2025-05-22, 13:55
Medlem
Banditas avatar
Det saknas lite bakgrund för min del, men då har jag heller i egenskap av icke-prenumerant tillgång till hela artikeln.

Först och främst så bör undervisningen inte genomföras så att enskilda elever per automatik diskvalificeras från att delta i denna. Men det är samtidigt inte heller rätt att andra elevers möjligheter skall hållas tillbaka till följd av en annan elevs problematik med att vistas i offentliga rum utan att utgöra en risk för personer eller objekt i omgivningen. Så att från början planera en visit till ett museum med pissdyra objekt som riskerar att förstöras var väl inte särskilt genomtänkt från början. På samma sätt som att det inte vore klipskt att planera bergsklättring för en klass där det finns elever som är förlamade från midjan och nedåt.

När nu denna aktivitet ändå uppenbarligen planerades att genomföra så ställer jag mig frågande till om man har involverat vårdnadshavarna på ett fullgott sätt. Även om en elevassistent vore på sin plats att ha till en elev som tenderar att orsaka skada på omgivningen så verkar ju en sådan inte finnas i detta fall? Har då föräldrarna getts möjlighet att följa med på resan (mot att de står för sina egna resekostnader) för att kunna fungera som ledsagare åt sitt barn som har problematiska beteenden? Det lär ju inte vara en nyhet för varken skolan eller föräldrarna vilka svårigheter eleven ifråga har, och att gemensamt förebygga utan att utesluta bör inte vara raketforskning.

Som en medförälder till barn med särskilda behov så är det ju av intresse även från en själv som anhörig att barnet inte utsätts för situationer som man vet att denne inte kommer att klara av. Då hade jag ju hellre som vuxen följt med på resan för att mitt barn skulle vara inkluderad, men kanske då gjort någon annan lärorik utflykt med mitt barn enskilt medan klasskompisarna spenderade någon timme på museet. Att utsätta barnet för en miljö eller situation som denne inte behärskar bara för rättvisans skull är ju inte något som rimmar väl med barnets bästa, och verkligen inte att öka risken för att barnet skall stå där och skämmas offentligt efter att i affekt ha smashat ett ovärderligt objekt.

Jag skulle tippa på att alla vuxna i den här situationen har varit dåliga på att tänka, och det har gått ut över barnen.
Citera
2025-05-22, 14:03
Medlem
Barnen drabbas ju alltid när lärare idag inte längre klarar av att sköta sina jobb
Citera
2025-05-22, 14:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Orsaken till att barnet inte får följa med är att läraren anser att barnet pratar för mycket och att det finns rädsla för att barnet ska bete sig utåtagerande under resan till en stor stad i Sverige. Eftersom klassen bland annat ska besöka ett museum bedömer läraren att det finns risk att saker kan gå sönder om eleven följer med, enligt anmälaren.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/skola-do-anmald-elev-far-inte-folja-med-pa-skolresa/jp2577qr

Rätt att neka grundskoleeleven att följa med på skolresan?
Ska han prata ihjäl saker menar dom?
Han har väll ingen sjukdom eftersom han inte går på sär?
Det kan ju iofs vara en babbe, och då är man inte så begåvad.
Citera
2025-05-22, 14:08
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Barnen drabbas ju alltid när lärare idag inte längre klarar av att sköta sina jobb
Det handlar mer om att det är föräldrar som inte klarar av att sköta sina jobb.
Dessutom har ju många noll konsekvenstänk när det handlar om val av partner, 😁.
Det finns ju en stor anledning till att det avlas extremt många autistiska barn i Sverige just nu.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-05-22 kl. 14:13.
Citera
2025-05-22, 14:14
Medlem
BigBusinesss avatar
Jämför med när skolan åker till simhallen. De som inte kan simma får plaska i undervisningsbasängen medan de andra simmar i vanliga polen.

Nu får de som kan uppföra sig gå på museum medans de som inte mognat får titta på youtubefilmer från museumet.
Citera
2025-05-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Exakt jag gick själv i en klass som var väldigt lugn och städad. Fokus var på lärande och allt var väldigt harmoniskt.

I femman satte de en kaozunge i vår klass och han stannade ända till nian. Han levde rövare och förstörde mer än hälften av alla lektioner. Tanken var väl att min klass skulke ha en lugnande inverkan och det kanske vi hade. Men han kaozade så det räckte och blev över ändå samt drog med några av mina klasskompisar i cirkusen dessutom. Man jublade inombords varje gång idioten blev skickad till rektorn.

