exempel att min gamla handläggare senast idag sa att transportstyrelsen kan begära journaler av dom. Kan tänka mig att det händer i fall där dom tror folk ljuger om att dom inte har varit på behandlingar, som man måste säga när läkarintyget görs.

Citat:
Så Absolut kan transportstyrelsen få sjukvårdsjournaler om dom vill. Om det inte går utan samtycke så säger dom bara "ge oss samtycke, annars kan du inte få körkortstillstånd

Ifall du vill ha kvar ditt körkort om dina peth-prover varit dåliga och transportstyrelsen vill ha samtycke till journaler så får dom ju det?
Eller ja, du kan ju säga nej. Men då säger du samtidigt hej då till ditt körkort. Därför skrev jag "friviligt" tvång.

Soc kan köra på den stilen också. "Antingen far du på behandlingshem, eller så får du LVM"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in