2025-05-21, 10:54
Medlem
En vad det verkar oskyldig kvinna som bor på bottenplan. 58 år och arbetar kommunalt.
Rackarns hittepå med denna konflikt som drabbar allt runtomkring.
Citera
2025-05-21, 11:05
Medlem
Det var vid 04.30-tiden på morgonen som en explosion inträffade i en lägenhet i Rosta. En person fördes till sjukhus med lindriga skador. Enligt en granne är det en kvinna som bor i den utsatta bostaden.

– Jag märkte ingenting av explosionen. Det var när polisen hörde av sig och berättade att jag skulle vara inrymd, som jag förstod att något hade hänt, säger en granne i trappuppgången.

Polisen misstänker att det rör sig om ett dåd och utreder fallet som mordförsök, allmänfarlig ödeläggelse, och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor och försök till mord.

– Det är konstigt det som hänt. Jag förstår verkligen inte varför någon skulle vilja göra något sådant mot kvinnan som bor där. Jag är orolig för hur det är med henne nu, säger grannen.

Grannen har pratat med flera andra boende i området och berättar att en av dem vaknade av smällen.

– Hon hörde sedan hur någon sprang ute på gården. Det var precis vid tiden för explosionen. Personen ska ha sprungit fort, säger grannen.
Enligt grannen är det synliga skador på fönstret till den utsatta personens lägenhet.

– Fönstret är trasigt. Men jag har inte kunnat se hur stor explosionen har varit. Vi har precis fått tillåtelse av polisen att gå ut på bakgården. Jag kan se att de vädrar ut från fönstren på baksidan av lägenheten.

Grannen berättar att det under nätterna kan vara mycket spring i området.

– Vi har bra koll på vår gård eftersom det inte är tillåtet med biltrafik här. Det pågår en del droghandel vid en bro i närheten. Det är mycket spring där på nätterna och folk som möter upp med elsparkcyklar och liknande.
Citera
2025-05-21, 11:13
Medlem
Bor på västra Vintergatan i en lägenhet precis bredvid, jag sov igenom allt. Vaknade vid 05 ungefär av att min sambo väckte mig och sa att det stod massa polis och brandbilar utanför. Ingen polis som varit och knackat på vid våran lägenhet iallafall
Citera
2025-05-21, 11:32
Medlem
Från NA:

Polisen har en teori kring varför just denna lägenhet drabbats.

– Vi kommer kunna kommentera det lite senare men inte just nu, säger Lars Hedelin.
Citera
2025-05-21, 11:55
Medlem
C.H.Ts avatar
I porten 146 som det borde vara givet vinkeln man fotat I på NA?
Där bor en person som har ett namn som är samma som en livstidsdömd person som skjutit på en skolgård i Örebro typ 2023 väl?
Citera
2025-05-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
I porten 146 som det borde vara givet vinkeln man fotat I på NA?
Där bor en person som har ett namn som är samma som en livstidsdömd person som skjutit på en skolgård i Örebro typ 2023 väl?

Stämmer bra. Mellringeskolan 2023.
Citera
2025-05-21, 14:16
Medlem
Polisen har utfärdat säkerhetszoner i Oxhagen och Varberga ikväll

Anledningen till åtgärden är att man vill förhindra potentiella grova våldsbrott som kan ha koppling till konflikter i den kriminella miljön. Man vill trygga och säkra områdena, och man kommer att öka närvaron och kontrollera individer.

Säkerhetszonen införs klockan 18.

Klockan 15 kommer polisen att hålla en pressträff om beslutet, där man berättar om bakgrunden till beslutet och om vad det kommer att betyda för människor som bor i respektive område.
Citera
2025-05-21, 14:55
Medlem
Enligt uppgift till NA misstänker polisen att sprängdådet i Rosta var riktat mot fel lägenhet. Den egentliga måltavlan är en man som är medlem i det kriminella nätverket OZ. Mannen har en lägenhet i samma trappuppgång.
Citera
2025-05-21, 14:59
Medlem
Allt tyder alltså på att ännu en oskyldig människa blivit offer för detta j-a gängvåld. Man saknar ord.
Citera
2025-05-21, 15:53
Medlem
icons avatar
Kan man lita på de namnen som är listade på adressen på hitta.se? Eller är det sannolikt att det bor personer där som inte syns på hitta.se?
Citera
2025-05-21, 17:43
Medlem
Har hört att det var riktigt mot en Yasin Q..lib som tydligen står skriven hos en kvinna i sextioårsåldern på våning två.. Men som vanligt när det gäller dessa tramadol påverkade fjortisar förstår dom inte riktigt vad de pysslar med och krossar en ruta och kastar in ett äpple på våning ett och en oskyldig kvinna blir lindrigt skadad..

.=a
Senast redigerad av Rosaelefant99 2025-05-21 kl. 17:55.
Citera
2025-05-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Har hört att det var riktigt mot en Yasin Q..lib som tydligen står skriven hos en kvinna i sextioårsåldern på våning två.. Men som vanligt när det gäller dessa tramadol påverkade fjortisar förstår dom inte riktigt vad de pysslar med och krossar en ruta och kastar in ett äpple på våning ett och en oskyldig kvinna blir lindrigt skadad..

.=a
Gissar att han kanske inte ens bor där utan bara olovandes har skrivit sig hos en random person?
Har svårt att se att en svensk 60-årig kvinna skulle bo med en 22- årig kriminell invandrarkille. Eller så har han nyss flyttat in och hon har inte hunnit avregistreras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in