2024-12-20, 18:07
Medlem
140 mg elvanse är inga missbruksdoser, finns så många individuella parametrar att ta hänsyn till. Givetvis inte bra om du jagar rus, men kan det vara så att dy fungerar bättre på 100-140 mg än 70?

Jag vet de som har 20 mg x 3 attentin om dagen, det motsvarar ca 180 mg elvanse.

Den här 70 gränsen är löjlig och farlig, det kan vara farligt att underdosera ADHD
Citera
2024-12-20, 23:12
Medlem
En fråga, hur har du kunnat få så mycket utskrivet?
Citera
2024-12-20, 23:18
Medlem
Missbedömde, hur stor är dosen attentin?
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
140 mg elvanse är inga missbruksdoser, finns så många individuella parametrar att ta hänsyn till. Givetvis inte bra om du jagar rus, men kan det vara så att dy fungerar bättre på 100-140 mg än 70?

Jag vet de som har 20 mg x 3 attentin om dagen, det motsvarar ca 180 mg elvanse.

Den här 70 gränsen är löjlig och farlig, det kan vara farligt att underdosera ADHD
Senast redigerad av Gujju22 2024-12-20 kl. 23:21.
Citera
2024-12-21, 00:49
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:

Vad menar du kan hända de som får 70mg som är underdoserade enligt dig? På vilket sätt är det farligt?
Citera
2024-12-21, 09:58
Avslutad
Citat:

Vad är en missbrukardos då? Du får typ inte ut mer av ruset än 70+70

200mg är min gräns det blir inte roligare efter det och jag är en sprut tjackis. Har tagit 700mg som mest och det ända som hände var att jag fick synvillor, skuggor o blinkande färger som inte existerade. Ruset var i princip samma som 140-200mg fast med jobbiga synvillor/hallisar.
Citera
2024-12-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Agmatine återställer tolerans mot centralstimulantia.
Finns en enorm tråd i forat. Zink minskar också den effektiva nödvändiga dosen av amf.

Ursäkta för sent svar,
började nyligen läsa er tråd om substanser som nollställer ALL tolerans och er tydliga förklaring om uppreglering, nedreglering och abstinens uppskattade jag mycket. Har sedan början av November hållt mig till ordinerad dos vilket har varit ett helvete. Ska nog ge Agmatine en chans - av det lilla jag läst från tråden gör det mig hoppfull mot en vanlig vardag igen.
Senast redigerad av jabzzz 2024-12-27 kl. 21:49.
Citera
2025-01-16, 14:02
Medlem
Existensens avatar
Hur mycket tar du? Jag får utskrivet 250mg + 10mg Attentin / dag och lär höja till 290mg om dagen + 20mg Attentin

Blir själv inte "hög" eller något sånt på det dock. Har dock kanske någon grundtollerans pga tidigare Amfetamin bruk.

Jag skulle kunnat rekommendera lite Nootropics men är tyvärr inget man kan köpa i Sverige och är medicinklassat här

Lycka till!!
Citera
2025-01-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Existensen
Hur mycket tar du? Jag får utskrivet 250mg + 10mg Attentin / dag och lär höja till 290mg om dagen + 20mg Attentin

Blir själv inte "hög" eller något sånt på det dock. Har dock kanske någon grundtollerans pga tidigare Amfetamin bruk.

Jag skulle kunnat rekommendera lite Nootropics men är tyvärr inget man kan köpa i Sverige och är medicinklassat här

Lycka till!!

Vet inte om jag skulle våga dra upp frågan till läkaren när de har dragit bort recept två veckor innan tentaveckan pga högpuls - men även om det skulle gå igenom vet jag inte om det är en bra idé för med mitt missbruksproblem med elvanse. Att jag missbrukat elvanse var tyvärr hur jag valde att hantera mina problem, istället för att hantera dem.
När jag har haft något av en vardag, även under missbruket, så blev mina "sessioner" inte lika intensiva utan någon ansträngning - som många andra instämmer är det 99% om inte 100% mentalt.

Jag tog aldrig alla åt gången utan en(70 mg) var femte timme ungefär(men det kanske inte är så stor skillnad med tanke på hur lång tid den sitter), och som värst blev det uppmot 7 stycken per "session".

Har en liten möjlighet till en ny start i år, ser framemot det.
Ursäkta rabblandet från mig.
Citera
2025-04-28, 16:05
Medlem
Wixibixs avatar
Hur har det gått för dig?
Jag har själv gått av ett 5års långt ihärdigt amfetaminbrukande. Kunde relatera lite till det du har skrivit.
Citera
2025-05-21, 21:17
Medlem
Det har gått bra i stort sett, hittade till Kristus och det var det som hjälpte mig mest.
Bygger sakta tillbaka livet jag hade med ordinarie dos med hjälp av nära. Började att arbeta med min mentala ohälsa, skar bort allt som inte tillförde min rehabilitering och alla aktiviteter jag gjorde när jag missbrukade.

Ökar försiktigt motståndet i livet, känns skönt och ärligt - inga lögner längre. Agmatine hjälper som fan, smakar skit dock.

Möjligtvis ett arbete nästa månad, kanske kan jag börja ge istället för å ta. Det ser jag framemot.

