2025-05-22, 19:53
Medlem
DRAVKCABs avatar
Den gick precis igenom kongressen idag.

Vilka är dom största punkterna på denna "skönhet";

Citat:
Tax Cuts Extension: Permanently extends the 2017 Trump tax cuts, including individual and corporate tax reductions, and eliminates the cap on state and local tax (SALT) deductions, benefiting high-income earners in states like California and New York.

Border Security Funding: Allocates $10 billion for border wall construction and immigration enforcement, a key Republican priority emphasizing stricter immigration policies.

Spending Cuts and Budget Measures: Includes significant cuts to federal spending, such as reducing the IRS budget by $20 billion and redirecting unspent COVID-19 relief funds. It also raises the debt ceiling to avoid default, though specific terms vary across reports.

Energy and Infrastructure: Reinstates the Keystone XL pipeline, approves liquified natural gas (LNG) export permits, and funds disaster relief for states like North Carolina and Florida, addressing energy and infrastructure needs.

Social and Economic Provisions: Repeals green energy subsidies from the Inflation Reduction Act, reforms the Affordable Care Act to expand health savings accounts, and includes measures like the No Fakes Act to protect against AI-generated deepfakes.

Controversial Elements: Contains provisions like defunding Planned Parenthood, eliminating diversity, equity, and inclusion (DEI) programs in federal agencies, and a contentious clause allowing the president to fire civil servants, raising concerns about government politicization.

En stor framgång igen för Trump adm och det verkar som USA kommer ta emot denna budget med öppna armar och leda deras ekonomi till framgång och rätta till tidigare allt för radikala uttryck.
Citera
2025-05-22, 20:02
Medlem
stilichos avatar
Med tanke på att marknaderna darrade redan vid tanken på att den kunde gå igenom så behöver man ju inte vara synsk för att inse att det kommer bli lite mer ekonomisk turbulens. Har vi riktig tur får vi en komplett kris på obligationsmarknaden. Fortsätter Trump leverera på det här viset har man snart råd att åka till USA och turista igen.
Citera
2025-05-22, 20:15
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Nej, däremot har den godkänts av representanthuset. Det finns en till kammare i kongressen, den så kallade ’senaten’. Det är först när både representanthuset och senaten godkänt det som det hela har godkänts av kongressen.

https://thehill.com/homenews/house/5314421-trump-agenda-republicans-medicaid-cuts/

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2025/05/22/trump-big-beautiful-tax-bill-senate/83786437007/
Citera
2025-05-22, 20:17
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Med tanke på att marknaderna darrade redan vid tanken på att den kunde gå igenom så behöver man ju inte vara synsk för att inse att det kommer bli lite mer ekonomisk turbulens. Har vi riktig tur får vi en komplett kris på obligationsmarknaden. Fortsätter Trump leverera på det här viset har man snart råd att åka till USA och turista igen.

Vad vad det i budgeten som marknaden prisar in som dåligt?

Det är inte så att dom befarade att den inte skulle gå igenom istället?

Jag uppdaterade mig precis angående marknaden. Tydligen så oroar dom sig för stora underskott men jag förstår inte riktigt varför då jag inte hittat någon information om att utgifterna skall öka kraftigt.

Jag tror precis som under April att det är en överreaktion. Marknaden älskar att överreagera då det är under dessa omständigheterna dom riktigt fula fiskarna tjänar mest pengar.
Men denna gången ser det inte ut som en speciellt stor reaktion vid närmare granskning.
Citera
2025-05-22, 20:24
Medlem
Citat:

Vilka är dom största punkterna på denna "skönhet";

En stor framgång igen för Trump adm och det verkar som USA kommer ta emot denna budget med öppna armar och leda deras ekonomi till framgång och rätta till tidigare allt för radikala uttryck.

Du har fel som vanligt tvingas jag skriva. Din okunskap om amerikansk politik och statsförvaltningen är astronomisk. Kongressen har två kamrar Representanthuset och Senaten. Lagförslaget gick igenom den lägre av de två kamrarna Representanthuset. För att lagen skall stadsfästas krävs att den också går igenom Senaten. Att den skulle gå igenom som den nu se ut, anses i det närmaste uteslutet. Republikanerna i Senaten pratar om att stycka den i tre delar och rösta på del för del.
Senast redigerad av Master.Palm 2025-05-22 kl. 20:26.
Citera
2025-05-22, 21:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Vad vad det i budgeten som marknaden prisar in som dåligt?

Det är inte så att dom befarade att den inte skulle gå igenom istället?

Jag uppdaterade mig precis angående marknaden. Tydligen så oroar dom sig för stora underskott men jag förstår inte riktigt varför då jag inte hittat någon information om att utgifterna skall öka kraftigt.