Önskar att ingen annan lugn klass ska behöva uppleva detta.

Skicka alla dessa apor till ett zoo där de kan kaosa tillsammans istället.

Detta tänket är en del av skolan förfall.
hoppas du får en sån unge 😡 ska se om du skriver samma sak då 😡😡
Citera
2025-05-22, 14:56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Kan som sagt inte läsa artikeln då jag inte prenumererar, men lyckades få fram detta av att googla text bitvis:

Elevens förälder kallar beslutet ”kränkande och diskriminerande” och förnekar att eleven har utåtagerande beteende eller skulle riskera att skada museumets föremål. Enligt anmälan har anmälarens barn, som går i grundskolan, nekats att följa med på skolresa under maj månad. Vårdnadshavaren uppger att barnet diskriminerats av skolan på grund av sin diagnos. Enligt föräldern är det en lärare som bestämt att barnet ska stanna hemma från skolresan och i stället ha vanlig skoldag.
Orsaken till att barnet inte får följa med är att läraren anser att barnet pratar för mycket och att det finns rädsla för att barnet ska bete sig utåtagerande under resan till en stor stad i Sverige. Eftersom klassen bland annat ska besöka ett museum bedömer läraren att det finns risk att saker kan gå sönder om eleven följer med, enligt anmälaren. Föräldern skriver i anmälan att barnets diagnos gör att hen pratar mycket och har svårt att sitta stilla, men något utåtagerande beteende finns inte. Inte heller finns det någon risk för att barnet ska slå sönder saker på museum, enligt föräldern. "Jättemärkligt påstående och i allra högsta grad kränkande och diskriminerande", skriver vårdnadshavaren i den anmälan som nu ska granskas av DO
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2025-05-22 kl. 15:02.
Citera
2025-05-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Antar att du inte har någon form av utbildning gällande npf, de är inte mindre värda, behöver bara lite mer omsorg.
Man kommer långt på erfarenhet också, inte bara utbildning. Ingen har väl påstått att barnet är mindre värt än andra? Skolor har inte pengar i överflöd, så det är inte bara att anställa en assistent. Det enklaste vore väl om en av barnets föräldrar kunde följa med? Sedan tycker jag att man måste hitta en mera passande skolmodell där dessa barn får gå, de stör ju också övriga elever, och de mår bättre av en lugn miljö. Saken har ju inte blivit enklare ekonomiskt sett när privatskolorna inte tar in barn med problemdiagnoser, utan alla måste gå i vanlig kommunal skola så det blir fler i varje klass…
Citera
2025-05-22, 15:50
Medlem
Utan Tvekan Helt Jävla Rätt.

Barn ska inte bara rädda i skolan eller utanför för annat sjukt barn. Dessa ska bort och placeras i särskolor.

All heder till läraren.

Själv fick man utstå sådana psykstörda barn i skolan och det var överdjävligt och satte djupa spår inom oss, vi fick mentala men för livet.
Citera
2025-05-22, 16:16
Medlem
Pungpuckels avatar
1 sådan här unge kan sabba betygen för 10 barn i samma klass som behöver lugn och ro för att kunna ta in.
Ta med ungen på klassresa säger jag, det är väl det minsta problemet.

Men övrig tid kan han ha privat undervisning i skolans skyddsrum.
Citera
2025-05-22, 16:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Orsaken till att barnet inte får följa med är att läraren anser att barnet pratar för mycket och att det finns rädsla för att barnet ska bete sig utåtagerande under resan till en stor stad i Sverige. Eftersom klassen bland annat ska besöka ett museum bedömer läraren att det finns risk att saker kan gå sönder om eleven följer med, enligt anmälaren.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/skola-do-anmald-elev-far-inte-folja-med-pa-skolresa/jp2577qr

Rätt att neka grundskoleeleven att följa med på skolresan?
Det låter som ett rimligt beslut. Fortsättningsvis bör vi göra så med att bråkstakar, sätt dem i ett litet klassrum där de kan få den hjälp de behöver isolerat från resten av barnen.
Citera
2025-05-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyret777
hoppas du får en sån unge 😡 ska se om du skriver samma sak då 😡😡

Får jag en sån unge så får han väl gå i kaozklass som sig bör.

Har du en sån unge? Tycker du att det är rimligt att din kaozunge förstör skolgången för ca 20 andra barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in