Citat:
Ursprungligen postat av Wixibix
Hur har det gått för dig?
Jag har själv gått av ett 5års långt ihärdigt amfetaminbrukande. Kunde relatera lite till det du har skrivit.
Citera
2025-06-14, 13:03
Medlem
Tänkte bara ge en övergripande redovisning av hur det gått, vilka preparat/kosttillskott som fungerade och vad jag kommit framtill i kronologisk ordning.

Dec 24-Jan 25: paus från medicin, startade 6 Januari igen kändes bra men tog för mycket.
Jan-Mars: inköp av mucuna pruriens, 5-HTP, L-tyrosin, agmatine, multivitamin.
- Mucuna pruriens: om jag kommer ihåg rätt ska ha l-dopa, och testade den både med och utan elvanse och resultaten var olika. Utan elvanse ett par dagar kände jag absolut ingenting, men med elvanse kände jag definitivt ett konstigt yr-likt rus. och det fick mig å tänka att jag kanske har normala dopaminnivåer men har problem med att sända ut dem i hjärnan, i.e. adhd. Släppte iaf mucuna efter två veckor, och testade 4 månader senare igen och resultaten var detsamma.
- 5-htp: aldrig igen, utan läkares godkännande. jag kände något i början och trodde det var bra.. hur naivt. Läste sedan på om seratonerg syndrome och med dem mängder elvanse jag tog så var det nog ingen bra idé, slutade efter 2 veckor.
- L-tyrosin: kände en bra och ingen extrem förändring i kroppen med Tyrosin, det lugnade ned mig. Använde bara en burk men kanske ska dra upp det igen.
- Agmatine: FANTASTISKT. Med eller utan, suveränt. kom igång mycket tidigare med träning och annat efter en jobbig AT från elvanse med agmatine. Använder det dagligen, inte så att jag får någon känsla av den mer att man kommer till jämvikt snabbare och kommer igång med saker.
- multivitamin: inte riktigt så mycket att säga, bra.

Har nu hållt ordinare dos längre än jag gjort på år, men tyvärr så är känslan att ta mer fortfarande kvar till den grad att jag mår bättre helt utan. Visst det kanske är att dopamin nivåerna inte är återställda men tror inte riktigt det, mitt psycke är så kopplat till stress och prestationskrävande situationer till att ta mer medicin att jag upplever mer stress från att inte ta mer medicin än att ta ordinarie dos.

Jag kommer vidare att ta avbrott från elvanse och testa atomoxetin istället. Om inte det funkar kanske jag testar låga doser av elvanse 20-30mg, så länge jag inte känner någon slags eufori så är det lugnt. Varför ska jag utforska det när jag ligger i farozonen frågar ni er? Är fascinerad av resultatet från mucuna pruriens och är sann till mig själv, har en burk elvanse nära mig utan någon överskridelse, så vill se om det ligger något i min teori att jag har egentligen normala dopamin nivåer bara att de har svårt att nå fram dit de ska i mitt huvud - sålänge det inte är extrema externa dopaminnivåer så är jag nyfiken att testa.

koncept/strategier som hjälpte mig att bli fri från kontrollen:
- Kristus: oavsett om du är troende eller inte så rekommenderar jag att läsa evangelierna. En uppmaning till att göra bättre, bär ditt kors, ta hand om andra osv. Det fick mig å inse hur egoistisk och självisk jag va, men jag är inte värdelös utan kallad till att göra bättre för andra, sätt ditt fokus på att hjälpa andra istället för den känlsa du vill känna.
- Andlighet: i mitt fall be.
- Fasta(utan elvanse inget godis,chips osv): det hjälpte mig med disciplin, speciellt efter AT, och visade att jag inte är hjälplös utan elvanse.
- läsa bok: --II--
- styrke träning: -II-
- promenad i natur: bort från dopamin
- hjälpa nära med saker.
* PC: klippte sönder internet sladden till PC, spelade dator när jag missbrukade
* Gav min medicin till min familj under hela den här processen och bad om mer när jag ville ha mer utan att de dömde mig, och det hjälpte på flera sätt: 1. slutade ljuga, 2. överdoseringen blev inte lika extrem, 3. det fick mig att konfrontera mitt missbruk på ett verkligt och emotionellt sätt, för nu blandade jag in dem också.

Slutsats: Inge mer elvanse 70mg för mindel, ska testa icke stimulerande vägar. Agmatine rekommenderas.

Sista ord:
1. Ge aldrig upp, oavsett hur lite framsteg eller hur långt du faller bak - ge aldrig upp.
2. Undvik gratis dopamin.

Var sann till dig själv, förlåt dig själv, du är kallad till något bättre och fokusera på vad du kan göra för andra. Börja med små steg, var ödmjuk mot dig själv men ärlig om du börjar gå fel igen. Undersök evangelierna av Jesus Kristus. Om du har folk du kan lita och som vill ditt bästa, vänd dig till dem.
Citera
2025-08-28, 07:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabzzz
Tänkte bara ge en övergripande redovisning av hur det gått, vilka preparat/kosttillskott som fungerade och vad jag kommit framtill i kronologisk ordning.
.

Jävlar vilken lyckad insats du har gjort!!

Du har i varje steg, även i de små detaljerna, gjort intelligenta OCH MODIGA åtgärder.

Det du gjort, eller rättare sagt ”Klarat av” är långt ifrån alla som klarar.
Det kräver mycket, både känslomässigt och intellektuellt.

Du loggar inte in särskilt ofta, men när du gör det, så väntar detta inlägg på dig.

Du har min djupaste Respekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in