• 1
  • 2
2025-05-18, 22:25
Medlem
Hej! Har kommit fram till att jag vill testa matsmältningsenzymer för mina mag/tarmbesvär. Har bland annat crohns, gasproblem, problem på toan, m.m. Kosten är anpassad utifrån rekommendationer från läkare. Har frågat läkare kring enzymer men kan ibland dröja 1-1,5 månad att få svar och känner att jag inte orkar vänta.
Förstår att desto fler aktiva enzymer desto bättre men det finns dessutom rejäla prisskillnader inkluderat. Har ingen bevisad intolerans mot gluten/laktos.

Kan köpa https://www.proteinbolaget.se/gaam-e...omplex-90-caps för 139kr men kan också köpa https://www.proteinbolaget.se/purene...enzym-120-caps för 524kr.

Man tar tabletterna lika ofta men det verkar som mängden per enzym i tabletterna skiljer sig åt. De använder dock skilda måttenheter så kan inte jämföra rättvist.

Någon som kan vägleda mig så jag inte slänger pengar i sjön på något som innehåller "onödiga" eller "onödiga mängder" enzymer?
Citera
2025-05-18, 22:45
Medlem
makuhiras avatar
Kan ju också gå till apoteket där du kan få vägledning av personer som förmodligen har mer kunskap än personerna på proteinbolaget.
Citera
2025-05-18, 23:40
Medlem
Strunta i vad läkarna säger rörande kost och holistisk hälsa. De kan mediciner och behandlingar de gör men utanför det området är de inte speciellt mycket mer kunniga än vem som helst.

Om du har Chrons bör du övergå till stenålderskost. Det har hjälpt otroligt många människor. Sen lägger du in fasta i ditt liv också så tarmen får perioder av vila.
Citera
2025-05-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitbocks
Hej! Har kommit fram till att jag vill testa matsmältningsenzymer för mina mag/tarmbesvär. Har bland annat crohns, gasproblem, problem på toan, m.m. Kosten är anpassad utifrån rekommendationer från läkare. Har frågat läkare kring enzymer men kan ibland dröja 1-1,5 månad att få svar och känner att jag inte orkar vänta.
Förstår att desto fler aktiva enzymer desto bättre men det finns dessutom rejäla prisskillnader inkluderat. Har ingen bevisad intolerans mot gluten/laktos.

Kan köpa https://www.proteinbolaget.se/gaam-e...omplex-90-caps för 139kr men kan också köpa https://www.proteinbolaget.se/purene...enzym-120-caps för 524kr.

Man tar tabletterna lika ofta men det verkar som mängden per enzym i tabletterna skiljer sig åt. De använder dock skilda måttenheter så kan inte jämföra rättvist.

Någon som kan vägleda mig så jag inte slänger pengar i sjön på något som innehåller "onödiga" eller "onödiga mängder" enzymer?

Köp pureness, riktigt bra! iaf testa en gång med en burk.
Citera
2025-05-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Strunta i vad läkarna säger rörande kost och holistisk hälsa. De kan mediciner och behandlingar de gör men utanför det området är de inte speciellt mycket mer kunniga än vem som helst.

Om du har Chrons bör du övergå till stenålderskost. Det har hjälpt otroligt många människor. Sen lägger du in fasta i ditt liv också så tarmen får perioder av vila.

Menar du carnivore dieten? Har hört mycket om den men aldrig testat själv. Har komplex för kroppslukt och andedräkt och hört att den påverkar dessa negativt. Testade fasta en väldigt kort period men det passade inte mig alls dessvärre.
Citera
2025-05-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavista200

Har du använt det själv? Blir fortfarande inte klok på vad jag ska välja. Har som sagt mycket gasproblem och har läst lite om att matenzymer ska kunna lindra symptom som detta.
Citera
2025-05-20, 00:16
Medlem
Citat:
Har du använt det själv? Blir fortfarande inte klok på vad jag ska välja. Har som sagt mycket gasproblem och har läst lite om att matenzymer ska kunna lindra symptom som detta.

ja har använt själv, funkade bra. testaaa
Citera
2025-05-20, 08:00
Medlem
Citat:
ja har använt själv, funkade bra. testaaa

Men vad har/hade du för beskymmer? Tycker det verkar luddigt för hur matenzymer kan hjälpa gasproblem som inte är kopplat till ex laktos/gluten intolerans. Har testats för både laktos och glutenintolerans tidigare där ingen intolerans kunde hittas, då bör väl "andra" intoleranser också upptäckts?
Citera
2025-05-20, 13:32
Medlem
Citat:
Men vad har/hade du för beskymmer? Tycker det verkar luddigt för hur matenzymer kan hjälpa gasproblem som inte är kopplat till ex laktos/gluten intolerans. Har testats för både laktos och glutenintolerans tidigare där ingen intolerans kunde hittas, då bör väl "andra" intoleranser också upptäckts?

Matsmältningsbesvär hade/har jag men har käkat mycket hemgjord kefir å probiotika vilket har hjälpt ihop med matsmältningsenzymer. Då jag tog en stark jävla dos antibiotika som fuckade upp tarmfloran.
Citera
2025-05-21, 17:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Bra på vilket sätt?
Senast redigerad av trottwell 2025-05-21 kl. 17:56.
Citera
2025-05-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Bra på vilket sätt?

bra "UI" alltså styrka på deras olika enzymer som bryter ner de olika grejerna. Jämför man med andra svenska märken man hittar så är pureness bra. Bara å läsa innehållsförteckningen så förstår man. Sen är de mer påtagligt antar jag om man har stora problem med att just smälta mat eller gaser/lös.

Dock så är detta bara en symptom av det faktiska problemet. Rotorsaken är säkert tarmdysbios/sibo eller liknande. men det är en annan historia, och en svår grej att fixa.
Probiotika är viktigt å bra att få i sig.
Citera
2025-05-22, 12:52
Medlem
Citat:
Menar du carnivore dieten? Har hört mycket om den men aldrig testat själv. Har komplex för kroppslukt och andedräkt och hört att den påverkar dessa negativt. Testade fasta en väldigt kort period men det passade inte mig alls dessvärre.

Man luktar gott och har bra andedräkt kan jag intyga. Samt att man har ork till ett fint liv om man nu vill ha det. Vi människor gjorda för att äta sådant så finns bara positivt tycker jag. Äter själv carnivore sedan många år (dvs minst 70% av maten är carnivore). Jag har alltid ätit bra och jag upplever ingen förbättring av att äta mycket kött på hälsan. Är sällan sjuk men det låg på minimum redan innan. Är bodybuilder så därför äter jag carnivore. Kör inte ens proteinpulver.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-05-22 kl. 12:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in