Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Konstigt bara att boerna inte flyr till USA nu när Trump välkomnar dem. Att stanna och bli folkmördad är väl lite märkligt eller?
"Märkligt att judarna stannade i Tyskland när det fanns länder som tog emot dem. Måste vara deras fel att det gick som det gick, eller också var judeförföljelserna bara påhitt."
Känns som om du hakat upp dig lite på begreppet folkmord, som Trump inte ens använt mig veterligen. Det talas om förföljelser och rasligt motiverade mord, vilket allmänt betraktas som förstadier till folkmord.
Genocide Watch räknar med tio stadier av ett typiskt folkmord. Modellen är inte felfri, personligen finner jag stadierna 1-2 löjliga att inkludera då de patologiserar vad GW själva medger är "universally human", men det är ändå en modell som visualiserar processen -- och där befinner sig Sydafrika visavi vita människor på stadium 6 (polarisering) med inslag av stadierna 7-8 (förberedelse och förföljelse) gentemot boerna. Stadium 9 är utrotning och stadium 10 förnekelse.
Huruvida det är ett
pågående folkmord eller ett
hotande folkmord kan diskuteras. Jag undviker gärna begreppsinflation så jag föredrar det sistnämnda.
Problemet är detta: Vi har massmedier som börjar yra feberaktigt om Förintelsen så snart européer kräver återvandring av araber och afrikaner som vällt in under det senaste halvseklet. Samma massmedier lägger locket på och
undviker till varje pris liknelser vid Förintelsen när det gäller förföljelser, rasmotiverade mord och öppen folkmordshets gentemot den vita minoritet som byggde Sydafrika från grunden och vid sidan av khoisan-folken är de som har störst besittningsrätt till landet.