Jag är inte insatt i detaljerna. Men av det jag snappat upp handlar det om några ytterligare biljoner dollar i underskott på tio år, alltså utöver de redan gigantiska underskotten som redan var inplanerade. Marknaden är inte dummare än att den kan räkna ut att USA går mot någon sorts statsbankrutt. Vilket såklart inte är något problem om man kan tjäna pengar på vägen dit. Men om det kommer budgetförslag som gör att den där statsbankrutten kommer närmare i tid så måste man tjäna pengar snabbare. Det är därför räntorna stiger. Och stigande räntor kommer i sin tur leda till att statsbankrutten kommer snabbare. Det blir en ond spiral för USAs statsfinanser.
Citera
2025-05-23, 11:46
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Du har fel som vanligt tvingas jag skriva. Din okunskap om amerikansk politik och statsförvaltningen är astronomisk. Kongressen har två kamrar Representanthuset och Senaten. Lagförslaget gick igenom den lägre av de två kamrarna Representanthuset. För att lagen skall stadsfästas krävs att den också går igenom Senaten. Att den skulle gå igenom som den nu se ut, anses i det närmaste uteslutet. Republikanerna i Senaten pratar om att stycka den i tre delar och rösta på del för del.

Inget fel att säga att den gick igenom kongressen i en omröstning.

Det var precis vad den gjorde. Att det är flera delmoment kvar känner jag till men eftersom det funnits problem att samla majoritet inför denna första instans så poängterades det i mitt inlägg.

En stor framgång naturligtvis. Som vanligt så är du väldigt osammanhängande och har svårt att hålla dig till ämnet. Ett lämpligt svar skulle varit ett som adresserar budgeten och det faktum att den röstades igenom.
Citera
2025-05-23, 12:06
Medlem
olcadans avatar
Stora skattesänkningar för de rika på bekostnad av välfärden. Trump och hans hejdukar ljög många gånger om att inte röra Medicaid, men nu har det skurits ner med 625 miljarder dollar, lol.

Värsta skurkregeringen landet någonsin haft.
Citera
2025-05-23, 12:43
Medlem
klybans avatar
Väldigt intressant, försvaret skulle minskas, och ändå ökas det.
Så varför ljuger dom för?(Eller hoppades dom ingen skulle märka det ökade socialbidraget till företagare?)
Citera
2025-05-23, 13:07
Medlem
Citat:
Inget fel att säga att den gick igenom kongressen i en omröstning.

Det var precis vad den gjorde. Att det är flera delmoment kvar känner jag till men eftersom det funnits problem att samla majoritet inför denna första instans så poängterades det i mitt inlägg.

En stor framgång naturligtvis. Som vanligt så är du väldigt osammanhängande och har svårt att hålla dig till ämnet. Ett lämpligt svar skulle varit ett som adresserar budgeten och det faktum att den röstades igenom.

Sluta…..

Du gör bort dig Big time! IGEN!

Du kan inte säga att den gick igenom Kongressen, det krävs att den går igenom bägge kamrarna, när den endast gick igenom den lägre av dem, Representanthuset . Det är som om du inte hade en aning om att USA har ett två-kammar system och detta förvånar mig inte.

Jag kommer att kommentera budgeten, den mest underfinansierade budgeten genom alla tider, när tidpunkten är rätt och det är när den faktiskt gått igenom bägge kamrarna, och gjorts till lag, alternativt om den förkastas av Senaten. Före detta finns inget att kommentera. Du summerar inte resultatet av en fotbollsmatch i halvlek, du kommenterar möjligen halvtidsresultatet.
Citera
2025-05-23, 14:18
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Sluta…..

Du gör bort dig Big time! IGEN!

Du kan inte säga att den gick igenom Kongressen, det krävs att den går igenom bägge kamrarna, när den endast gick igenom den lägre av dem, Representanthuset . Det är som om du inte hade en aning om att USA har ett två-kammar system och detta förvånar mig inte.

Jag kommer att kommentera budgeten, den mest underfinansierade budgeten genom alla tider, när tidpunkten är rätt och det är när den faktiskt gått igenom bägge kamrarna, och gjorts till lag, alternativt om den förkastas av Senaten. Före detta finns inget att kommentera. Du summerar inte resultatet av en fotbollsmatch i halvlek, du kommenterar möjligen halvtidsresultatet.

Inte mycket tyder på att det blir några problem utan bara en formalitet. Den största utmaningen var denna omröstningen. Det är en slutsats dom flesta delar. Som vanligt så hittar du ett litet stickspår som kan verka som en snuttefilt i ditt ständiga depraverade tillstånd.
Som vanligt så kommer du att få fel som så många gånger förr.
Citera
2025-05-23, 14:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Inte mycket tyder på att det blir några problem utan bara en formalitet. Den största utmaningen var denna omröstningen. Det är en slutsats dom flesta delar. Som vanligt så hittar du ett litet stickspår som kan verka som en snuttefilt i ditt ständiga depraverade tillstånd.
Som vanligt så kommer du att få fel som så många gånger förr.
Oavsett om det är en formalitet eller inte, så blev det fel för dig och precis som du inte ens vet hur det politiska systemet är uppbyggt.
Undrar vad det är om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in