2025-05-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
Man trycker ju aldrig på bromsen eftersom bilen anpassar sig efter bilen framför? På min bil fungerar det väldigt bra, kan passera en stad med rödljus och rondeller utan att varken gasa eller bromsa.

Stämmer detta?
I min bil fungerar den adaptiva farthållaren endast på de högsta växlarna. Äldre farthållare/cruise control däremot, fungerar däremot tills man trycker på bromsen.
Bristande korrekt reaktion på situationen framför verkar vara orsaken. Varför får vi antagligen reda på i framtiden.
Citera
2025-05-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Stämmer detta?
I min bil fungerar den adaptiva farthållaren endast på de högsta växlarna. Äldre farthållare/cruise control däremot, fungerar däremot tills man trycker på bromsen.
Bristande korrekt reaktion på situationen framför verkar vara orsaken. Varför får vi antagligen reda på i framtiden.

Min bil är 2025 årsmodell, hämtade ut den för några veckor sedan. En automat. Om bilen framför mig kör i 40 och jag har farthållaren på 80 så kör jag i 40, när den stannar så stannar jag. När den åker igen åker jag efter. Svänger den av så det blir fritt framför gasar bilen upp i 80. Rätt galet faktiskt.
Citera
2025-05-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Jag tappar nästan målföret. Extra bra att använda i stad som Malmö? Har adaptiv, men skulle aldrig någonsin få för mig att bara sätta den på 40 i Malmös fall eller 50 i andra städer och sen dra igenom staden och förlita mig på att den reagerar tillräckligt snabbt, för det är inte det den är gjort för. Den är inte gjord för att bilen skall gasa och bromsa i tajt trafik inne i en stad och du bara svänga. Totalt oansvarigt.

I Malmös fall vill jag knappt använda den på motorvägen utanför då var och varannan person verkar mer eller mindre tappade på huvudet i sin barndom.

Är det en generell bestämmelse? Min uppfattning var att vi är på väg emot självkörande bilar och att det här är ett steg i det. Jag upplever att min bil, som är helt ny, är optimerad för att göra just det där bra. Typ säkrare än jag själv gör. Men jag kan ha fel.
Citera
2025-05-22, 23:13
Medlem
Verkar som att kvinnan som dog är L* J*hanss*on, känd i dryckesbranschen i Malmö.
i, o, o

Hennes son Andr**s J*hanss*on har skrivit ett inlägg på fb som förvisso inte är tillgängligt, men av kommentarerna förstår man att det handlar om den här trafikolyckan.
RIP.
Citera
2025-05-22, 23:29
Citat:
Min bil är 2025 årsmodell, hämtade ut den för några veckor sedan. En automat. Om bilen framför mig kör i 40 och jag har farthållaren på 80 så kör jag i 40, när den stannar så stannar jag. När den åker igen åker jag efter. Svänger den av så det blir fritt framför gasar bilen upp i 80. Rätt galet faktiskt.
Så hade jag på min Peugeot från 2016 också.
Citera
2025-05-22, 23:53
Citat:

Adaptiv farthållare är inget nytt, och jag stöter fortfarande på folk som anser att en gammal hederlig farthållare är farlig...

Peta på bromsen så kopplar den ur. Hur man än vrider och vänder på det så har föraren agerat vårdslöst. Allt annat är på nivå med att skylla på Molgan.
Citera
2025-05-23, 01:11
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Måste ha taxiförarleg. Sluta tjafsa fjant

Exakt! Vilket ej är ett körkort. Fjant
Citera
2025-05-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Adaptiv farthållare är inget nytt, och jag stöter fortfarande på folk som anser att en gammal hederlig farthållare är farlig...

Peta på bromsen så kopplar den ur. Hur man än vrider och vänder på det så har föraren agerat vårdslöst. Allt annat är på nivå med att skylla på Molgan.
Absolut, instämmer helt. Man måste ju hålla sig uppmärksam i vilket fall så det är ingen ursäkt. Men det kan ju vara en förklaring hur det gick till.
Citera
2025-05-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronzest
Verkar som att kvinnan som dog är L* J*hanss*on, känd i dryckesbranschen i Malmö.
i, o, o

Hennes son Andr**s J*hanss*on har skrivit ett inlägg på fb som förvisso inte är tillgängligt, men av kommentarerna förstår man att det handlar om den här trafikolyckan.
RIP.

Det var hennes partner, inte son. Han skriver att det var hon som förolyckades och hon står som registrerad avliden 20 maj.
Citera
2025-05-23, 01:58
"Li Johansson var engagerad i mikrobryggeriet Malmö Brewing Co & Taproom som hon drev tillsammans med sin partner.

Hundratals nära och kära sörjer hennes död."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-taxin-i-malmo

-

Söker fortfarande foto på främst herr Borishe transport AB att matcha mot bilder från platsen.
Citera
2025-05-23, 09:26
Medlem
Föraren släppt
Citera
2025-05-23, 09:57
Medlem
Som jag trodde han blev släppt, han har tur för arresten är ett helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in